Rallyový soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) si díky úspěšnému finále v Chilské rallye pojistil vítězství v letošní soutěži o pohár konstruktérů a současně další čistou sérii mistrovských titulů ve světovém rallyovém šampionátu FIA 2023.
Elfyn Evans poslední den podniku díky celkovému třetímu místu vybojoval pódium, těsně před týmovými kolegy Kallem Rovanperou a Takamotem Katsutou.
Když k tomu připočteme první a druhé místo v závěrečné Power Stage (pro Rovanperu, resp. Evanse) s maximálním přídělem bonusových bodů pro tým, již dvě kola před koncem sezóny je jisté, že Toyota získá pohár konstruktérů. TGR-WRT tak od svého vzniku získává pohár již počtvrté, dokonce tři roky za sebou. Od roku 1993 pak Toyota první místo mezi značkami vybojovala již posedmé.
TGR-WRT má nyní navíc jisté, že popáté za sebou získá mistrovský titul v soutěži soutěžních jezdců a navigátorů. Rovanperä a Evans (společně s navigátory Jonnem Halttunenem, resp. Scottem Martinem) svojí mistrovskou jízdou v Power Stage zajistili, že letošní tituly mohou připadnout pouze jim. Rovanperä a Halttunen vedou před Evansem a Martinem o 31 bodů. V posledních dvou letošních podnicích se bude rozdělovat celkem ještě 60 bodů.
Návrat do Chile poprvé od roku 2019 rozhodně nebyl přímočarý - týmy a jezdci se museli vyrovnat nejen s velkým počtem nových cest, ale i poněkud odlišnými podmínkami, neboť podnik se nyní pořádal na podzim, nikoli na jaře jako obvykle.
Evans se zpočátku pohyboval mezi jezdci s nadějí na vítězství, ale kvůli extrémně drsným povrchům cest v sobotním programu zaznamenal nečekaně vysoké opotřebení pneumatik, což postihlo i jeho týmové kolegy. Nepolevoval však v úsilí o pódiové umístění, a nakonec byl i odměněn, když jiného jezdce s lepším postavením zaskočily zrádné cesty v předposledním měřeném úseku nedělního programu.
Rovanperä v pozici leadera soutěžních jezdců ztratil v pátek více času kvůli povinnému čištění trati, která byla mnohem sušší a prašnější než před čtyřmi lety. Dokázal se však opět odrazit, a to přesně v den svých 23. narozenin, kdy vyhrál šestou Power Stage v této sezóně, a nakonec tak ze svého předchozího náskoku popustil Evansovi pouhé dva body.
Katsuta s navigátorem Aaronem Johnstonem – kteří přispěli k zisku poháru konstruktérů poté, co byli letos zařazeni do hlavní sestavy týmu TGR-WRT v rámci střídání vozu se Sébastienem Ogierem a Vincentem Landaisem – svojí jízdou zajistili, aby na konci náročného soutěžního víkendu všechny tři týmové vozy dojely mezi prvními pěti.
Jari-Matti Latvala (šéf týmu): „Mám ohromnou radost z toho, jak jsme tuto rallye nakonec dotáhli. Nebylo to právě nejsnazší, protože sobota byla opravdu náročná a dnes ráno jsme měli pocit, že se na stupně vítězů dostaneme jen těžko. Ale ukazuje se, že v rallyovém sportu prostě musíte být trpěliví a nesmíte až do samotného konce polevit, protože vždy mohou nastat nějaká překvapení. Jsem moc hrdý na všechny členy týmu i posádky za veškerou práci, kterou během této sezóny odvedli. Dvě kola před koncem sezóny je vůbec nejdříve, kdy se TGR-WRT podařilo pohár konstruktérů získat. Tato soutěž je tvrdá a rozdíly jsou těsné, ale myslím, že jsme se dokázali odlišit svojí spolehlivostí a schopností vozy vždy bez potíží dovézt do cíle, stejně jako se nám to podařilo zde. Nyní s netrpělivostí vyhlížíme, která z našich dvou posádek usilujících o titul pro soutěžní jezdce a navigátory v posledních dvou kolech uspěje.“
Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69): „Je to skvělý pocit, když týmu pomůžete k zisku poháru konstruktérů. Potvrzení tohoto výsledku zde v Chile, dvě kola před koncem, je opravdu skvělý úspěch, je to zkrátka báječné. Nebyl to pro nás zrovna nejsnazší víkend kvůli handicapu v podobě páteční pozice na startu, a navíc jsme v sobotu udělali nějaká chybná rozhodnutí. I dnešek byl zrádný kvůli náročnému čištění trati, a to dokonce při druhém průjezdu. Měli jsme ale dobrý plán, jak ušetřit obutí a zatlačit na pilu v Power Stage. Rychlý čas se dostavil, tempo jsme ukázali a bylo dobré ty body získat.“
Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33): „Víkend jako takový zcela nenaplnil naše očekávání, měli jsme potenciál dokázat více. Celkově jsme to tentokrát neudělali úplně nejlépe, ačkoli tu a tam jsme měli dobré tempo. Myslím ale, že můžeme být poměrně spokojeni s naším konečným výsledkem na stupních vítězů. Nejlepší je, že tým vybojoval pohár konstruktérů. Je to čest být součástí takového týmu a současně je to skvělá odměna pro všechny za jejich tvrdou práci. Co se šampionátu jezdců týče, tento víkend jsme potřebovali srovnat výsledky s Kallem trochu více, než se nám nakonec podařilo, ale alespoň jsme nevypadli ze hry.“
Takamoto Katsuta (jezdec, vůz č. 18) „Byl to velmi náročný víkend, ale chci moc poblahopřát všem z našeho týmu k zisku poháru konstruktérů. Je zde spousta lidí, kteří po celou sezónu odvádějí vynikající práci: ohromné díky všem, protože nic nás netěší více, než jet s tak silným a rychlým vozem. Rychlostní zkoušky tento víkend zde v Chile byly hezké, ale hodně těžké. V pátek odpoledne to vypadalo celkem dobře, ale pak jsme s tím v sobotu kvůli drsnému povrchu hodně zápolili. Nebylo to snadné, ale snad jsme přišli na to, jak se do budoucna zlepšit, takže to byla dobrá zkušenost.“
1. Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) 3 hod 06 min 38,1 s
2. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +42,1 s
3. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 min 06,9 s
4. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2 min 11,0 s
5. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +4 min 41,5 s
6. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +8 min 18,5 s
7. Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +8 min 44,3 s
3.10.2023
Toyota