Rallye Sardinie: V dramatickému závěru skončila Toyota druhá

Rallye Sardinie: V dramatickému závěru skončila Toyota druhá

Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (WRT) a Sébastien Ogier se na Rallye Sardinie těsně přiblížili ke třetímu vítězství v tomto podniku za sebou, avšak kvůli dramatickému vývoji událostí v několika posledních kilometrech jim nakonec vítězství s historicky nejmenší ztrátou uniklo.

Ogier byl po většinu podniku v těsném souboji o vedení, a přestože díky svému náskoku ze sobotního odpoledne nastupoval do posledního dne jako vedoucí jezdec, konkurence ani v neděli nepolevila, a tak před rozhodující Power Stage dělil Ogiera od Otta Tänaka náskok pouhých 6,2 sekundy. Přesto Ogier dokázal i v závěru jet na vítězství až do chvíle, než v poslední náročné části této etapy začal ztrácet tlak v pneumatice.

To znamená, že s navigátorem Vincentem Landaisem nakonec skončili druzí s odstupem pouhých 0,2 s, který se zařadil k historicky nejmenším v historii světového rallyového šampionátu FIA – shodou okolností i doposud vedl rekord Ogier, který v roce 2011 s tak těsným náskokem porazil Jari-Mattiho Latvalu, současného šéfa týmu. Ogier se i tak posunul na čtvrté místo v pořadí soutěžních jezdců, kde ztrácí jen 30 bodů na prvního v pořadí – přestože se zúčastnil pouze čtyř z dosavadních šesti podniků této sezóny.

I Elfyn Evans díky svému čtvrtému místu s navigátorem Scottem Martinem po boku zmenšil odstup za vedoucím jezdcem šampionátu na 18 bodů. Evans se po náročném pátečním startu až do sobotního večera konzistentně probojovával do vedoucí čtyřky a v posledním dni předvedl ještě výraznější tempo, které přineslo třetí místo v klasifikacích Super Sunday a Power Stage s celkovým ziskem 18 bodů.

Takamoto Katsuta s navigátorem Aaronem Johnstonem se v sobotu odpoledne pohybovali na celkovém třetím místě, ale problém s převodovkou jim bohužel vystavil stopku. Po návratu do závodu v neděli dosáhli pátého nejlepšího času v Power Stage.

Vůz GR Yaris Rally2 si po historicky prvním vítězství ve WRC2 v Portugalsku dojel na drsných šotolinových cestách pro druhé vítězství za sebou. Sami Pajari a Enni Mälkönen v barvách týmu Printsport si svojí suverénní jízdou vybojovali jednoznačné první místo v kategorii a celkově skončili jako šestí. Jan Solans a Rodrigo Sanjuán, vítězové kategorie z Portugalska, svým třetím místem pojistili dvě pódiová umístění týmu Teo Martín Motorsport.

Akio Toyoda (předseda týmu TGR-WRT): „Na Sardinii jsou velmi náročné povrchy, což na tým i vozidla klade mimořádné nároky. Tým TGR na Sardinii zatím zvítězil pouze jednou díky Sebovi v roce 2021. Seb a Vincent si v tomto drsném a náročném podniku vedli opravdu dobře, ale na poslední chvíli jim to v Power Stage uteklo. Maličký odstup 0,2 sekundy je frustrující, ale to je prostě sport. Celý náš tým velmi nerad prohrává. Tuto frustraci proměníme v sílu a zaměříme se na příští vítězství.

P.S. pro Otta:
Zúčastnil jsem se Rallye Sardinie v roce 2019 a sledoval tvé výkony. Zklamání z tehdejší Power Stage jsi si tentokrát konečně vynahradil. Blahopřeji!“

Jari-Matti Latvala (šéf týmu): „Samozřejmě jsme velice zklamáni, že nám vítězství tak těsně uniklo. Poslední etapa na Sardinii je tradičně hodně dramatická, a bohužel to není poprvé, co jsme zde zažili drama v posledním okamžiku, protože to velice připomíná náš zážitek z roku 2019, kdy jsme s Ottem až do poslední rychlostní zkoušky byli ve vedení. Tento podnik k nám nebyl pokaždé laskavý, ale pro Seba to vypadalo dobře a měli jsme pocit, že si zde společně dojedeme pro další vítězství. Jedinou pozitivní věcí je, že co se bodů týče, moc se toho pro nás nemění. Podobné okamžiky je někdy těžké vstřebat a my velmi neradi prohráváme, ale také nikdy neztrácíme naši bojovnou náladu a opět se vracíme do boje v příštím podniku v Polsku.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33): „Byl to pro nás hodně těžký víkend, ale dnes už to bylo o něco lepší. Řekl bych, že pocit se rozhodně zlepšil, a myslím také, že časy a body ze dneška to dokazují. I tak, když se podíváme na víkend jako celek, tak v rallyových soutěžích za podobných podmínek máme očividně co zlepšovat. Dobrou zprávou je, že v příštích třech závodech se charakteristika docela zásadně změní. Víme, že náš vůz umí být v rychlých podnicích silný, a tak bude důležité se co nejlépe připravit a pokusit se co nejdříve získat sebejistotu.“

Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17): „Věděli jsme, že dnes to bude těžké, protože některé úseky jsou hodně drsné a možná nám tolik nevyhovují. Myslím, že i tak jsme jeli dost dobře na to, abychom vybojovali první místo, ale bohužel jsme tři kilometry před cílem začali ztrácet vzduch v pneumatice. Podmínky během této Power Stage byly skutečně extrémní, dokonce ještě horší, než jaké zde pamatujeme z dřívějška, a nemyslím si proto, že mohl něco zásadnějšího udělat jinak. Takové věci se nikdy nevstřebávají snadno, ale v konečném výsledku se v celkovém bodovém postavení týmu nic nemění. Myslím, že z práce za tento víkend mohu mít radost, prostě to někdy v motorsportu nevychází tak, jak bychom si přáli. Vrátíme se a pokusíme se ukázat výkony na naší tradiční úrovni.“

Takamoto Katsuta (jezdec, vůz č. 18): „Mým dnešním cílem bylo získat nějaké body. Vzhledem k naší pozici na startu jsme věděli, že to bude obtížné, a první etapa také nebyla dobrá kvůli prachu od vozu před námi, takže jsme toho moc neviděli. Nějaké body jsme posbírali, ale chtěl jsem více. V první části rallye to šlapalo dobře, vše jsme měli pod kontrolou, ale pak bohužel přišel ten technický problém. Tato rallye ale byla pro vozidla náročná, a tak se podobné věci občas stávají: musím to prostě přijmout a zaměřit se na příští závod.“

KONEČNÉ VÝSLEDKY, ITALSKÁ RALLYE NA SARDINII

1 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 3 hod 6 min 5,6 s
2 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +0,2 s
3 Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +2 min 25,8 s
4 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2 min 37,8 s
5 Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +6 min 42,9 s
6 Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) +7 min 13,4 s
7 Yohan Rossel/Benjamin Boulloud (Citroën C3 Rally2) +7 min 45,7 s
8 Jan Solans/Rodrigo Sanjuán (Toyota GR Yaris Rally2) +7 min 52,7 s
9 Martin Prokop/Michal Ernst (Škoda Fabia RS Rally2) +10 min 5,4 s
10 Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia RS Rally2) +10 min 9,3 s
35 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +41 min 28,1 s

Světový rallyový šampionát FIA 2024, pořadí jezdců po šestém kole:

1 Thierry Neuville 122 bodů
2 Ott Tänak 104
3 Elfyn Evans 104
4 Sébastien Ogier 92
5 Adrien Fourmaux 74
6 Takamoto Katsuta 52
7 Kalle Rovanperä 36
8 Dani Sordo 27
9 Esapekka Lappi 23
10 Grégoire Munster 16

Světový rallyový šampionát FIA 2024, pořadí týmů po šestém kole:

1 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 269 bodů
2 TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 256
3 M-Sport Ford World Rally Team 131

A co bude následovat?

Rallye Polsko (27.–30. června), zařazené do soutěžního kalendáře WRC poprvé od roku 2017, nabízí rychlé úseky na cestách s měkkým a písčitým povrchem kolem obce Mikołajki v Mazurském pojezeří na severovýchodě země.

Datum zveřejnění

3.6.2024

Zdroj informací

TOYOTA GAZOO Racing

Fotogalerie

Výběr jazyka

Test Motoru

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!

Facebook

Naše projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.3374 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál