Česká posádka Libor Milota a Filip Salaquarda po tuhém boji získala v sedmém podniku International GT OPEN ve španělské Barceloně pódiové umístění, které doplnila dalším bodovým ziskem ve druhém závodě. Tým I.S.R. Racing s vozem Audi R8 GT3 získal třetí a sedmé místo ve třídě PRO-AM.
Předposlední závodní víkend letošní sezóny International GT OPEN zavedl soutěžící na jih Španělska, kde pestré startovní pole vozů GT3 změřilo síly na známém okruhu Catalunya. Český tým zvládl ve spolupráci s továrnou Audi opravit poškození vozu z Red Bull Ringu a od prvních tréninků zajížděl konkurenceschopné časy. Do sobotní kvalifikace nastoupil Milota a vedl si parádně, když zajel osmý čas třídy PRO-AM. To byla pro závod výborná výchozí pozice, zvláště když většina soupeřů před ním vsadila na jezdce kategorie PRO. Milotovi vyšel start závodu a dokázal se posunout během svého stintu ještě o příčku dopředu. „Jak s kvalifikací, tak startem a celým stintem jsem moc spokojený, vše fungovalo a dařilo se mi jet rychle a bez chyb. O co lépe jsem se cítil za volantem, o to nervóznější bylo sledování druhé půlky závodu v boxech,“ říkal Libor Milota.
Salaquarda po vystřídání stíhal jezdce před sebou a 15 minut před koncem závodu na 70 minut se dostal na třetí příčku třídy. Zároveň ale musel sledovat i situaci za sebou, protože na něj začínal útočit Polák Karol Basz. Poslední dvě kola jely oba vozy nárazník na nárazníku, ale zkušený český jezdec stupně vítězů uhájil o necelé dvě desetiny. „Byly to velké nervy až do cíle, ale podařilo se,“ jásal Filip Salaquarda.
„Na začátku stintu jsem měl lehký kontakt s jedním ze soupeřů, řízení pak bylo náročnější. Říkal jsem si, že by to mohlo vyjít na první pětku, z boxů mi pak hlásili, že jedem na bednu. Poslední dvě kola byl Basz těsně za mnou, soustředil jsem se na to, abych neudělal chybu a nenechal mu nikdy prostor k předjetí.“ Boj svého parťáka sledoval s napětím celý tým a s šachovnicovou vlajkou propukla velká radost. „Koukat se z boxů je daleko horší než sedět v autě, mám okousané snad všechny nehty na rukou,“ smál se Milota. „Poklona Filipovi, jak to ustál, ten tlak byl obrovský. Konečně jsme tu letošní sezónu zlomili a proměnili rychlost i ve výsledek, všichni jsme z toho nadšení.“
Do nedělní kvalifikace nastoupil Salaquarda a vybojoval 10. místo třídy PRO-AM na startu, což byl slušný základ pro závod na 60 minut. Pražský jezdec také závod odstartoval a začátek se mu náramně podařil, kdy se probojoval na osmou příčku. „Kvalifikace nebyla špatná, přesto se pár desetin dalo najít, před nájezdem do prvního kola na nových pneumatikách mě podjel Haase, a měl jsem malinko horší výjezd. Na startu jsem si to vynahradil a dostal se dopředu. Věděl jsem, že Libor je tady jedním z nejrychlejších jezdců AM a věřil jsem, že nás dokáže dále posunout,“ ohlížel se Salaquarda za nedělním vystoupením. Brzo se ukázalo, že důvěra v parťáka byla oprávněná, Milota se z devátého místa probojovával vpřed. Jeho snahu ukončila nehoda Alessandra Cozziho necelých 12 minut před koncem závodu. Až do cíle se totiž jelo za safety carem, v cíli na český tým čekala sedmá příčka a další dva body ve třídě PRO-AM.
„Body z obou závodů jsou super, dnes to mohlo být ještě o něco lepší, bohužel poměrně brzo po velké nehodě jednoho ze soupeřů vyjel safety car, který nás dovedl až do cíle,“ uvedl Milota. „O první pětku jsme mohli zabojovat, ale i tak jsem z tohoto víkendu nadšený. Všechno fungovalo, měli jsme rychlé zastávky a konečně jsme naši rychlost potvrdili i výsledkem. Po celou sezónu jsem věřil, že tu smůlu prolomíme a je to velké povzbuzení.“
Nadmíru spokojený byl i šéf týmu Igor Salaquarda. „Tenhle víkend byl super po všech stránkách a konečně nám to vyšlo. Tolikrát jsme byli blízko bodům i stupňům vítězů, ale lepila se nám smůla na paty – chyba soupeře na Hockenheimu, problém s utahovací pistolí na Hungaroringu… Z třetího místa a bodů v obou závodech máme všichni ohromnou radost. Konkurence je tady obrovská a pro dobrý výsledek je třeba perfektní výkon na všech frontách. Opravit vůz po Red Bull Ringu bylo časově náročné, ale podařilo se a fungoval bez problémů. Uděláme maximum, abychom výsledek potvrdili v Monze, kde to ale bude s ohledem na dlouhé rovinky hodně těžké. Maximální rychlost je tam králem a při stávajícím balance of performance v tomto směru malinko ztrácíme.“
Závěrečný závod sezóny je na programu 20. řijna v Chrámu rychlosti v italské Monze. Na aktéry čeká formát vytrvalostního závodu, stejně jako ve Spa-Francorchamps se o víkendu místo dvou závodů pojede endurance na 500 kilometrů s maximální délkou omezenou na 2 hodiny a 40 minut.
30.9.2024
Porsche Česká republika s.r.o.