Tým TOYOTA GAZOO Racing (TGR) se v roce 2024 zapojí s modernizovanou verzí vítězného dakarského speciálu, nově s označením GR DKR Hilux EVO T1U – název odráží modernizaci vozu a novou kategorizaci šampionátu W2RC.
Prvním kolem šampionátu W2RC 2024 bude závod Dakar 2024, který bude sám o sobě nejdůležitějším podnikem pro dvě potvrzené posádky W2RC týmu TGR: Lucase Moraese a Armanda Monleona, resp. Setha Quintery a Dennise Zenze.
Obě uvedené posádky budou motivovány dosáhnout na Dakaru, který je úvodním kolem šampionátu W2RC, co nejlepších výsledků. W2RC dále zahrnuje tyto podniky:
• Abu Dhabi Desert Challenge (25. února až 2. března 2024)
• BP Ultimate Rally-Raid v Portugalsku (2.–7. dubna 2024)
• Desafio Ruta 40 v Argentině (2.–8. června 2024)
• Rallye Maroko (5.–11. října 2024)
Zatímco uvedené posádky budou po Dakaru bojovat o vítězství v mistrovství W2RC, trojice jihoafrických jezdců se zúčastní mimořádně konkurenčního jihoafrického rallyového seriálu SARRC, který je současně hlavním testovacím programem vozů GR DKR Hilux EVO T1U.
Lucas Moraes je objevem Dakarské rallye 2023; po většinu celého podniku se s vozem Toyota Hilux soukromého týmu pohyboval na druhém místě, avšak nakonec skončil celkově třetí – čímž se zařadil mezi nejúspěšnější nováčky v historii Dakarské rallye. V letošním roce tento mladý Brazilec spojí síly s Armandem Monleonem ze Španělska, který na Dakaru původně soutěžil na motocyklu, poté přestoupil do kategorie SSV a nyní se účastní na nejvyšší úrovni rallyového závodění.
Po celý rok jim bude dělat společnost Seth Quintero s navigátorem Dennisem Zenzem. Seth byl označován za zázračné dítě rallyového sportu a je jedním z největších talentů v dnešní nabídce mladých nadějných jezdců. Díky svému vynikajícímu tempu společně s bohatými zkušenostmi, které jsou v kontrastu k jeho mládí, je jedním z nejcennějších pokladů soutěžního pole, a TGR tudíž s nadějí vyhlíží, co tento mladý a rychlý jezdec za volantem nové Toyoty GR DKR Hilux EVO T1U dokáže. Po Sethově boku bude usedat německý navigátor Dennis Zenz; dakarského závodu se tak společně zúčastní již počtvrté.
Obě mladé posádky bezpochyby využijí zkušeností, které týmu nabízí Giniel de Villiers, vítěz Dakarské rallye z roku 2009. Giniel se chlubí bezkonkurenčním počtem účastí v tomto podniku, v němž zatím startoval 20x. Celkem 19x se umístil v první desítce, osmkrát dojel na pódiovém umístění a 15x skončil mezi pěticí nejlepších. Opět pojede s Dennisem Murphym z Jihoafrické republiky, stejně jako na Dakaru v minulých dvou letech. Uvedená dvojice dále v roce 2022 získala mistrovský titul na SARRC.
Připojí se k nim mladá rallyová senzace Saood Variawa společně s navigátore Francoisem Cazaletem. Saood soutěží za tým TOYOTA GAZOO Racing SA ve světovém šampionátu cestovních vozů v Jihoafrické republice; dále se s Toyotou Hilux T1+ účastní jihoafrického rallyového seriálu SARRC. I přes své mládí (Saoodovi je pouze 18 let, a patří tak k nejmladším továrním jezdcům v historii Dakarské rallye) se tento soutěžní jezdec z Johannesburgu chlubí bohatými zkušenostmi; na Dakarské rallye bude mít v roce 2024 premiéru. Jeho otec Shameer se zúčastnil dvou Dakarských rallye za stejný tým, a tak se Saood rád vydává v jeho šlépějích.
Poslední posádkou sestavy je Guy Botterill s navigátorem Brettem Cummingsem. Cummings je v týmu známou tváří, neboť obvykle naviguje Henkovi Lateganovi, který se však nemůže zúčastnit kvůli zranění ramene v důsledku těžké nehody, kterou letos prodělal v Jihoafrické republice. Guy, který na Dakarské rallye bude soutěžit poprvé, hodlá využít Brettových zkušeností z tohoto podniku. Guy se chlubí pozoruhodnými výsledky z jihoafrických rallyových podniků; během roku 2023 se rallyovým seriálům začal věnovat na plný úvazek. Letos v šampionátu SARRC skončil druhý, přičemž mistrovský titul mu unikl jen o vlásek.
Nový vůz je o 100 mm širší než předchůdce a přináší několik vylepšení. Speciální pozornost konstruktéři věnovali systému zavěšení kol; dále se přesunutím jednotky klimatizace podařilo zvýšit její účinnost. Vozidlo je vybaveno novým paketem chlazení, který poskytuje dostatečnou rezervní kapacitu.
Jedním z klíčových aspektů vývoje nového vozu bylo tradiční zaměření Toyoty na kvalitu, trvanlivost a spolehlivost.
Vůz tak byl po celý rok předmětem vývoje posádek TGR, které v rámci šampionátů W2RC a SARRC v sezóně 2023 absolvovaly bezmála 30 000 soutěžních a testovacích kilometrů.
Další testování probíhalo v poušti Kalahari, přičemž důležité testovací kilometry se odehrály i v namibijské poušti v rámci finálních příprav na Dakarskou rallye před šampionátem W2RC v příštím roce.
Tým vedle toho realizuje plány na udržitelnější budoucnost se zvláštním zřetelem k projektu Dakar Future. TGR Dakar Team v rámci tohoto projektu spojil síly s firmou Repsol, aby požadovaných cílů dosáhl ještě v předstihu před termínem v roce 2026.
Repsol dodává TGR paliva se 70% zastoupením obnovitelných složek, kdy využívá vyspělé technologie biopaliv, jejichž dopady na životní prostředí jsou oproti klasickému benzínu minimálně o 70 % nižší. Tato obnovitelná paliva vyvíjí a vyrábí Repsol Technology Lab v Madridu z obnovitelného odpadního materiálu, jako je například použitý kuchyňský olej. Paliva se vyrábí v zařízeních certifikovaných na základě schématu trvalé udržitelnosti ISCC EU, přičemž vstupní materiály i výrobní procesy splňují požadavky na trvalou udržitelnost podle evropské směrnice pro obnovitelné energie.
TGR již 18 měsíců intenzivně spolupracuje s firmou Repsol na výzkumu a vývoji; zpočátku ve formě testování na zkušební stolici a následně prostřednictvím komplexních provozních zkoušek obnovitelného paliva Repsol 70R+ v nejrůznějších lokalitách včetně posledních zkoušek před Dakarem, které nedávno skončily v Namibii. Směs používaná týmem byla připravena výhradně pro TGR v souladu s předpisy FIA.
Dakarská rallye 2024 bude zahájena 5. ledna krátkým prologem nedaleko města Alula na severu země. Po prologu bude následovat šest náročných etap včetně inovativní časovky na 48 hodin, která je v podstatě prodlouženou maratonskou etapou. Následovat bude tradiční odpočinkový den, který se opět uskuteční v saúdském hlavním městě Rijádu (13. ledna 2024). V dalších šesti etapách se rallye vrátí do severní části země; podnik skončí 19. ledna v pobřežním městě Yanbu.
Alain Dujardyn, šéf týmu TGR W2RC: „Je to úžasný pocit, kolik se nám toho v roce 2023 podařilo dosáhnout. Vyhráli jsme Dakarskou rallye a druhým rokem po sobě získali tituly ve W2RC díky naší odolné a spolehlivé Toyotě GR DKR Hilux T1+, stejně jako dovednostem a nasazení Nassera Al-Attiyaha a Mathieua Baumela. Nyní otevíráme novou kapitolu s naším vozem GR DKR Hilux EVO T1U, který má předpoklady opět pozvednout laťku. Tím to ale nekončí, protože máme to štěstí, že disponujeme jednou z nejsilnějších jezdeckých sestav v celém poli, a tak se již nemůžeme dočkat, až opět vyrazíme. Do budoucnosti hledíme s optimismem a těšíme se na rok 2024, kdy naše posádky zároveň plní roli továrních jezdců TGR. Současně počítáme se zkušenostmi Giniela a Dennise, stejně jako členů celého našeho technického personálu, kteří povedou a budou pečovat o naše nové talenty v budoucnosti.“
Andrea Carlucci, viceprezident pro produktovou strategii a marketing, Toyota Motor Europe: „Máme velkou radost, že do mistrovství W2RC 2024 nastupujeme s největším týmem, jaký jsme kdy na Dakaru měli, a tak se již těším, až budu sledovat Setha a Dennise i Lucase a Armanda na jejich cestách s novou Toyotou GR DKR Hilux EVO T1U.“
Glenn Crompton, viceprezident pro marketing, Toyota South Africa Motors: „Dakarská rallye má pověst nejtěžšího automobilového závodu této planety a jako taková je pro nás dokonalým podnikem k potvrzení kvality, trvanlivosti a spolehlivosti naší Toyoty Hilux. Hodně jsme se snažili, aby náš GR DKR Hilux EVO T1U byl ještě lepší než předchůdce, a tak se již těším, až nový vůz v lednu uvidím v akci.“
Lucas Moraes: „Dakar 2023 byl pro mne úžasnou zkušeností. Pódiové umístění hned při první účasti bylo jednoduše úžasné. Bylo by sice skvělé udržet si druhé místo až do konce, ale nakonec jsem byl nadšený i z třetího. Klíčové bylo získat jistotu, že jsem schopen udržovat potřebné tempo až do konce rallye, a tak se již těším na souboje, které nás čekají na Dakaru 2024. Zároveň jsem se hodně poučil z nejrůznějších soutěžních aktivit v letošním roce, a tak se těším, až na ně navážu jako člen mužstva W2RC týmu TGR v roce 2024.“
Giniel de Villiers: „Dakarská rallye je bezpochyby zlatým hřebem roku. Tak mimořádná je pro mne i proto, že jsem těsně zapojen do vývoje všech nových verzí Hiluxu, a je nesmírně uspokojující sledovat, jak se to vše v závodu pospojuje. Jsem konkurenceschopný jako vždy, a v lednu tak budu usilovat o co nejlepší výsledky. Vím, že vůz je dobrý, tým je dobrý, a mám motivaci předvést na Dakaru 2024 to nejlepší.“
Seth Quintero: „Posun nahoru z kategorie SSV k nejrychlejším vozům rallyových seriálů světa je z mého pohledu vzrušující. V podstatě jsem prošel všemi stupni a v roce 2024 budu mít vůbec poprvé možnost utkat se s největšími jmény tohoto sportu. Nová verze Toyoty GR DKR Hilux EVO T1U na mne udělala velký dojem a jsem si jist, že budeme schopni se soupeřům postavit od prvního kilometru.“
Saood Variawa: „Na první účast na Dakarské rallye se již těším s netrpělivým očekáváním. V letošním roce jsem se o rallyových seriálech hodně dozvěděl a také neustále hledám další možnosti zlepšení, hlavně v dunách. S novou Toyotou GR DKR Hilux EVO T1U mám jen omezené zkušenosti, ty jsou ale velmi pozitivní. Vůz je jednoduše skvělý, a tak se již nemohu dočkat, až vyrazíme do Saudské Arábie.“
Guy Botterill: „Z mého pohledu je první účast na Dakarské rallye splněním celoživotního snu. K soutěžím typu rally raid jsem přešel relativně nedávno ze světa rallye. Za volantem vozu se ale cítím sebejistě, protože jsem s ním celý rok soutěžil v seriálu SARRC. Nyní nastal čas pokročit výše k tomu nejtěžšímu na světě a mám radost, že mne bude ve voze doprovázet Brett. Jeho zkušenosti budou neocenitelné, protože na Dakaru 2024 to chceme dotáhnout až do cíle.“
206 - Lucas Moraes / Armand Monleon
209 - Giniel de Villiers / Dennis Murphy
216 - Seth Quintero / Dennis Zenz
226 - Saood Variawa / Francois Cazalet
243 - Guy Botterill / Brett Cummings
Motor - Sériová jednotka V35A
Dárcovský model - Land Cruiser 300
Typ motoru - Dvojitě přeplňovaný, benzínový
Regulační předpisy - Výkonová posila omezena referenční výkonovou křivkou FIA
Výkon - 264 kW / 5300 ot.min-1
Točivý moment - 620 Nm
Řízení motoru - Motec
Převodovka - Šestistupňová Sadev, sekvenční řazení
Diferenciály - Všechny samosvorné (přední, mezinápravový, zadní)
Spojka - Keramická dvoukotoučová, 215 mm
Konstrukce - Trubkový rám
Rozvor - 3140 mm
Rozchod - 2025 mm
Celková délka - 4810 mm
Celková šířka - 2300 mm
Celková výška - 1890 mm
Celková hmotnost - 2010 kg, min. hmotnost dle předpisů FIA (suchá hmotnost)
Karoserie - Pick-up Toyota Hilux Double Cab, kompletně z kompozitu
Zavěšení předních kol - Dvojité lichoběžníkové, zdvih 350 mm
Zavěšení zadních kol - Dvojité lichoběžníkové, zdvih 350 mm
Kola -Evo Course, 17"
Pneumatiky - BF Goodrich, 37"
Palivová nádrž - Bezpečnostní palivová nádrž FT3, 540 litrů
14.12.2023
Toyota Gazoo Racing