Slavná Rally Dakar si počátkem roku 2024 připíše do své historie start již 46. ročníku. Ten nastane konkrétně 5. ledna ve městě Al-Ula a soutěž se završí o čtrnáct dní později v Janbú. Na závodníky čeká v Saúdské Arábii 60 procent nových tras a další novinky. Mezi soutěžícími nebudou samozřejmě chybět ani posádky týmu Tatra Buggyra Racing nebo dalších tatrovek. Začátkem nového roku také startuje soutěž Africa Eco Race, do jejích etap opět vyráží se svou tatrou Tomáš Tomeček.
Každý začátek roku je pro fanoušky motorismu tradičně spjat s dálkovým maratonem Rally Dakar. Ten se již řadu let jezdí na Blízkém východě, a i letos jej bude hostit Saúdská Arábie. Na účastníky čeká řada zcela nových ostrých měřených etap i přejezdů, a dokonce jedna speciální maratonská etapa trvající 48 hodin, jež se pojede ve čtvrté nejrozlehlejší písečné poušti na světě s příznačným názvem Rub al-Chálí, neboli Pustá končina. Do náročných podmínek i letos vyrazí posádky týmu Tatra Buggyra Racing, který do Saúdské Arábie vyšle tři soutěžní vozy Tatra. Loni se do první desítky prosadily tři posádky s tatrovkami, letos mají přinejmenším stejné ambice, nejvyšší metou je však zisk pověstného beduína. Dosáhnout této mety by bylo i hezkou oslavou 35. výročí, které počátkem roku 2024 uplyne od prvního vítězství vozu Tatra na slavném Dakaru. Tehdy, psal se rok 1988, Karel Loprais se svou posádkou poprvé vítězně dojel k Růžovému jezeru.
V rámci nadcházejícího ročníku Rally Dakar měl do kokpitu nového speciálu Tatra Buggyra Evo 3 se startovním číslem 605 usednout zkušený Martin Šoltys a společně s ním Tomáš Šikola a Petr Schweiner. Bohužel se Martin Šoltys v poslední fázi přípravy zranil, a tak jej na místě pilota nahradí Nizozemec Pascal de Baar, na pozici navigátora nahradí Petra Schweinera další nizozemec Gijsbert Verschoor. Tatru Phoenix se startovním číslem 604 bude pilotovat Jaroslav Valtr, kterému v kokpitu budou asistovat René Kilián a David Kilián. Druhý soutěžní Phoenix s číslem 626 pak premiérově osedlá posádka ve složení Daniel Stiblík, Lukáš Kvasnica a Jiří Tomec.
#604 – Jaroslav Valtr, René Kilián, David Kilián (Tatra Phoenix)
#605 – Pascal de Baar, Gijsbert Verschoor, Tomáš Šikola (Tatra Buggyra Evo 3)
#626 – Daniel Stiblík, Lukáš Kvasnica, Jiří Tomec (Tatra Phoenix)
Specialitou Dakaru 2024 je pro tým Tatra Buggyra Racing nasazení zbrusu nového vozu Tatra Buggyra Evo 3 na podvozku modelu Tatra Jamal. Tatra Buggyra Evo 3 je třetí generací dakarských kamionů vzniklých ve spolupráci týmu Tatra Buggyra Racing a kopřivnické automobilky Tatra Trucks. „Jeho vývoj trval dva roky. Jenže kvůli pozdnímu vydání technických předpisů FIA pro tuto kategorii začala kompletace vozu teprve dva měsíce před odjezdem na nalodění techniky v Barceloně,“ vysvětlil Jan Kalivoda, manažer týmu Tatra Buggyra Racing. Přesto se podařilo nový vůz dát včas dohromady a proběhly i první testy. „Možná to zní neskutečně, ale při testech jsme neměli vůbec žádný problém. Jen jsme řešili detaily,“ dodal Martin Šoltys, který vůz Tatra Buggyra Evo 3 před Dakarem testoval.
Při vývoji kamionu pomohla týmu konstruktérů umělá inteligence, například při výpočtech rozložení celkové váhy vozu i tvaru karoserie. Šéfkonstruktér David Vršecký přiznal, že umělá inteligence mu přinesla nový pohled na stavbu závodního vozu: „Člověk se musí naučit umělou inteligenci správně použít. Důležité je zadání. Naše data jsou specifická a velmi složitá. A jen se správným zadáním může přijít dobrý výsledek.“ Vedle umělé inteligence byla při konstrukci vozu využita také virtuální realita.
Do písečných dun a kamenitých terénů vyšle vůz se znakem Tatra i tým Fesh Fesh. Bude to vůz Tatra Jamal s pilotem Vaidotasem Paškevičiusem, který v minulém ročníku Dakaru dokázal vyhrát jednu etapu, toho v kokpitu doplní Gytis Gaspariuna a Albert Veliamovič. Spojitost se značkou Tatra mají i další soutěžní posádky. Ostřílený matador Aleš Loprais odstartuje s vozem Praga V4S, který je postaven na podvozku Tatra, podobně je tomu i u speciálu Ford Cargo Evo I Andořana Alberta Llovera z týmu Fesh Fesh, který je rovněž postaven na podvozku Tatra.
Předposlední den minulého roku byla slavnostně zahájena i druhá legendární vytrvalostní motoristická soutěž, Africa Eco Race. Jde už o 15. ročník podniku, který vznikl v roce 2008 a navázal na původní africkou Rally Dakar. První etapa startuje dnes 2. ledna z marockého přístavu Nador, závod skončí 14. ledna u Růžového jezera poblíž Dakaru. Soutěžní etapy a přejezdy budou celkově měřit 6000 km, z čehož dvě třetiny připadnou na měřené úseky. Ani letos nechybí na startu Tomáš Tomeček s vozem Tatra 815 v barvách týmu Promet/Czechoslovak Group. Vůz si na soutěž Tomáš Tomeček připravuje za podpory kopřivnické automobilky Tatra Trucks, přičemž Czechoslovak Group a Promet Group jsou partnery Tomáše Tomečka již několik závodních sezon a toto spojení přineslo nejeden úspěch. Celkově má Tomáš Tomeček na Africa Eco Race bilanci čtyř vítězství, třikrát skončil druhý a třikrát třetí.
Tomáš Tomeček navíc už popáté vyráží do náročných afrických terénů v kabině svého kamionu zcela sám, bez navigátora i technika. Díky tomu si mezi soupeři získal přezdívku Desert Master nebo Captain Solo. Tomečkův tým tvoří čtyři vozy, vedle soutěžní dvanáctiválcové Tatry 815 jsou to i další tatry, asistenční vůz a dva sběrné kamiony přezdívané „baléčka“, které pomáhají účastníkům závodu v nesnázích. V jednom z nich bude sbírat zkušenosti syn Tomáše, Metoděj Tomeček.
„Tomáš Tomeček patří mezi závodnické legendy spojené se značkou Tatra, proto je nám ctí, že můžeme být jeho partnery. Jeho sportovní úspěchy pomáhají šířit dobré jméno Tatry i společností Czechoslovak Group a Promet Group s ní spojených a doufáme, že uspěje i v tomto ročníku Africa Eco Race. Přejeme mu hodně síly a výdrže, a také štěstí, to vše bude určitě v kabině své tatrovky na cestě k Růžovému jezeru potřebovat,“ řekl tiskový mluvčí Czechoslovak Group Andrej Čírtek.
3.1.2024
Tatra Trucks a.s.