Sébastien Ogier v dramatickém finále domácího podniku Rallye Finsko vybojoval vítězství týmu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.
Po vyrovnaném pátečním souboji trojice nejlepších jezdců týmu TGR-WRT v rámci pěti vozů Rally1 nasazených do tohoto podniku dokázal místní idol Kalle Rovanperä v sobotu odjet konkurentům a byl na nejlepší cestě dosáhnout prvního domácího vítězství kariéry, resp. třetího vítězství za sebou na rychlých šotolinových cestách. To bohužel platilo jen do jedné z posledních zatáček předposlední nedělní etapy, kdy náraz do balvanu na cestě v rychlé levotočivé zatáčce katapultoval Rovanperův vůz do stromů. Naštěstí Rovanperä i navigátor Jonne Halttunen vyvázli z nehody bez zranění, což je dalším důkazem robustnosti vozů GR YARIS Rally1 HYBRID.
Ogier s navigátorem Vincentem Landaisem při své první účasti v nejrychlejším podniku světového rallyového šampionátu FIA po bezmála třech letech rovněž ukázali velmi dobré tempo: V neděli ráno v legendární rychlostní zkoušce Ouninpohja čítající 32,98 km dělila Ogiera od vícenásobného mistra světa Rovanpery pouhá desetina sekundy. Francouzský jezdec rovněž podruhé na Rallye Finsko zvítězil (poprvé od roku 2013), a tak se zařadil po bok Sébastiena Loeba, Otta Tänaka a Elfyna Evanse, jediných jezdců mimo Finsko, kteří v tomto podniku zvítězili více než jednou.
Ogier se třemi vítězstvími a třemi druhými místy v rámci doposud šesti startů v roce 2024 poskočil na druhé místo v šampionátu soutěžních jezdců s odstupem 27 bodů za nejlepším.
Evans na druhém místě v sobotu dopoledne vyhlížel s nadějemi zlepšení pozice v šampionátu, ale kvůli poškození hnacího hřídele nakonec závod dokončil mimo bodovaná umístění. Poslední den podniku si Evans předsevzal získat maximální počet bodů v klasifikaci Super Sunday, ale bohužel havaroval hned v úvodu předposlední rychlostní zkoušky, která se pro tým ukázala jako osudová. Naštěstí lze opět konstatovat, že Evans i navigátor Scott Martin vyvázli bez zranění.
Stoupající finské hvězdy Sami Pajari a Enni Mälkönen při své premiéře v kategorii Rally1 dojeli před domácím publikem na pěkném čtvrtém místě: mohli tak využít příležitost, kterou jim poskytl tým TGR-WRT odměnou za letošní pozoruhodné výsledky v kategorii WRC2 s vozem GR Yaris Rally2. Po poškození vozu na kluzkém povrchu na úvod pátečního programu se Pajari dokázal ještě tentýž den úspěšně vrátit do hry v podobě premiérového etapového vítězství ve WRC. V sobotu pak zaznamenal třetí nejlepší výsledek za Rovanperou a Ogierem.
Zrádné podmínky překvapily v pátek ráno i Takamota Katsutu, který poškodil vůz na silničním úseku při návratu na polední servis. Po sobotním restartu společně s navigátorem Aaronem Johnstonem předvedli robustní tempo vedoucí ke dvěma vyhraným rychlostním zkouškám na závěr podniku – včetně závěrečné Power Stage – a sdílenému nejlepšímu výsledku v klasifikaci Super Sunday.
Šéf týmu Jari-Matti Latvala s vozem GR Yaris Rally2 týmu TGR-WRT dojel v domácích podmínkách jako druhý ve WRC2, resp. šestý celkově – společně s navigátorem Juhem Hänninenem opět potěšili místní fanoušky a Jari-Matti Latvala navíc získal cennou zpětnou vazbu z vozu Rally2, který má v roce 2024 premiéru. V šestici nejlepších v kategorii WRC2 napočítáme hned čtyři vozy GR Yaris Rally2 – Mikko Heikkilä z týmu Step-Five Motorsport dojel jako čtvrtý, Georg Linnamäe z týmu RedGrey pátý, resp. Roope Korhonen z týmu Rautio Motorsport šestý.
Akio Toyoda (předseda týmu TGR-WRT): „Před šesti lety byl během Rallye Finsko ve městě velký billboard vyobrazující Yaris s titulkem ‚Vítejte na mých domácích cestách‘. Pamatuji si ještě, jakou jsem měl radost ze sdělení, které vítalo návrat Yarisu na domácí půdu. V té době Yaris používali pouze tři jezdci: Esapekka, Ott a Jari-Matti. Na Rallye Finsko o šest let později je to již 14 vozů GR Yaris, které se vrátily domů. Jde o pět vozů Rally1, přičemž s jedním z nich jezdí Sami Pajari, mladý finský jezdec v rámci jeho premiéry v kategorii Rally1. Zbývajících devět vozů je v kategorii Rally2, která vznikla ve Finsku s cílem rozšiřovat základnu rallyového sportu. Se dvěma těmito vozy se zúčastnili mladí japonští jezdci z našeho programu WRC Challenge a dalším byl Jari-Matti, šéf týmu TGR-WRT. A zbývajících šest vozů bylo nasazeno soukromými týmy, které si pro Finsko vybraly právě GR Yaris. Stejně jako se rozšiřuje základna vozidel z Rally1 do Rally2, tak se rozšiřuje i základna jezdců, která zahrnuje mladé jezdce i tzv. ‚gentlemen drivers‘... Rád bych vyjádřil hluboký vděk všem kolegům, díky nimž se podařilo zrealizovat to, o čem jsem před pouhými několika lety mohl jen snít.
A co se týče soutěžní stránky letošní Rallye Finsko: Sebe, Vincente, blahopřeji vám k vítězství! Po celou tuto sezónu je pravidlem, že kdykoli se zúčastníte nějaké rallye, tak se vždy vrátíte domů s prvním nebo druhým místem. Tým se opravdu může na vaše konzistentní výsledky spolehnout, a to velmi oceňuji. Co se Kalleho a Jonna týče, i přes mnoho vítězství se jim jedna věc stále nepodařila. A tou je vítězství před domácím publikem. Jsem přesvědčen, že oba do Rallye Finsko nastupovali s velkým odhodláním ‚letos to určitě klapne‘. Bylo to pro ně jistě srdcervoucí odstupovat poté, co až do posledního dne vedli. Sami s Ennim při své premiéře v nejvyšší kategorii dojeli čtvrtí. Když zvážíme potíže, kterým tolik jezdců na finských cestách čelilo, tak je to pozoruhodný výsledek.
Jari-Matti se letos opět zúčastnil v roli jezdce. Vloni soutěžil v kategorii Rally1 a letos jel v Rally2. Pravdou je, že pro šéfa týmu TGR-WRT je to z pracovního hlediska velmi důležité osobně poznávat a vnímat vozy používané týmovými jezdci. Viděl jsem fotky Jari-Mattiho a Juha na sociálních sítích, kde vypadali moc šťastní. Je působivé, že dokázali vybojovat druhé místo, ale přitom se i dobře bavit.
Ze všech jezdců s vozem GR Yaris v kategoriích Rally1 a Rally2 se pouze Jari-Matti a Sami mohou pochlubit i zkušenostmi z WRC. Zatím jsem neměl příležitost Samiho potkat, ale jakmile budu moci, rád bych jej požádal, aby mi něco řekl o Rally1 a 2, společně s Jari-Mattim.
A nakonec jsem slyšel, že Kaj, který se tentokrát chopil role šéfa týmu, od časného rána až do pozdního večera obcházel mužstvo namísto Jari-Mattiho. Rád bych mu poděkoval, že se ujal této odpovědnosti navíc k roli sportovního ředitele. S tolika vozy GR Yaris všude kolem a dokonce s možností postavit se na bednu, to musel být úžasný narozeninový týden. Mnoho štěstí k narozeninám, Kaji!
Další rallye se jede za měsíc. Při tak krátké letní přestávce to pro celý tým musí být náročné. Ačkoli jsme tentokrát nevybojovali nazpět nejvyšší příčku v šampionátu značek, i ve zbývajících čtyřech podnicích uděláme maximum pro to, abychom mistrovství vyhráli.“
Kaj Lindström (sportovní ředitel): „Neděle byla trochu hořkosladká, ale vždy je dobré, když náš tým na Rallye Finsko zvítězí, takže z tohoto samozřejmě musíme mít radost. Mám opravdu radost za Seba a Vincenta, kteří celý víkend odváděli skvělou práci, takže jim patří velká gratulace. Stále ale, když zvážíme naši situaci na úvod posledního dne, mohl to být mnohem lepší výsledek do šampionátu a je obrovské zklamání přijít o dva vozy v předposlední etapě. Takamoto zajel velmi dobře Power Stage, takže velká pochvala, a dále tu byla velmi dobrá premiéra Samiho – s Ennim tento víkend odváděli skvělou práci.“
Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69): „Ráno to šlo skvěle, vše jsme měli pod kontrolou a ještě bojovali o nedělní body, aniž bychom museli nějak riskovat. V prakticky poslední zatáčce předposlední etapy jsme normálně jeli stabilním tempem, ale uprostřed na nás čekal balvan, kterému se nešlo vyhnout, a tak nás to vyhodilo z tratě. Je to neskutečný pocit, když zvážíme, že jsme nemohli absolutně nic dělat, abychom situaci změnili. Je těžké to vstřebat, ale na druhé straně jsme s Jonnem celý víkend až do toho okamžiku odváděli dokonalou práci a opravdu jsem nemohl nic udělat jinak.“
Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33): „Bohužel jsme havarovali hned na začátku předposlední rychlostní zkoušky. Při prvním průjezdu jsem zatáčku v pohodě zvládl, ale při druhém jsem ve vyjetých kolejích nedotočil a vyjel z tratě. Věděli jsme, že ta zatáčka je zrádná, ale šlo spíše o to, jak vůz reagoval na vyjeté koleje než o naši rychlost. Byla to drahá chyba, pokud jde o mne a víkend, který šel od deseti k pěti – ale to je prostě motorsport a tyto věci se stávají. V šampionátu nás čekají ještě čtyři kola a vše je stále otevřené, a tak do toho dáme všechno až do samotného konce.“
Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17): „Vítězství ve Finsku je vždy příjemné, i když toto zrovna není způsob, jakým ho chcete dosáhnout. Tým zajistil úžasný vůz a dokázal opanovat celý víkend. Kalle s Jonnem byli o ligu výše než ostatní, ale měli velkou smůlu s tím balvanem ve stopě. Soucítím s týmem, protože jsme si zasloužili mnohem lepší výsledek. Tuto sezónu mi na Sardinii smolnou náhodou uteklo vítězství, a tak jsem to nyní dostal zpátky. Jezdím již dost dlouho na to, abych poznal nejrůznější výsledky a emoce, a měl jsem to štěstí, že většinou jsem byl na té správné straně rovnice – ale tak tomu dnes nebylo. Upřímně bych byl radši, kdybych dojel druhý, ale motorsport je někdy nespravedlivý.“
Takamoto Katsuta (jezdec, vůz č. 18): „Po změnách, které jsme včera provedli, vůz dnes fungoval velmi dobře. V neděli ráno jsem měl dobrý pocit a mohl jsem tlačit na pilu: je skvělé vyhrát Power Stage a inkasovat za ni maximální počet bodů, plus získat slušné body za Super Sunday díky sdílenému nejlepšímu času v posledním dni podniku. Ale je mi líto za tým, že jsme nedosáhli výsledku, který jsme chtěli: tempo sice bylo dobré, ale výsledek mohl být mnohem lepší. Řada lidí udělala tento víkend chyby, ale rallye je závod na dlouhý víkend, není to sprint.“
Sami Pajari (jezdec, vůz č. 5): „Ulevilo se mi, že jsem dokončil svůj první podnik s vozem Rally1. Emoce byly tento týden jako na horské dráze! Zní to dobře, být nejlépe umístěným Finem na Rallye Finsko a dojet jako čtvrtý hned při první účasti – a zaznamenat první etapové vítězství – ale stále je zde spousta věcí ke zlepšení. Čekal jsem stabilnější a uvolněnější průběh podniku – nepamatuji se, že by na Rallye Finsko kdy bylo tak zrádné počasí. Pro tým to nebyl právě dokonalý víkend, ale mám velkou radost z příznivého pohledu na mé vlastní výsledky. Obrovské díky Toyotě i celému týmu: to je splněný sen jet na mé domácí rallye s vozem GR YARIS Rally1.“
Jari-Matti Latvala (jezdec, vůz č. 39): „S Juhem máme na závěr rallye skvělý pocit. Naším cílem bylo dojet mezi prvními pěti ve WRC2 a prakticky od zahájení rallye jsme se drželi na druhém místě a nakonec skončili na stupních vítězů. Byl to velice příjemný víkend strávený za volantem a se svými výkony jsem velice spokojený, nebylo to špatné. Zároveň to ale byla těžká neděle z pohledu týmu. Je skvělé zde opět zvítězit, ale vyřazení dvou vozů v neděli není pro šampionát dobré. Ale vím, že náš tým se nikdy nevzdává, a do nadcházejících podniků proto dáme vše.“
1 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2 hod 25 min 41,9 s
2 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +40,1 s
3 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1 min 14,1 s
4 Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 min 54,5 s
5 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +8 min 15,5 s
6 Jari-Matti Latvala/Juho Hänninen (Toyota GR Yaris Rally2) +8 min 54,5 s
7 Lauri Joona/Janni Hussi (Škoda Fabia RS Rally2) +9 min 29,4 s
8 Mikko Heikkilä/Kristian Temonen (Toyota GR Yaris Rally2) +9 min 32,0 s
9 Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +9 min 51,2 s
10 Georg Linnamäe/James Morgan (Toyota GR Yaris Rally2) +10 min 7,0 s
41 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +51 min 44,8 s
Nedokončil: Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)
Nedokončil: Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)
(Výsledky s platností v neděli 16:30, konečnou verzi výsledků naleznete na stránkách www.wrc.com)
1 Thierry Neuville 168 bodů
2 Sébastien Ogier 141
3 Ott Tänak 137
4 Elfyn Evans 132
5 Adrien Fourmaux 119
6 Kalle Rovanperä 86
7 Takamoto Katsuta 76
8 Esapekka Lappi 33
9 Andreas Mikkelsen 29
10 Dani Sordo 27
1 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 395 bodů
2 TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 375
3 M-Sport Ford World Rally Team 207
Nyní týmy čeká krátká přestávka před Rallye Akropolis ve dnech 5. až 8. září. Legendární podnik WRC je proslulý kamenitými cestami v horách v kombinaci s vysokými teplotami, což pro vozidla, obutí i samotné jezdce znamená nemalou zátěž.
5.8.2024
Toyota News