93. ročník 24 hodin Le Mans byl pro Peugeot TotalEnergies zklamáním. Tým se na závod pečlivě připravoval a usiloval o to, aby své fanoušky, kteří ho přijeli na okruh Circuit de la Sarthe podpořit, odměnil skvělým výsledkem. To se nepodařilo, přestože vůz Peugeot 9X8 č. 94 zaznamenal pozoruhodný počin vytvořením nového rekordu v počtu ujetých kol v kategorii Hypercar v Le Mans: 384 kol, 5 232 km. Konečné umístění – 12. a 17. místo – neodráží skutečné úsilí týmu, což je pro tým frustrující, obzvlášť po nadějném začátku sezóny FIA WEC, kdy potvrzoval svůj potenciál na závodech v Kataru, Imole a zejména pak před měsícem ve Spa-Francorchamps.
Jak se dalo očekávat, za specifických technických pravidel platných pro závod 24 hodin Le Mans nebyla rychlost vozů PEUGEOT 9X8 během testovacího dne dostatečně konkurenceschopná. V kvalifikaci se týmu nepodařilo dosáhnout lepšího než 17. a 18. místa, a vozy se tak – na rozdíl od předchozích tří závodů sezóny – nekvalifikovaly do Hyperpole. Přesto zůstal tým Peugeot TotalEnergies soustředěný, jednotný a zaměřený na přípravu závodní strategie, která by pomohla zmírnit výkonový deficit.
Strategie měla dvě hlavní části. První z nich byla snaha využít závodních incidentů a chopit se každé příležitosti. Druhá část měla za cíl maximalizovat délku jednotlivých stintů, včetně nasazení až tří po sobě jdoucích stintů na jedné sadě pneumatik.
Tím, že tým dokázal na jednu nádrž absolvovat 13 kol místo 12 jako konkurence, mohl po několika hodinách ušetřit jedno zastavení v boxech, i když to znamenalo lehce pomalejší tempo kvůli šetření paliva.
Tato strategie dobře fungovala zejména u vozu č. 94, který se v úvodních fázích závodu držel v první desítce, a dokonce se díky zastávkám v boxech krátce dostal do čela závodu, což nadchlo fanoušky značky. Nicméně kontakt s jiným vozem kategorie Hypercar tuto strategii narušil. Navzdory odhodlání trojice jezdců Loïc Duval, Malthe Jakobsen a Stoffel Vandoorne vůz závod dokončil na 12. místě.
Vůz č. 93 měl smůlu již v úvodu závodu. Aby se vyhnul soupeři GT3, který stál v závodní stopě v úseku Porsche Curves, musel vyjet mimo trať, a následkem poškození pak musel zamířit do boxů na opravu přední i zadní části karoserie. Později během noci se přidaly problémy s řízením.
Navzdory rychlému a efektivnímu zásahu týmu Peugeot TotalEnergies vůz č. 93 ztratil dalších 10 minut. I přes zklamání se jezdci Paul Di Resta, Mikkel Jensen a Jean-Eric Vergne nevzdali a závod dokončili na 17. místě.
Jean-Marc Finot, Senior Viceprezident Stellantis Motorsport: „Věděli jsme, že kvůli předpisům budeme v tomto závodě v nevýhodě z hlediska rychlosti. Ukázalo se to už v kvalifikaci, a nikdo proto nebyl překvapen. Proto jsme připravili strategii, která s tím počítala: šetření energií, delší stinty a méně zastávek. U vozu č. 94 to fungovalo – po šesti hodinách bojoval s Cadillacem, který startoval z první řady. Jsem velmi hrdý na tým, který podal bezchybný a profesionální výkon, se stejnou precizností a nasazením, jako kdybychom bojovali o pódium.“
Olivier Jansonnie, technický ředitel Peugeot Sport: „Tým Peugeot TotalEnergies předvedl působivý výkon s minimem chyb, na rozdíl od některých našich soupeřů, kteří byli často penalizováni. Abychom zde dosáhli slušného výsledku, museli jsme být perfektní. A byli jsme téměř perfektní – od inženýrů přes mechaniky až po jezdce. Klobouk dolů před všemi. Nejdůležitější je udržet tuto úroveň nasazení. Jakmile se podmínky zlepší, vrátí se nám to.“
Jean-Eric Vergne (PEUGEOT 9X8 č. 93): „Závod Le Mans bylo pro nás opravdu těžký. Vůz č. 93 narazil do bariéry v úseku Porsche Curves, když se snažil vyhnout vozu GT3. Tým skvěle zvládl výměnu karoserie, ale ztratili jsme jedno kolo. Později v noci se objevil problém s řízením. I v tomto případě tým odvedl skvělou práci, ale ztratili jsme další tři nebo čtyři kola. Dali jsme do toho všechno. Je ještě brzy dělat závěry. Pozitivní je, že oba vozy dokončily závod – a řídit na tomto okruhu je vždy potěšení.“
Malthe Jakobsen (PEUGEOT 9X8 č. 94): „Skončili jsme na 12. místě. Možná to není výsledek, ve který jsme doufali, ale přesto můžeme být spokojení. Vůz dojel do cíle – měnili jsme jen pneumatiky a tankovali. Každý odvedl během posledních deseti dnů v Le Mans fantastickou práci a pit stopy byly bezchybné. Teď už jen potřebujeme vyšší tempo, abychom mohli bojovat o lepší výsledek.“
Loïc Duval (PEUGEOT 9X8 č. 94): „Skončili jsme dvanáctí, což odpovídá tomu, co jsme po testovacím dni očekávali. Věděli jsme, že to bude těžké kvůli regulím, ale u vozu č. 94 jsme vše optimalizovali a dokázali bojovat s vozy, které na papíře měly být rychlejší.“
15.6.2025
Stellantis