Toyota absolvovala 24 hodin ve Fuji na kapalný vodík

Toyota absolvovala 24 hodin ve Fuji na kapalný vodík

Toyota Corolla H2 byla nasazena do závodu jako první vůz s pohonem zkapalněným vodíkem. Na okruhu Fuji absolvovala celkem 358 kol, což je vzdálenost rovnající se 1634 km. Corolla H2, spalující vodík, se nejtěžšího závodu japonské vytrvalostní série zúčastnil 18 měsíců od zahájení svého vývoje a rok poté, co poprvé závodila. Toyota tak učinila další krok k dekarbonizaci prostřednictvím motoristického sportu.

Hlavní výhodou kapalného vodíku je jeho delší dojezd. Jeho energetická hustota (energie na jednotku objemu) je 1,7x vyšší než u plynného vodíku, což vozu umožňuje dojet mezi tankováními o mnoho dál. Na rozdíl od plynného vodíku nevyžaduje kapalný vodík vysoký tlak, což umožňuje větší volnost při konstrukci nádrže a potenciálně se tím otevírá větší prostoru na zadních sedadlech. Nádrže musí mít válcový tvar, aby se zatížení při vysokém tlaku rovnoměrně rozložilo. Na druhou stranu je obtížné udržet ultranízkou teplotu -253 °C, při níž vodík zkapalňuje. 

Tým vývojářů mohl použít motor vyvinutý pro spalování plynného vodíku, ale musel upravit nádrž, aby se vodíkové palivo udrželo v kapalném stavu. Bylo také zapotřebí několik nových komponent, včetně posilovacího čerpadla pro dodávku paliva, odpařovače pro ohřev paliva a jeho přeměnu na plyn a tlakové komory pro dodávku vodíku odpovídající sešlápnutí pedálu řidičem.

Ve vývoj vozů se spalování plynného i kapalného vodíku hodlá Toyota pokračovat aby se využily vlastnosti celého systému. Toyota zároveň hodlá do projektu zapojit co nejvíce partnerů.

„Přestože jsme již spolupracovali s mnoha dodavateli, chtěli jsme získat více partnerů, abychom společně technologii zdokonalili a proměnili ji v něco významného. Doufali jsme, že si toho všimne více lidí a že se přihlásí o pomoc,“ uvedl asistent manažera oddělení vývoje vozidel GR Ryosuke Yamamoto, který se na vývoji podílel.

Datum zveřejnění

10.8.2023

Zdroj informací

Toyota

Foto: Toyota

 

Fotogalerie

Výběr jazyka

Test Motoru

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!

Facebook

Naše projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2303 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál