Středoevropská rallye: Toyota se chystá na český asfalt

Středoevropská rallye: Toyota se chystá na český asfalt

Tým TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team se v rámci světového rallyového šampionátu FIA (WRC) chystá na Středoevropskou rallye na asfaltových silnicích Německa, Česka a Rakouska ve dnech 16.-19. října. Středoevropské rallye se zúčastní i tým ACCR Toyota Dolák s posádkou Filipa Mareše a Radovana Buchy, kteří reprezentují lokálním tým Toyota Gazoo Racing Czech v kategorii Rally2.

Po sedmi šotolinových podnicích za sebou nyní jezdce čekají dvě rallye na náročných asfaltových silnicích, které by mohly být v letošním souboji o titul klíčové, jen tři týdny po Středoevropské rallye bude následovat Rallye Japonsko.

Tři kola před koncem sezóny má tým TGR-WRT náskok 125 bodů v šampionátu konstruktérů a zároveň první šanci zajistit si pátý titul v řadě právě na Středoevropské rallye v případě, že víkend dokáže uzavřít s náskokem min. 120 bodů.

Tři jezdci týmu vedou napínavý souboj o titul v šampionátu soutěžních jezdců. Sébastien Ogier je aktuálně na čele pořadí po dvou vítězstvích za sebou na jihoamerických šotolinových cestách v Paraguayi a Chile. Elfyn Evans v obou uvedených podnicích zaujal silnou druhou pozici a zaostává o pouhé dva body – společně s navigátorem Scottem Martinem, který se právě ve Střední Evropě chystá na svůj jubilejní 200. start ve WRC. Kalle Rovanperä i nadále zůstává v souboji o přední příčky, 21 bodů za lídrem, a zároveň se vrací na typ povrchu, kterému v dubnu dominoval během Rallye Islas Canarias.

Zatímco tato trojice je nominována k zisku bodů do šampionátu konstruktérů, za volantem čtvrtého vozu TGR-WRT bude sedět Takamoto Katsuta, s cílem připravit se na svoji domácí rallye v Japonsku. Pod hlavičkou TGR-WRT2 soutěží Sami Pajari ve snaze navázat na skvělý výsledek z Chile, právě zde na akci, kde vloni získal první zkušenosti s vozem Rally1.

Čerstvě korunovaný šampion WRC2 Oliver Solberg usedá za volant jednoho z pěti nasazených vozů GR Yaris Rally2, jakkoli uvedený jezdec týmu Printsport již nemá možnost do bodování zasáhnout. Alejandro Cachón, nasazený společností Toyota Spain a jedoucí v barvách týmu Teo Martín Motorsport, bude bojovat o výsledek ve WRC2 společně s českým jezdcem Filipem Marešem (Toyota Dolák), který vloni skončil v této třídě na domácí půdě druhý, resp. Němcem Fabio Schwarzem (Armin Schwarz Driving Experience). Na domácích cestách v barvách týmu Speedlife Motorsport pojede i další německý jezdec Philip Geipel.

Servisní park Středoevropské rallye, která se poprvé pořádala v roce 2023 jako první podnik WRC s rychlostními zkouškami ve třech různých zemích, se opět usadí v německém Pasově. Charakter rychlostních zkoušek se liší v závislosti na regionu i počasí – uprostřed evropského podzimu – a může se rychle změnit a přinést kluzké cesty vlivem deště, bahna a spadaného listí.

Rallye letos startuje z Pasova a ve čtvrtek odpoledne bude zahrnovat dva průjezdy rychlostního testu v okolí Bad Griesbachu. Páteční trasa obsahuje po jedné rychlostní zkoušce v každé ze tří zemí, přičemž každá z těchto erzet se pojede dvakrát. Sobota následně zahrnuje jednu rychlostní zkoušku v Německu, resp. dvě na českých silnicích, přičemž každá z nich se pojede dvakrát. Závěrečná neděle se skládá ze dvou průjezdů rychlostní zkoušky Beyond Borders (spojující Německo a Rakousko) a čistě rakouské zkoušky Mühltal, přičemž druhý průjezd této erzety bude představovat závěrečnou Power Stage.

Jari-Matti Latvala (šéf týmu): „Po našich dobrých výsledcích v Jižní Americe jsme před nástupem na Středoevropskou rallye ve velmi silné pozici. Pokud chceme získat titul v šampionátu konstruktérů hned při této první příležitosti, budeme potřebovat dobrý výsledek, ale zároveň naši jezdci nesmí cítit v tomto směru tlak, aby se mohli soustředit na vlastní souboj o titul v šampionátu soutěžních jezdců, který je velmi vyrovnaný. V předchozích ročnících jsme viděli, že to může být velmi náročná rallye, zejména s ohledem na podzimní počasí a jízdu ve třech různých zemích s odlišným charakterem silnic. Úroveň přilnavosti se neustále mění, je zde hodně řezaných zatáček, kde se může vyskytovat bláto, a zvláště v ranních hodinách může být chladno. Za takových podmínek se může snadno stát nějaká chyba. Seb, Elfyn a Kalle stále mají dobré šance na zisk titulu, ale nikdo z nich si v této fázi sezóny nemůže dovolit závod nedokončit. Pro Taku je to šance sladit se s asfaltem před Rallye Japonsko, což je pro něj nejdůležitější podnik roku. Sami si mezitím poslední dobou úspěšně rozvíjí sebejistotu a zlepšuje výsledky, a i on může být na asfaltu dobrý, takže jsem si jist, že ani u něj není solidní výsledek vyloučen.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33): „Bylo příjemné vrátit se na stupně vítězů v obou jihoamerických rallye po dlouhé sérii šotolinových podniků, a teď se již těšíme, až budeme zpět na asfaltu a budeme čelit odlišné výzvě v těchto nadcházejících podnicích. Je zde prvek neznáma s podmínkami, které se budou od posledního asfaltového podniku na Kanárských ostrovech značně lišit. Středoevropská rallye pokrývá poměrně velkou oblast, takže jsou zde různé povrchy s různým charakterem, kde může přilnavost dost kolísat. Jsou zde úseky v otevřené krajině, ale jinde zase odlišné na užších cestách pod stromy. Může být i bláto, zvláště pokud před závodem zaprší, ale musíme počkat a uvidíme, jak budou rychlostní zkoušky letos vypadat, a vydat ze sebe to nejlepší.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69): „Jihoamerické podniky nedopadly podle našeho přání, ale se třemi podniky do konce sezóny jsme stále v boji a nevzdáváme to. Bude zajímavé vrátit se na asfalt. Středoevropská rallye nemá takový pěkný čistý asfalt, jaký byl na Kanárských ostrovech, protože je tam hodně řezání zatáček a bláta. Takže je to na každý pád záludná rallye, ale i tak je to pěkný podnik a my se pokusíme o dobrý výsledek. V roce 2023 jsme měli dobré tempo a máme odtud hezké vzpomínky, protože jsme získali titul. Absolvovali jsme pěkný předstartovní test a i z vozu máme celkem dobrý pocit, takže uvidíme, co letošní ročník přinese.“

Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17): „Ze současné pozice máme velmi dobrý pocit, kdy můžeme bojovat o titul, ale situace je stále velmi vyrovnaná a dobře vím, že tyto poslední rallye budou těžké. Očekávám, že všichni do toho dají maximum, a také vím, že naši konkurenti dokáží být na asfaltu silní, takže hra nekončí a těším se na tvrdý souboj. Je příjemné mít tuto rallye ve střední Evropě, blízko mého současného domova a s tak velkou podporou fanoušků. Může to být náročná rallye, ale vloni jsme měli skvělé tempo, absolvovali jsme úspěšný předstartovní test a máme z vozu dobrý pocit, a tak se rozhodně pokusím o co nejlepší výsledek.“

Takamoto Katsuta (jezdec, vůz č. 18): „Jsem moc šťastný, že se v příštích dvou podnicích vracíme na asfalt. Oba jsou obtížné, pokud jde o podmínky a měnící se přilnavost. Střední Evropa je mimořádnou a jedinečnou výzvou s rychlostními zkouškami ve třech různých zemích a spoustou řezání zatáček a bláta na trati. Musíme se dobře připravit, zejména proto, že je to naše první jízda s obutím pro tento rok na rallye tohoto typu. Z testování máme docela dobrý pocit, a tak doufejme, že vše bude dobře fungovat. Loni to pro mě byla dobrá rallye a v neděli jsme získali maximální počet bodů. Pokusíme se to tempo zopakovat a vybojovat dobrý výsledek, a to i s ohledem na Rallye Japonsko.“

Sami Pajari (jezdec, vůz č. 5): „V poslední době jsme měli opravdu příznivé starty s dobrým tempem, kdy bylo příjemné tlačit na pilu a bojovat o pozice. Nyní přichází zcela odlišná výzva, ale nevidím důvod, proč bychom nemohli zajet další dobrou rallye. Jízdu na asfaltu mám rád a cítím, že můj výkon na tomto povrchu byl zatím docela slušný: už vloni, když jsme jeli tento podnik v Rally1, byly některé rychlostní zkoušky opravdu dobré, a na Kanárských ostrovech bylo tempo také velmi slušné, i když jsme bohužel ve finále nedosáhli kýženého výsledku. Může to být místy opravdu zrádná rallye a i počasí může být těžké předvídat, ale těším se na to.“

Datum zveřejnění

13.10.2025

Zdroj informací

TOYOTA GAZOO Racing

Výběr jazyka

Facebook

Test Motoru

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!

Naše projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.4124 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál