Portugalská rallye: Další vítězství pro Ogiera a Toyotu

Portugalská rallye: Další vítězství pro Ogiera a Toyotu

Sébastien Ogier z týmu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team si podruhé za sebou v Portugalsku dojel pro první místo a připsal si tak zde rekordní šesté vítězství.

Ogier s navigátorem Vincentem Landaisem po nervy drásající těsném souboji na šotolinových portugalských cestách triumfovali, podobně jako v předchozím kole na asfaltových površích v Chorvatsku. Pouhou sekundu za vedoucím jezdcem po skončení pátečních jízd se Ogier v sobotu dopoledne opět ujal vedení za situace, kdy ostatní posádky narazily na potíže, a díky svým zkušenostem dokázal v posledním nejdelším dni podniku nadělit soupeřům 11,9 sekundy.

Svůj náskok navýšil za mlhavého nedělního rána po úderném vítězství v první rychlostní zkoušce, aby v dalších etapách mohl o něco méně riskovat, a nakonec si tak dojet pro první místo s náskokem 7,9 s.

Ogier má nyní na kontě nejvíce vítězství v Portugalsku ze všech jezdců WRC – poté, co v roce 2017 dorovnal rekord pěti titulů, které měla v držení finská legenda Markku Alén. TGR-WRT je nyní také pětinásobným vítězem tohoto podniku (za přispění čtyř různých jezdců), čímž Toyota srovnala krok s týmy Lancia a Citroën (po osmi vítězství v rámci celé historie rallye).

Elfyn Evans a Scott Martin po obtížném pátečním startu dojeli na celkovém šestém místě, čímž získali několik důležitých bodů. Další výzvě tato posádka čelila v neděli kvůli poškození systému chlazení v předposlední rychlostní zkoušce, ale dokázala provést provizorní opravu na trati a dojet do cíle. V rámci mistrovství zůstávají Evans s Martinem druzí se ztrátou 24 bodů na nejlepší v pořadí.

Kalle Rovanperä byl po pátečních jízdách ve vedení, ale ve druhé sobotní etapě vyjel z trati. Společně s Jonnem Halttunenem v neděli opět nastoupili do závodu a vybojovali třetí místo v Power Stage, čímž týmu pomohli k několika dalším bodům.

Takamoto Katsuta též v prvních fázích závodu bojoval na špici, ale stopku mu vystavilo poškození vozu v sobotu dopoledne. Společně s Aaronem Johnstonem se v neděli vrátili do boje, aby získali páté místo v klasifikacích Super Sunday a Power Stage.

Po pěti kolech sezóny zůstává bodování značek vyrovnané, kdy TGR-WRT ztrácí čtyři body na nejlepšího v pořadí.

TGR oslavuje v Portugalsku dvojí triumf díky prvnímu vítězství nového vozu GR Yaris Rally2 ve WRC2 v rámci jeho premiérového nasazení na šotolině na této soutěžní úrovni. Jan Solans s navigátorem Rodrigem Sanjuanem (Teo Martín Motorsport) se v sobotu dokázali dostat na čelo této vysoce konkurenční kategorie, a nakonec do cíle i vítězně dojet s náskokem pouhé 3,2 sekundy.



Akio Toyoda (předseda týmu TGR-WRT): „Sebe, Vincente, blahopřeji ke dvěma vítězstvím za sebou v Portugalsku!
Seb zůstával ledově klidný – bez ohledu na to, po jak náročné šotolině jel. Seb se vždy dokázal na fanoušky usmívat – bez ohledu na to, jak těsná a elektrizující tato soutěž byla. Když k něčemu došlo, v klidu informoval techniky o situaci a vrátil se do boje. A pak projel cílovou čáru v nejlepším čase ze všech. Jsem vděčný, že v týmu máme v řadách jezdců takového skutečného profesionála. Sebe, ještě jednou děkuji.

Tento víkend byl v něčem zklamáním, ale v něčem byl i dobrý. Zklamáním bylo, že naše tři další vozy to nezvládly bez problémů. I vloni jsme tento podnik vyhráli, ale další dva vozy měly problémy. Takže letos naším cílem bylo, aby všechny čtyři vozy neměly žádné potíže, ale výsledek byl opět frustrující. Na druhé straně je dobré – a z toho mám radost – že tým v porovnání s minulostí zůstal klidný bez ohledu na to, jak velký problém nastal. Během víkendu se událo hodně věcí, ale slyšel jsem, že všichni zůstali klidní a pokusili se najít řešení. Je pěkné sledovat, jak tým roste. Tým sílí s tím, jak sílí každý z jeho členů, a jak sílí tým, GR YARIS Rally1 bude stále lepší a silnější. Stále máme v této sezóně před sebou spoustu náročných podniků, ale věřím, že všichni budeme v týmu i nadále růst.



P.S. pro Scotta: Dávejme si pozor, abychom na nic nezapomínali! Ale byl jsi skvělou oporou!

P.S. pro Elfyna: Vím, jak se cítíš, protože můj navigátor na něco zapomíná docela často! Možná bychom jako jezdci měli zkusit pomáhat i navigátorům!“

Jari-Matti Latvala (šéf týmu): „Vítězství v rallye, to je vždy skvělý pocit, ale máme ohromnou radost, že jsme si dojeli pro další vítězství se Sebem tady v Portugalsku, a navázali tak na vítěznou šňůru na této skvělé akci. Je zajímavé sledovat, jak skvěle Seb k těmto podnikům přistupuje a jak zvládá situaci pod tlakem: dokládá to, proč je osminásobným mistrem světa a nyní má i rekordních šest vítězství v tomto podniku. Celkově samozřejmě máme trochu smíšené pocity, protože jsme do šampionátu nezískali tolik bodů, kolik bychom chtěli. Ale taková situace prostě je, a my se tak musíme vrátit do hry v příštích podnicích.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69): „Velké díky týmu za opravu vozu po včerejším zklamání a omlouvám se za ztrátu tak důležitých bodů. Bylo příjemné být dnes zase zpět, ale snadné to nebylo kvůli čištění trati, dokonce to bylo ještě těžší, než jsme čekali. V Power Stage jsme do toho dali opravdu vše, myslel jsem, že to byla dobrá a čistá jízda, ale to čištění bylo tak intenzivní, že soupeři za námi jeli o trochu rychleji. I tak máme pár bodů, takže jsme udělali, co jen šlo, abychom pomohli týmu. Takový průběh víkendu jsme si nepřáli, ale vrátíme se silnější.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33): „Dnes dopoledne to šlo o něco lépe než včera, ale ve třetí etapě jsme kvůli nárazu kamene do spodku vozu poškodili chladič. Potom jsme museli dojet v režimu EV a podařilo se nám vůz opravit, abychom se dostali až do cíle, ale bohužel jsme nezískali žádné bonusové body za soutěžní den. Rozhodně jsme se s autem lépe sžili, ale stále musíme na několika věcech zapracovat. Alespoň nám víkend dal několik odpovědí. Pokusíme se věci otočit, a v Sardinii tak ukázat lepší výsledky.“



Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17): „Je to skvělý pocit opět si dojet pro vítězství. Je pěkné připsat si další pěkná čísla a tyto okamžiky si musím užívat a cenit si jich. Neměl jsem nic proti tomu se několik let dělit o pětici vítězství s Markku Alénem, protože pro mne je to legenda a nesmírně si jej vážím, ale mockrát jsem byl tázán, kdy konečně překonám rekord, a nyní k tomu konečně došlo. Byl to další intenzivní souboj, jak všichni mohli sledovat, a my ve voze jsme tak nemohli ani na chvilku polevit. Myslím, že jsme se s tím vypořádali takřka dokonale: neustále jsme byli v souboji o vítězství, aniž bychom museli podstupovat maximální riziko, když jsme se necítili na 100 procent.“

Takamoto Katsuta (jezdec, vůz č. 18): „Samozřejmě je to celkem zklamání, že jsme včera museli odstoupit, protože jsme mohli zajet mnohem lepší výsledek. Ale měl jsem zde z vozu velmi dobrý pocit, bylo to hodně dobré, až do té včerejší chvíle. Dnes to nebylo tak snadné, protože jsme v některých etapách byli bez hybridu a měli jsme nevýhodné postavení na trati, ale dobré je, že jsme získali alespoň pár bodů. Ve všech rychlostkách jsem se snažil tlačit na pilu a hodně jsem se také naučil. Můžeme si z toho vzít pár dobrých věcí a nyní se soustředím na Sardinii, abych se dobře připravil a mohl dál tlačit na pilu.“


KONEČNÁ KLASIFIKACE, PORTUGALSKÁ RALLYE

1 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3 hod 41 min 32,3 s
2 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +7,9 s
3 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1 min 9,8 s
4 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1 min 47,8 s
5 Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +2 min 48,9 s
6 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +6 min 36,0 s
7 Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +11 min 48,4 s
8 Jan Solans/Rodrigo Sanjuan (Toyota GR Yaris Rally2) +11 min 52,9 s
9 Josh McErlean/James Fulton (Škoda Fabia RS Rally2) +11 min 56,1 s
10 Lauri Joona/Janni Hussi (Škoda Fabia RS Rally2) +13 min 40,3 s
29 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 hod 10 min 33,8 s 31 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 hod 20 min 54,4 s 


Světový rallyový šampionát FIA 2024, pořadí jezdců po pátém kole:

1 Thierry Neuville 110 bodů
2 Elfyn Evans 86
3 Ott Tänak 79
4 Adrien Fourmaux 71
5 Sébastien Ogier 70
6 Takamoto Katsuta 49
7 Kalle Rovanperä 36
8 Esapekka Lappi 23
9 Andreas Mikkelsen 14
10 Oliver Solberg 12

Světový rallyový šampionát FIA 2024, pořadí značek po pátém kole: 


1 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 219 bodů
2 TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 215
3 M-Sport Ford World Rally Team 96

A co bude následovat?

Italská rallye na Sardinii (31. května až 2. června) je známa rychlými, ale současně úzkými úseky se šotolinovým povrchem, a tak každá nepozornost jezdce může být rychle ztrestána odhalenými balvany nebo stromy podél tratě. Vysoké teploty v kombinaci s hrubým povrchem kladou značné nároky na vozy i jejich obutí.

Datum zveřejnění

13.5.2024

Zdroj informací

Toyota

Fotogalerie

Výběr jazyka

Test Motoru

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!

Facebook

Naše projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.3057 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál