Kalle Rovanperä, jezdec týmu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team v Sardinii zvýšil své vedení v žebříčku světového rallyového šampionátu FIA. A to svojí chytrou jízdou vedoucí k pódiovému umístění a nejrychlejším časem v Power Stage na Rallye Itálie.
Rovanperä, který byl v pátek jako první na trati nucen čistit šotolinové cesty, se propadl až na osmé místo celkového pořadí, avšak následně svojí typickou suverénní jízdou v dešti zvítězil v 50kilometrovém úseku Monte Lerno, a tak společně s navigátorem Jonnem Halttunenem nakonec uzavírali páteční program jako čtvrtí.
V sobotu, která opět přinesla déšť, Rovanperä jako jeden z mála jezdců přestál den plný nečekaných událostí bez úhony a dojel celkově třetí, i přes nutnost šetřit omezenou zásobou měkkých pneumatik, které mají jezdci k dispozici – v podniku, pro který je typické spíše horké počasí a drsné povrchy.
Po úvodních nedělních úsecích měl Rovanperä stále v zásobě dobré obutí, které využil pro svoji typicky útočnou jízdu v promáčené závěrečné Power Stage, kde dosáhl nejlepšího času s náskokem 4,7 sekundy před nejbližším soupeřem. Díky maximálnímu pětibodovém bonusu k celkovému třetímu místu tak zvýšil své vedení v žebříčku soutěžních jezdců na 25 bodů.
Elfyn Evans se svojí jízdou postaral o to, aby mezi čtveřicí nejrychlejších byly hned dva vozy GR YARIS Rally1 HYBRID. Evans s navigátorem Scottem Martinem úspěšně dohnali časovou ztrátu, kterou v sobotu ráno utrpěli vlivem poškození v hlubší vodě. Evans zaznamenal čtvrtý nejlepší čas v Power Stage, a získal tak další body do mistrovství značek, kde TGR-WRT i nadále vede s náskokem 23 bodů.
Sébastien Ogier díky své suverénní jízdě na úvod závodu vedl, ale v sobotu odpoledne čelil hned několika nešťastným událostem, které vyvrcholily v úseku SS14 opuštěním zabahněné tratě. Do akce se vrátil v neděli, kde zajel pátý nejrychlejší čas v Power Stage.
V sobotu ráno se do akce vrátil i Takamoto Katsuta, startující v rámci programu TGR WRC Challenge Program, aby úspěšně navázal na své dobré páteční tempo. V předposledním měřeném úseku zaznamenal své druhé víkendové vítězství a přidal ještě třetí nejlepší čas v Power Stage.
Akio Toyoda (předseda TGR-WRT): „Rád bych vyjádřil uznání za tvrdou práci celého týmu TGR-WRT. Obzvláště těžké to muselo být pro Kalleho a Jari-Mattiho, kteří museli v krátké době cestovat sem a tam mezi Evropou a Japonskem. Moc jim děkuji za další pódiové umístění i přes tak nabitý program.
Na Sardiniii jsem byl před čtyřmi lety a poslední den jsem se připravoval na to, až společně s celým týmem naskákáme do vody. Bohužel nám to nakonec nevyšlo. Pamatuji ale, že jsem vlastně cítil lehkou úlevu, že do vody nemusím. Možná kvůli tomu se našemu týmu v hlubší vodě úplně nedaří... Takže věřím, že všichni včetně Seba, Elfyna a Takamota nyní obrátí list a zaměří se na další podnik. Přesto stále doufám, že na Sardinii někdy v budoucnu do vody skočím (ačkoli jsem zaslechl, že letos to nebylo povoleno). Věřím, že tým bude pokračovat ve vylepšování vozu pro jízdu v hlubší vodě.
Již za tři týdny je tu Rallye Safari v Keni. Podobně jako na Sardinii to bude další náročná rallye, ale zdá se, že u tamní zvířeny je náš tým celkem v oblibě. Jsem si jist, že tým i celé mužstvo letos opět připraví divákům v Africe pěknou podívanou.“
Jari-Matti Latvala (šéf týmu): „Z hlediska výkonů byla vloni tato rallye pro náš tým hodně obtížná, ale letos jsme se vrátili mnohem silnější, abychom skutečně bojovali o vítězství. Vyskytla se řada překážek se spoustou deště a kluzkou vozovkou, a tak to bylo trochu napínavé a bohužel se nám víkend úplně nevyvedl podle původních představ. Ale dnes jsme v Power Stage byli svědky Kalleho vynikajícího výkonu, kdy úsek vyhrál a celkově dojel jako třetí, čímž získal další pěkné body do šampionátu. Dobré je i to, že Elfyn díky čtvrtému místu získal pro tým důležité body, a nyní se tak již můžeme těšit na další podnik v Keni.“
Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69): „Na poslední den nám zbyla dobrá sada obutí, a tak bylo opravdu pěkné, že jsme mohli tlačit v Power Stage a konečně zajet nejrychlejší čas a získat pět bodů navíc. Rozhodně to nebylo snadné, protože těsně před jízdou se spustil silný déšť, který v případě posledních aut trochu polevil, ale byla to zkrátka zajímavá výzva v bahně. Tento podnik je pro mne osobně vždy trochu záludný. Na tento víkend jsme měli v plánu jet rychle všude tam, kde to bude možné, a naopak jet na jistotu tam, jde to bude třeba, což jsme myslím udělali. Celkově jsme měli slušné tempo a vyhnuli jsme se problémům. Vlastně jsem na úvod víkendu ani nečekal, že bychom zde mohli tolik bodů získat.“
Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33): „Dnes šlo pouze o to, abychom zajeli první tři měřené úseky a pokusili se šetřit obutí, které jsme měli připraveno na Power Stage. Před Power Stage se podmínky úplně změnily, hodně silně pršelo, takže trať klouzala, ale bohudík jsme to v pořádku zvládli. Chtěli jsme tam původně získat více bodů, ale pár je lepší než nic. Po tom všem, co se tento víkend stalo, můžeme být myslím vděční za celkově čtvrté místo a pár slušných bodů, přestože nemáme úplně radost z toho, jak to celé probíhalo.“
Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17): „Dnes jsme se mohli vrátit do starých kolejí a vše to bylo o Power Stage a snaze získat nějaké body pro tým, pokud to bude možné. Počasí to na závěr rallye dost zkomplikovalo a neměl jsem za takových podmínek úplně chuť moc riskovat. Finišovali jsme tak nějak ve slušném tempu, ale nebylo to nic bláznivého. Takže celkově to asi nebyl víkend, na který budeme příliš vzpomínat, ale tak to ve sportu někdy chodí a je nutné to akceptovat. Stále je zde spousta plusů s ohledem na rychlost, kterou jsme tento víkend měli, a tak doufejme, že příště štěstí bude opět na naší straně.“
Konečné výsledky, Italská Rallye na SardiniiONEČNÉ VÝSLEDKY, ITALSKÁ RALLYE NA SARDINII
1 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 3 hod 40 min 1,4 s
2 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +33,0 s
3 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 min 55,3 s
4 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +5 min 20,5 s
5 Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Škoda Fabia RS Rally2) +9 min 33,3 s
6 Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 Rally2) +11 min 48,9 s
7 Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia RS Rally2) +12 min 46,1 s
8 Yohan Rossel/Arnaud Dunand (Citroën C3 Rally2) +12 min 53,5 s
9 Miko Marczyk/Szymon Gospodarczyk (Škoda Fabia RS Rally2) +15 min 33,8 s
10 Erik Cais/Petr Těšínský (Škoda Fabia RS Rally2) +16 min 49,4 s
14 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +19 min 50,4 s
A co bude následovat?
Legendární Rallye Safari v Keni (22.-25. června) je jediným kolem šampionátu pořádaným v Africe. Podnik, který byl do mistrovství opětovně zařazen v roce in 2021, nabízí náročné podmínky na drsných a kamenitých cestách, jakož i vysoké rychlosti na otevřených pláních.
5.6.2023
TOYOTA GAZOO Racing