BMW i4 Racing „Elsa“ bylo oficiálně představeno stejným týmem, který přesně před čtyřmi lety stál za dalším světovým prvenstvím v podobě projektu MINI Electric Racing s příznačným názvem „Racing MIMI“. Projekt je organizován kolem nezávislého závodního týmu Engage Racing, který je podporován společností BMW Group Romania a řadou dalších partnerů, jako jsou Renovatio e-charge, MasterCard, Michelin, Textar, Velo, Omniasig a UniCredit Leasing.
Cílem závodního BMW i4 je navázat na úspěch MINI Electric Racing. První elektrický závodní vůz MINI v historii dosáhl několika vítězství a umístění na stupních vítězů v rumunském národním šampionátu Super Rally a šampionátu elektromobilů, přičemž často překonával významnou konkurenci vybavenou spalovacími motory. Titul v národním šampionátu Super Rally ve třídě 2A (pohon předních kol) v roce 2023 znamenal velmi výjimečný úspěch. Byl to první titul v historii motorsportu získaný elektromobilem v přímé konkurenci vozů se spalovacími motory. Od svého uvedení na trh inspiroval tento úspěch vozu MINI dalších pět majitelů vozu MINI Cooper SE k přípravě a účasti v rumunských národních motoristických soutěžích, přičemž výrazných výsledků dosáhli zejména v Národním šampionátu elektromobilů, průkopnické soutěži v rumunském motoristickém sportu.
Nový závodní vůz „Elsa“ je opět celosvětově první závodní vůz vyvinutý na základě sériového modelu BMW i4 M50. Tým Engage Engineering zajistil přípravu závodního projektu rozsáhlými úpravami výchozího vozu. Zachován zůstal sériový pohonný systém s dvojicí elektromotorů, vysokonapěťovou baterií a výkonovou elektronikou.
„Jde o bezprecedentní iniciativu. Pro to, co jsme museli připravit, neexistují žádná řešení na klíč. To znamená, že vše muselo být navrženo a vyvinuto s využitím vlastních řešení,“ vysvětluje Horia Platona, hlavní inženýr projektu. Vývojový tým Engage Engineering zahrnoval devět inženýrů s různými oblastmi odbornosti, kteří poslední rok pracovali na simulacích a návrhu, provedení a montáži.
Koncept vozu byl vyvinut na základě speciální aerodynamické studie, kterou tým vypracoval s cílem splnit výzvy závodu Pikes Peak. Právě tento americký závod do vrchu obsahuje několik obzvláště rychlých zatáček ve vysokých nadmořských výškách, kde kvůli nízkému atmosférickému tlaku klesá aerodynamická účinnost až o 40 %. Tým později na základě přesného zadání v Rumunsku vyvinul karbonové aerodynamické komponenty, přičemž pouze několik prvků zadního křídla bylo zadáno externě.
Tým provedl rozsáhlá opatření ke snížení hmotnosti. Patří mezi ně odlehčení dveří a víka zavazadlového prostoru, použití oken z plexiskla, přepracování palubní desky, odstranění všech vrstev zvukové izolace a návrhu ergonomické středové konzoly z uhlíkových kompozitů, odpovídající zvyklostem u závodních vozů. V této souvislosti tým integroval konvenční ovládací prvky vozu do nového, zjednodušeného a pro závodní použití optimalizovaného celku. Speciálně navržená středová konzola a volant s programovatelnými tlačítky tak umožňují řidiči rychlý přístup k důležitým funkcím i během závodu – například k zapínání vozu, jízdním režimům nebo aktivaci funkcí, jako je ventilace nebo přídavné chlazení. K některým telemetrickým funkcím a výbavě vozu lze přistupovat dálkově prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu. V této souvislosti vyvinul IT tým pro tyto speciální funkce více než 15 000 řádků kódu, jehož vývoj stále pokračuje.
Významné úpravy byly provedeny ve spolupráci s německou společností Drexler, která podle specifikací týmu pro obě nápravy vyrobila diferenciály s omezenou svorností. Nizozemská společnost Intrax dodala podvozek se speciálními tlumiči a pružinami navrženými pro vyšší hmotnost automobilu poháněného bateriemi. Ochranný rám, navržený podle specifikací pro Pikes Peak, jež jsou přísnější než FIA, byl postaven speciálně pro nový model v Polsku.
Dalším speciálním projektem byl vývoj zvuku pro tento závodní vůz. Ten nejen doplňuje celkový obraz vozu, ale má také praktický účel: poskytuje přímou akustickou zpětnou vazbu a současně signalizuje přítomnost vozu na trati závodu do vrchu pro diváky, což je zásadní bezpečnostní opatření.
„Engage Racing je příběh týmového ducha. Jsme poctěni a šťastni, že nám s projektem pomáhá tak velké množství nadšených a zkušených odborníků, kteří jsou kreativní a kompetentní. Jak se projekt rozrůstá, připojují se k nám další a další úžasní lidé. Panuje zde fenomenální týmový duch, který nás posiluje,“ vysvětluje Anya Gherghina, marketingová manažerka společnosti Engage Racing. Dalším příkladem, který přichází ze světa mimo automobilové závody, je příspěvek Mariuse Dascălu, rumunského designéra známého v minulosti díky projektu 2Fresh Design, který vytvořil vizuální identitu pro Engage Racing.
Hlavním cílem týmu zůstává konkurenceschopná účast v závodě do vrchu Pikes Peak International Hill Climb v USA. „Pikes Peak je pro nás tím, čím je pro ostatní sportovce mistrovství světa – nejdůležitějším a nejslavnějším závodem do vrchu na světě. Připravujeme se s ohledem na tento cíl. Je pro nás důležité, abychom byli konkurenceschopní a postupně se v průběhu let zlepšovali, to nám pomůže s naší největší výzvou, kterou jsou zdroje financování,“ vysvětluje Horia Platona.
„Je pro nás důležité, že projekt využívá systém pohonu ze sériového modelu. Nejedná se o žádný exotický experiment, ale je přímo spojen s tím, co si zákazníci mohou objednat v našich showroomech. Současně ukazuje, že elektromobily jsou v určitých tržních segmentech, stejně jako je tomu v motorsportu, již dnes velmi konkurenceschopné,“ vysvětluje Alexandru Șeremet, manažer korporátní komunikace BMW Group Romania.
Slavnostní představení nového vozu BMW i4 Racing hostila sbírka Țiriac, která je jedním z největších automobilových muzeí na světě. Novinka zde během slavnostního večera stála na hlavním místě dané galerie. Přítomné bylo také Racing MIMI a řada trofejí, které tým v průběhu let získal a které jsou cennými úspěchy v oblasti elektrických závodů.
Tým Engage Racing: Anya Gherghina, Horia Platona, Costin Păunescu, Ștefan Sterpu, Andrei Necula, Florin Luță, Liviu Nossa, Andrei Kerekes, Radu Torpan, Dan Alexandru, Alexandru Șeremet, Bogdan Săraru, Marius Dascălu, Andrei Șerbulea.
6.9.2024
BMW Group