Od nadvlády ve F1 po vítězství v Le Mans

Od nadvlády ve F1 po vítězství v Le Mans

Značka Goodyear má na svém kontě více vítězství ve Velkých cenách F1 než jakýkoli jiný výrobce pneumatik, desetiletí úspěchů v závodech národní americké asociace pro závody upravených sériových vozidel NASCAR i ve vytrvalostních závodech. V roce 125. výročí založení společnosti si Goodyear připomíná i svou slavnou historii v jubilejním 100. ročníku závodu 24 hodin Le Mans.

Závod 24 hodin Le Mans přinesl koncernovým značkám společnosti Goodyear mnoho zlatých okamžiků. Goodyear, Dunlop a Avon v něm zaznamenaly rekordních celkem 49 vítězství. Letošní sté výročí klasického vytrvalostního závodu se shoduje s dalším významným milníkem: 125. výročím založení společnosti Goodyear. Ať už šlo o závody trucků, NASCAR, formuli 1 nebo Le Mans, Goodyear se větší část celé této doby aktivně angažoval ve světovém motoristickém sportu, což dokládá jak větší počet jeho vítězství ve formuli 1 než vítězství kteréhokoli jiného výrobce pneumatik, tak i působivá série absolutních vítězství v Le Mans a rekordně dlouhá spolupráce s NASCAR.

Sláva v Le Mans

Hollywoodským kouzlem se nedávno na velké plátno přenesl souboj „Ford vs. Ferrari“ z roku 1966. Strhující příběh přibližuje touhu vedení Fordu porazit značku Ferrari a vítězství Bruce McLarena a Chrise Amona v závodě, jenž pak značku Ford na mapu světového motoristického sportu skutečně vepsal. Skutečnost, že Ford v průběhu závodu přešel na pneumatiky Goodyear, vnesla do příběhu další zajímavý prvek a poukázala na to, jak zásadní jsou v Le Mans kvality pneumatik.

Ale již o rok dříve Goodyear získal své první vítězství v Le Mans, a to na voze Ferrari. Tým North American Racing Team (NART), vedený americkým importérem Ferrari a trojnásobným vítězem Le Mans Luigim Chinettim, se rozhodl pro americké pneumatiky Goodyear, a to se na jeho konečném výsledku významně podepsalo. Přestože Masten Gregory a Jochen Rindt ztratili kvůli problémům s elektrickým vedením hodinu v boxech, díky své rychlosti stoupali výš a výš. Bylo to první vítězství soukromého týmu od roku 1957 a první vítězství pneumatik Goodyear v Le Mans, a to shodou okolností hned v roce, kdy Goodyear poprvé vstoupil do formule 1.

1965 Technologie pneumatik

Pneumatiky Goodyear měly v tomto období výrazný dezén. Nesloužil jen k dobré výkonnosti pneumatik za každého počasí, ale dával řidičům v době, kdy měly vozy nižší aerodynamický přítlak a mohly volněji driftovat, progresivnější zpětnou vazbu.

Po vítězstvích s Ferrari a Fordem sehrál Goodyear o čtyři roky později důležitou roli také při prvním vítězství Porsche v Le Mans. Legendární německá značka získala první vítězství v Le Mans v roce 1970, kdy její vůz 917K zvítězil s náskokem pěti kol. Za volantem vozu Porsche, který v závodě s neustále se měnícím počasím zkrotily na míru navržené pneumatiky Goodyear, byli Hans Herrmann a Dickie Attwood.

1970 Technologie pneumatik

Diagonální pneumatiky měly pro závodní potřeby přirozenou výhodu v podobě snadného ovládání vozu na hranici přilnavosti. Doladění těchto pneumatik Goodyear pro vůz 917K znamenalo začátek těsné spolupráce společností Porsche a Goodyear v další éře vytrvalostních závodů.

Goodyear se poté stal dominantní značkou pneumatik v Le Mans a v následujícím desetiletí získal celkem osm vítězství. Matra Simca se na pneumatikách Goodyear za závodech proslavila celkem třikrát a využila Le Mans k tomu, aby na domácí půdě ukázala sílu francouzského automobilového průmyslu. Jedno z těchto vítězství bylo pro Grahama Hilla obzvláště výjimečné. Mistr světa F1 z let 1962 a 1968 byl stále pravidelným účastníkem Grand Prix, ale měl ještě jiný ambiciózní cíl. Jeho pět vítězství v Monaku a vítězství v Indy v roce 1966 znamenalo, že měl na dosah ikonickou „trojitou korunu motorsportu“, pokud dokáže zvítězit i na Le Mans. A při svém desátém a posledním pokusu na 24 hodin pak ve spolupráci s legendou Le Mans Henrim Pescarolem s Matrou na pneumatikách Goodyear vítězství skutečně získal.

Velká cena Monaka, 24 hodin Le Mans a Indianapolis 500. Tři z největších sportovních událostí světa. Vyhrát všechny tři svědčí o obrovské všestrannosti jezdce a Hill byl zatím také jediný, komu se trojitou korunu podařilo získat. Pokud jde o pneumatiky, vyhrály všechny tři ikonické závody mnohokrát závodníci na pneumatikách Goodyear, což jen podtrhuje roli, kterou značka v historii světového motoristického sportu sehrála.

Legendou Le Mans je Jacky Ickx. Jeho vítězství s Mirage v roce 1975 a začátek jeho vítězné série s Porsche o rok později dosáhl rovněž na pneumatikách Goodyear.

Technologie pneumatik 70. let

U sportovních vozů pro závody F1 objevili inženýři kouzlo zvané přítlak. Inovace z leteckého průmyslu umožnily další zvyšování rychlosti, i díky principu obrácených křídel, která tlačí pneumatiky vozu k zemi a dramaticky tak zlepšují přilnavost v zatáčkách. Tyto síly se nepodobaly ničemu, s čím se výrobci závodních pneumatik do té doby setkali, ale Goodyear na ně rychle zareagoval. Hladké pneumatiky „slicks“ nahradily pneumatikami s dezénem, aby jejich větší styčná plocha odpovídala hodnotě přítlaku.

Technologie pneumatik 80. let

V osmdesátých letech byly zavedeny sportovní prototypy skupiny C. Obrovské tunely pod vozidlem vytvářely díky Venturiho efektu podtlak a dále zvyšovaly přítlak. Vozy jako Porsche 956 a 962 vítězily na pneumatikách Goodyear v závodech sportovních vozů po celém světě. Rok 1990 přinesl vítězství v Le Mans vozu Jaguar. Mimořádný sedmilitrový dvanáctiválec poháněl Jaguar rychlostí 368 km/h, což ve spojení s přítlakem dalo společnosti Goodyear nové příležitosti pro zavádění technologie, která se jí již osvědčila na silničních pneumatikách.

V závodních pneumatikách Goodyear byla použita radiální konstrukce. Přechod na větší průměr kol ve vytrvalostních závodech odrážel trend silničních supersportovních vozů a obrovský přítlak vyžadoval neuvěřitelně přesné ovládání pneumatik, které musely odolávat obrovským silám vznikajícím při rychlém průjezdu zatáček.

Úspěšná spolupráce společností Goodyear a Porsche pokračovala až do devadesátých let, kdy zaznamenaly další tři vítězství, včetně prvního vítězství nové legendy Toma Kristensena v roce 1997. Potom se Goodyear zaměřil na americký NASCAR a další kategorie závodů, než se k vytrvalostním závodům vrátil v roce 2020 v kategorii LMP2.

Současná technologie pneumatik

Již v roce 1997 vytvořil Goodyear speciální pneumatiky pro kvalifikace a řadu různých závodních podmínek. Ukázal, co vše je možné inovovat a zlepšit. Loni Jota vyhrála v Le Mans třídu LMP2 s nižším výkonem než celkový vítěz z roku 1997 a použila přitom jedinou specifikaci pneumatik Goodyear pro jízdu na suchu, která nabízí všestranné užitné vlastnosti za všech teplot. Za 24 hodin vůz překonal o 108 km delší vzdálenost než celkový vítěz z roku 1997. Spotřeboval přitom méně paliva a méně pneumatik. To je důkazem, že LMP2 je udržitelnější forma závodů a proto ji Goodyear pro sebe považuje za tak důležitý úkol. 

Za hranice Le Mans: globální úspěch zrozený v USA

Již od počátků motoristického sportu byl Goodyear přesvědčen o tom, že motoristický sport mu dává příležitost se dále učit a rozvíjet. To platí dodnes a představuje to jádro filozofie společnosti Goodyear Racing. Poprvé Goodyear vstoupil do závodů a připsal si první vítězství když si Henry Ford vybral pneumatiky Goodyear pro vůz, s nímž v roce 1901 vyhrál závod Detroit Driving Clubu.

V závodě Indianapolis 500 v roce 1919 překonal Howdy Wilcox rychlostní hranici 100 mil za hodinu, když si se svým Peugeotem na pneumatikách Goodyear dojel pro vítězství. Také dalších osm z prvních deseti závodníků v cíli využilo pneumatiky z Akronu. A dva z jezdců absolvovali 500 mil na jediné sadě pneumatik Goodyear, což je dobrým důkazem úsilí o maximální výkonnost a životnost pneumatik, která je jednou ze základních zásad společnosti Goodyear.

Z NASCAR do světa

V 50. letech 20. století Goodyear vstoupil na pole závodů automobilů vycházejících ze sériové produkce. Stál u obrovského rozvoje šampionátu NASCAR. První vítězství v Daytona 500 si Goodyear zapsal v roce 1960 a do roku 1962 si pak pneumatiky Goodyear vybralo více vítězů v závodech NASCAR než pneumatiky kterékoli jiné značky.

Vítězstvím ve formuli 1 Richie Ginther zapsal jméno Goodyear do knihy rekordů ve stejném roce jako Gregory a Rindt vítězstvím v Le Mans. V dalším období mezi sebou výrobci pneumatik soupeřili o další pocty a vývoj pneumatik se pro úspěch závodníků stal stejně klíčový jako technologie motorů a podvozků. V letech 1971 až 1973 Jackie Stewart a Tyrrell těsně spolupracovali se společností Goodyear, aby si v této dramatické době dokázali získat dva tituly mistra světa. Stewart na konci roku 1973 odešel do důchodu, ale ještě mnoho let poté spolupracoval se společností Goodyear na vývoji silničních pneumatik.

V letech 1973 až 1977, v období otevřené konkurence výrobců pneumatik, vyhráli všechny velké ceny vozy na pneumatikách Goodyear. Do síně slávy vítězů světových šampionátů značky Goodyear vstoupili Emerson Fittipaldi, Niki Lauda a James Hunt. V osmdesátých letech, v éře prudkého nárůstu výkonu a tvrdé rivality jezdců, byli hlavními hvězdami Goodyearu Nigel Mansell, Alain Prost a Ayrton Senna. V devadesátých letech byl šampiónem Michael Schumacher, který získal své první dva mistrovské tituly s Benettonem na pneumatikách Goodyear, dokud vítězný tým Williams nezavršil tři desetiletí nadvlády Goodyearu v F1 tituly Damona Hilla a Jacquese Villeneuva. V letech 1965 až 1998 nasbíral Goodyear ve velkých cenách formule 1 celkem 368 vítězství, což představuje dosud platný rekord.

Aktuálně se Goodyear účastní řady velmi tvrdých mezinárodních šampionátů, od FIA Mistrovství světa ve vytrvalostních závodech, zahrnujícího i 24 hodin Le Mans, až po FIA Mistrovství Evropy v závodech tahačů. Spolupráce s NASCAR je nadále jedním z nejdéle trvajících partnerství v celé historii motoristického sportu a Goodyear je jeho spolehlivou součástí již téměř sedm desetiletí. V závodě 24 hodin Le Mans v roce 2023 se propojí světy NASCAR a Le Mans v inovativním projektu Garage 56 společnosti Goodyear.

Datum zveřejnění

29.5.2023

Zdroj informací

Goodyear

Foto: Goodyear

Fotogalerie

Výběr jazyka

Test Motoru

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!

Facebook

Naše projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2466 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál