Toyota v Goodwoodu ukáže vítězné vozy a zdůrazní bezuhlíkovou budoucnost

Toyota v Goodwoodu ukáže vítězné vozy a zdůrazní bezuhlíkovou budoucnost

Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing (TGR) letos v létě při návratu na Festival rychlosti v Goodwoodu oslaví svůj loňský úspěch v podobě tří nejvyšších titulů během jediné sezóny - vítězství v závodu 24 hodin Le Mans, Rallye Dakar a světovém šampionátu v rallye.

Na půdě historického Goodwood House na jihu Anglie bude možné zhlédnout vozy, které týmu pomohly k úspěchům ve světovém šampionátu vytrvalostních soutěží (WEC), světovém rallyovém šampionátu (WRC) a mistrovství W2RC (World Rally-Raid Championship). Stejné vozy budou mít diváci možnost spatřit i přímo v akci.

Účast týmu TGR zároveň poukazuje na multi-technologický přístup značky k motoristickému sportu na cestě k udržitelné bezuhlíkové budoucnosti, aniž by fanoušci z celého světa byli ochuzeni o tradiční nadšení a podívanou. V tomto kontextu zaujme i používání udržitelného uhlíkově neutrálního e-paliva v dnešních soutěžních vozech, resp. praktické ukázky budoucího využití potenciálu vodíkového paliva.

Letošní festival vzdává hold Nasseru Al-Attiyahovi prostřednictvím nového „Nasserova skoku“, nově zařazeného do terénní festivalové tratě. Al-Attiyah, jenž letos v lednu společně s navigátorem Mathieuem Baumelem získal pro TGR druhý titul na Rallye Dakar, pomáhal pro festival navrhnout nový skok, který se svým vozem GR DKR Hilux T1+ v rámci nové senzační podívané také vyzkouší v akci.

Premiéra vítězných GR vozů

V čele trojice soutěžních vozů GR Yaris v akci na Goodwoodu pojede soutěžní speciál Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID. K modelu, jenž zaznamenal čistou sérii titulů v rámci světového rallyového šampionátu 2022, se připojí nový GR Yaris WRC2, postavený pro druhou nejvyšší kategorii uvedeného mistrovství, jakož i vodíkem poháněný GR Yaris H2. Oba tyto vozy se ve festivalovém světě objeví vůbec poprvé.

GR Yaris WRC2, odhalený v podobě konceptu koncem sezóny 2022 na Rallye Japonsko, plánuje TGR komerčně nabízet soukromým týmům jako vůz způsobilý k účasti v řadě národních i regionálních šampionátů po celém světě. Na druhé straně GR Yaris H2 představí klimaticky neutrální technologii vodíkového spalovacího motoru, kterou Toyota vyvíjí s cílem i do budoucna zprostředkovat všem jezdcům a fanouškům typickou rychlost, zvuk a charakter vysoce výkonných sportovních vozů.

Modelovou nabídku TGR budou prezentovat známí jezdci, jako je například Jari-Matti Latvala, šéf týmu TGR World Rally Team, Elfyn Evans, člen továrního týmu WRC, Seb Ogier, osminásobný vítěz WRC, resp. finská rallyová legenda a čtyřnásobný vítěz WRC Juha Kankkunen, kterého diváci budou moci spatřit v rámci nedělního programu. Toyota se v současnosti pohybuje na vrcholu žebříčku značek i soutěžních jezdců ve všech třech klíčových disciplínách motorsportu – WRC, WEC a W2RC.

Téma vodíku je též předmětem goodwoodské premiéry koncepčního vozu GR H2 Racing Concept. Vývoj tohoto prototypu s vodíkovým spalovacím motorem, jejž na letošním závodu 24 hodin Le Mans poprvé odhalil Akio Toyoda, předseda společnosti Toyota Motor Corporation, zohledňuje podmínky budoucích motoristických soutěží, jmenovitě budoucí top kategorie H2 zmiňovaného legendárního vytrvalostního závodu.

Tento prototyp bude na festivalu součástí statické expozice společně s vozem GR010 HYBRID. Tento vůz dominuje světovému šampionátu vytrvalostních soutěží FIA již od zavedení kategorie Le Mans Hypercar v roce 2021, kdy přispěl ke dvěma mistrovským titulům po sobě (v soutěži značek a soutěžních jezdců) a též k vítězství v závodu 24 hodin Le Mans v letech 2021 a 2022.

Nejnovější závodní vůz GR Supra GT4 EVO pojede závod do vrchu

Součástí festivalového paddocku ‚First Glance‘ (na první pohled) pro nové modely bude nejnovější závodní vůz GR Supra GT4 EVO, který dále bude možné zhlédnout v akci v závodu do vrchu pod vedeném Kazukiho Nakadžimy, místopředsedy společnosti TGR Europe a trojnásobného vítěze závodu 24 hodin Le Mans. Tento vůz na syntetické e-palivo je další ukázkou snah značky Toyota zachovat v motorsportu vzrušující zvukový doprovod a související potěšení pro lidské smysly i v uhlíkově neutrální éře. Technologické možnosti tohoto e-paliva jsme letos mohli sledovat při jeho premiéře v jednom z vozů GR Supra GT4 nasazených za mimořádně náročných podmínek závodu 24 hodin Nürburgringu.

Letos byl dále uveden model GR Supra GT4 EVO coby výsledek nejnovějšího vývoje soutěžního kupé, které od první kompletní závodní sezóny (2020) zaznamenalo v různých závodech po celém světě řadu vítězství. Uvedený model přichází s novými úpravami přeplňovaného šestiválce 3,0 litru, brzdové soustavy a handlingu.

Na doklad toho, jak se účast Toyoty na vrcholné úrovni motorsportu promítá do naplňování mise vyrábět stále lepší automobily pro běžné silnice, se ve festivalovém paddocku ‚First Glance‘ uskuteční i veřejná premiéra nového vozu GR Supra 100th Edition Tribute. Tuto speciální verzi modelu GR Supra 3,0 litru Lightweight značka vyrobila na oslavu milníku 100 soutěžních vozů GR Supra GT4, které TGR Racing vyrobila a dodala soukromým zájemcům. V Evropě bude k dispozici pouze 100 exemplářů, které poznáme podle exkluzivního odstínu ‚oranžová Plasma‘, matně černých 19" kol z lehkých slitin a dekorů přístrojové desky z uhlíkových vláken. Zákazníci si budou moci objednat i zadní spoiler evokující vzhled soutěžního vozu GT4.

V rámci Goodwoodu dále proběhne evropská premiéra koncepční studie Toyota Mirai Sport Concept s výhledem na sportovní verzi průkopnického elektrického sedanu s vodíkovým palivovým článkem. Vůz poprvé odhalený během japonského závodu 24 hodin Fuji se chlubí novým efektním ztvárněním přídě s výrazným difuzorem, leskle černými detaily v exteriéru, sníženým podvozkem a 21" litými koly, obutými do pneumatik Michelin Pilot Sport S.

Datum zveřejnění

3.7.2023

Zdroj informací

TOYOTA

Fotogalerie

Výběr jazyka

Test Motoru

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!

Facebook

Naše projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2647 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál