Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing ovládl úvodní kolo světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA 2023 (WEC). V závodu 1000 mil Sebringu v silné konkurenci hypercarů vybojoval první dvě místa.
Vůz GR010 HYBRID č. 7 s posádkou ve složení Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López se úspěšně vrátil do hry po čtvrteční nehodě při tréninkových jízdách, aby si v domovině vytrvalostních soutěží ve Spojených státech po tvrdém souboji trvajícím 239 kol dojel pro vítězství.
Po těsné bitvě na čele od startu až do cíle závodu si Sébastien Buemi, Brendon Hartley a Ryo Hirakawa s vozem GR010 HYBRID č. 8, úřadující mistři světa a vítězové závodu Le Mans 2022, dojeli pro další skvělý výsledek týmu TOYOTA GAZOO Racing v podobě druhého místa – se ztrátou pouhé 2,168 sekundy na vítěze.
Díky konzistentním výkonům, bezchybnému fungování celého týmu a správné volbě obutí se tým TOYOTA GAZOO Racing úspěšně vypořádal s novými soupeři mezi hypercary, kterými jsou Cadillac, Ferrari a Porsche. Nakonec Toyota všem konkurentům nadělila dvě kola a dojela si pro své 40. vítězství v soutěžích WEC.
I přes neúspěšnou čtvrteční bitvu o pole position se tým po odmávnutí zeleným praporkem za slunného floridského poledne okamžitě pustil do boje na čele závodu. Sébastien v úvodních kolech soustavně tlačil na Ferrari č. 50, jedoucí na první startovní pozici, zatímco Mike na třetím místě odrážel útoky konkurentů.
Brzký výjezd safety caru kvůli nehodě vozu GT se bitva na 25 minut pozastavila. Během této vynucené přestávky zajelo vedoucí Ferrari natankovat do boxů, čímž se vozy GR010 HYBRID dostaly na čelo, kde poté určovaly charakter závodu. Sébastien zaznamenal nový nejlepší čas na kolo mezi hypercary a společně s Mikem úspěšně zvyšoval náskok před konkurenty.
Po uplynutí prvních dvou hodin dělil oba vozy GR010 HYBRID jen malý rozdíl a díky náskoku si udržely odstup od konkurence i během první výměny jezdců. Volantu sedmičky se chopil Kamui a o dvě kola později do osmičky skočil Brendon, jedoucí na čele závodu, nicméně okamžitě se dostal pod tlak sesterského vozu.
Před polovinou se Kamui se sedmičkou dostal do vedení závodu a krátce poté, v úvodu páté hodiny, předal volant Josému. Ryo se chopil volantu osmičky na druhém místě a obnovil interní týmový souboj o vítězství, nyní s náskokem jedno kolo před konkurenty.
Poté, co se Kamui a Sébastien vrátili do kokpitu svých vozů, se odstup před soupeři v sedmé hodině závodu ještě začal zvyšovat. Když se Mike 47 minut před koncem chopil volantu sedmičky, měl na začátku svého posledního úseku náskok 23 sekund před Brendonem.
Během západu slunce nad Sebringem již Mike zbývající kola absolvoval na jistotu, zatímco Brendon postupně zkracoval odstup. Po setmění za mávání šachovnicovým praporkem proťal cílovou pásku jako první Mike s náskokem 2,168 sekundy před osmičkou, čímž dosáhl historicky nejlepšího výsledku v rámci nejvyšší kategorie v úvodním podniku WEC a současně maximálního bodového zisku.
Soubor mezi hypercary bude pokračovat přibližně za měsíc (16. dubna) v Portugalsku závodem 6 hodin v Portimao; podnik bude druhým ze sedmi naplánovaných na tuto sezónu.
Kamui Kobajaši (šéf týmu a jezdec, vůz č. 7): „Je to úžasný pocit tento závod vyhrát, a rád bych tak všem poděkoval za jejich velkou podporu, zejména u nás v Japonsku včetně pana Toyody a prezidenta pana Sata. Celá rodina TOYOTA GAZOO Racing v rámci příprav na tuto sezónu odvedla opravdu spoustu práce. Včera jsme měli perné chvilky, ale vrátili jsme se silní a v závodě předvedli naši filozofii týmové práce, kdy všichni usilovně pracují jako jeden celek. Zisk prvních dvou míst je to nejlepší, v co jsme doufali, ale stále je to pouze začátek letošní náročné sezóny. Vítězství jsme si zasloužili, ale ostatní výrobce nepodceňujeme; dnes nám pomohly naše zkušenosti, ale v této sezóně budeme čelit velkým výzvám, takže musíme ještě posílit a bojovat stále usilovněji. Tento šampionát začíná být stále zajímavější, a tak jsem rád, že se toho všeho mohu účastnit.“
Mike Conway (jezdec, vůz č. 7): „Je to úžasný výsledek začínat sezónu prvními dvěma místy. Závod mezi naší dvojicí vozů byl velmi těsný, takže jsem šťastný, že vítězství připadlo na nás. Sebring je velmi zrádná a nerovná trať, kde snadno uděláte chybu, ale všichni ze sedmičky udělali vše správně. Kamui a José odvedli hvězdnou práci. Pro mne to bylo v závěru plné emocí, protože jsem myslel na tátu, který před rokem zemřel. Tato výhra patří jemu.“
José María López (jezdec, vůz č. 7): „Mám radost za celý tým; všichni dnes odvedli skvělou práci, a tak máme první dvě místa i přes tak silnou konkurenci. Přestože jsme v kvalifikacích nebyli nejlepší, věděli jsme, že máme pro tento závod silný vůz a naše posádka udělala vše správně. Nebylo snadné opět naskočit do vozu poprvé od včerejšího incidentu, a tak mi několik kol trvalo, než jsem za volantem opět získal jistotu. Ale ze svého úseku mám radost a samozřejmě výbornou práci odvedli i Mike a Kamui. Byl to dokonalý závod a ten nejlepší začátek sezóny.“
Sébastien Buemi (jezdec, vůz č. 8): „Samozřejmě mám za celý tým velkou radost, že zahajuje sezónu prvními dvěma místy a tak dobrými výkony. Každý jezdec chce vyhrát, ale v týmu jsou dva vozy a vítězem může být pouze jeden; kluci ze sedmičky dnes zajeli skvělý závod. Celý tým během celého týdne odváděl úžasnou práci, abychom měli vůči konkurenci tak silnou pozici. Je to pouze první krok a tato sezóna bude náročná, ale mám opravdu velkou radost, že jsme zde získali první dvě místa.“
Brendon Hartley (jezdec, vůz č. 8): „Je to úžasný výsledek pro celý tým a mám neuvěřitelnou radost za všechny, kteří na tom tak tvrdě pracovali. Cítím trochu zklamání za osmičku, protože závod byl tak těsný a velkou část jsme byli ve vedení. Měli jsme trochu smůlu, ale velká gratulace posádce sedmičky k jejich vítězství. Nakonec po tak tvrdém souboji oba vozy dělily pouze dvě sekundy, což jen dokládá, jak skvělou práci zde tým odvedl.“
Ryo Hirakawa (jezdec, vůz č. 8): „Z týmového hlediska to byl dokonalý závod, první dvě místa hned na úvod nové sezóny je dokonalým začátkem nové éry hypercarů. Je to paráda, takový výsledek zde na Sebringu, ale je to pouze začátek sezóny a stále nás čeká šest dalších závodů včetně Le Mans, což je hlavní cíl. Jsme ve formě, ale naše konkurence se bude stále zlepšovat, takže nesmíme přestat tlačit na pilu. Je to zajímavé být součástí této výzvy a již teď se těším na náš příští závod.“
21.3.2023
TOYOTA GAZOO Racing