
Tým TOYOTA GAZOO Racing v závodě 8 hodin Bahrajnu zaznamenal své první vítězství v letošní sezóně světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC), a to senzačním výsledkem v podobě prvních dvou míst, čímž letošní náročnou kampaň zakončil v pozitivním duchu.
Sébastien Buemi, Brendon Hartley a Ryo Hirakawa s vozem GR010 HYBRID č. 8 se po penalizaci přibližně v polovině závodu dokázali zotavit, a završili tak dokonalý výsledek druhým místem, pouhých 19,378 sekundy za vítězi. Maximální bodový zisk v Bahrajnu dále týmu zajistil druhé místo v poháru konstruktérů světového šampionátu.
Mike vyjížděl z pole position vedle Brendona a oba si drželi pozice, načež si vytvořili drobný náskok před svými pronásledovateli. První zastávky v boxech v závěru první hodiny ukázaly, že vozy GR010 HYBRID zvolily odlišné strategie. Brendon pouze natankoval palivo, zatímco Mike vyměnil obutí, čímž vznikl strategický rozdíl v opotřebení pneumatik, a tak se výhody v úvodních hodinách přelévaly mezi jedním a druhým vozem.
Mike po 90 minutách získal zpět vedení, zatímco Brendon ztratil další pozici ve prospěch vozu Ferrari č. 51, těsně předtím, než předal volant Sébastienovi. Ačkoli se Sébastien v pořadí hypercarů propadl, rychle se posunul na třetí místo poté, co soupeři zamířili do boxů. Nyck převzal sedmičku a udržel vedení, zatímco Sébastien dokázal během dalších zastávek v boxech vrátit osmičku na druhé místo. Po výjezdu safety caru ve čtvrté hodině závodu si vozy GR010 HYBRID prohodily pozice, než se nakrátko propadly za Aston Martin č. 009, který však brzy poté inkasoval penalizaci.
Když se závod přehoupl do druhé poloviny, Kamui a Ryo přebírali vozy fakticky na prvním a druhém místě. Šance osmičky byly pokaženy penalizací v podobě průjezdu boxovou uličkou za dřívější porušení pravidel jízdy pod žlutým praporkem, což tento vůz srazilo na deváté místo. Ryo však odpověděl o to usilovnější jízdou a předjel několik soupeřů, aby se vrátil do první šestky. Včasná zastávka kvůli tankování mu zajistila volnou trať, načež nasadil ostré tempo, aby dohnal ztracené pozice, včetně napínavého souboje s Peugeotem č. 94 o třetí pozici v závěru šesté hodiny.
Ryo na opotřebenějších pneumatikách nedokázal udržet krok s Ferrari č. 51. Ale osmička brzy obula novou sadu, když za volant usedl Brendon k poslednímu střídání jezdců, aby pokračoval v souboji o návrat na čelo. Vpředu Kamui svým stabilně rychlým tempem zvýšil náskok na více než půl minuty, než na posledních 80 minut předal sedmičku Nyckovi.
Díky výjezdu safety caru v poslední hodině závodu mohly všechny vozy absolvovat poslední zastávky v boxech před napínavým finišem. Přibližně 32 minut před koncem závodu kontroloval Nyck restart z vedoucí pozice, zatímco Sébastien za sebou držel Ferrari č. 51. Uvedené dvojici se podařilo bez problémů absolvovat poslední kola, aby si nakonec dojela pro první dvě místa.
Aktuální vítězství je pozitivním závěrem náročné sezóny. Tým se nyní plně soustředí na rok 2026 s cílem úspěšně navázat na tento trend. V příští sezóně se objeví modernizovaný vůz, s nímž bude závodit nezměněná jezdecká sestava: Mike, Kamui a Nyck společně pojedou již třetí sezónu v řadě. Sébastien, Brendon a Ryo budou soutěžit bok po boku již pátým rokem.
Kamui Kobajaši (šéf týmu a jezdec, vůz č. 7): „Byla to velmi tvrdá sezóna a museli jsme čekat až do posledního kola, abychom si užili takový výsledek a nečekané druhé místo v poháru konstruktérů světového šampionátu. Nebyl to jednoduchý závod, ale dokázali jsme to díky obrovskému úsilí všech členů týmu. Zajeli jsme čistý závod bez chyb. Nikdy jsme se nevzdávali a zdejší vítězství je pro nás skvělou odměnou. Děkuji celému týmu – konstruktérům i osádce boxů zde, plus všem v Kolíně nad Rýnem a Higaši-Fudži – za jejich usilovnou práci. Děkuji také všem našim kolegům z Toyoty v Bahrajnu a místním fanouškům, kteří nás zde nadšeně podporovali.“
Mike Conway (jezdec, vůz č. 7): „Je to úžasný výsledek. Před závodem jsem cítil, že máme slušnou šanci, ale odjíždět s prvními dvěma místy, to je neuvěřitelné, a tak mám za celý tým obrovskou radost. Zakončit světový šampionát na druhém místě je také skvělé, protože jsme o tom před víkendem ani neuvažovali. Jsem zkrátka moc šťastný, že jsme dosáhli tak pěkného výsledku na závěr této těžké sezóny. Byl to dokonalý způsob, jak oslavit máminy narozeniny. Byla zde mezi diváky, a tak bylo hezké to s ní sdílet.“
Nyck de Vries (jezdec, vůz č. 7): „Pro tým je to samozřejmě úžasné zakončit sezónu prvními dvěma místy. Je to odměna pro všechny, kteří celý rok usilovně pracovali, nejen zde na trati, ale i v našich prostorách v Kolíně nad Rýnem a Higaši-Fudži. Všichni celý rok tvrdě tlačili na pilu a až doteď to nevycházelo podle našich představ, ale dnes jsme se odrazili zpět. Byl to skvělý závod, dobře jsme to zajeli, nedopustili jsme se žádných chyb a každý k dosažení tohoto vítězství přispěl svým dílem. Osmička také jela dobře a probojovala se zpět na druhé místo; jejich strategie zafungovala dobře. Celkově mám velkou radost, že jsme sezónu zakončili v takto pozitivním duchu.“
Sébastien Buemi (jezdec, vůz č. 8): „Gratuluji sedmičce i celému týmu. Dokončit závod na prvních dvou místech je úžasný výsledek, a tak myslím, že si každý zaslouží si tyto chvíle pořádně užít, protože pro návrat na čelo jsme toho udělali opravu hodně. Vzhledem k dosavadnímu průběhu sezóny je druhé místo v poháru konstruktérů světového šampionátu hezkou morální vzpruhou všech členů týmu před příští sezónou, kdy se doufejme vrátíme silnější a budeme bojovat o titul.“
Brendon Hartley (jezdec, vůz č. 8): „Mám velkou radost, že jsme sezónu zakončili na prvních dvou místech. Byl to náš dnešní cíl, ale v jednom okamžiku to vypadalo, že to bude těžké. V první polovině závodu to vypadalo dobře a měli jsme odlišnou strategii spočívající v tom, že v závěru závodu budeme mít nové obutí. Náš návrat po penalizaci byl fenomenální, což se týká všech tří jezdců, společně s bezchybnou prací v boxech a dobře zvolenou strategií. Sedmička odvedla skvělou práci a zvítězila, takže jim patří gratulace.“
Ryo Hirakawa (jezdec, vůz č. 8): „Gratuluji sedmičce k vítězství a celému týmu k tomuto výsledku. My jsme s osmičkou udělali pro vítězství maximum a dokázali jsme se po penalizaci vrátit do boje. Trochu nám pomohl safety car, ale jinak jsme dnes předvedli dobrý výkon. Mám také velkou radost z toho, že jsme získali druhé místo ve světovém šampionátu. Je to milé překvapení a zároveň důsledek toho, že jsme v každém závodě tlačili na pilu až do samotného konce. Cíl pro příští rok je zřejmý a již se těšíme, až budeme znovu takto bojovat na čele.“
10.11.2025
TOYOTA GAZOO Racing