Rallye Mexiko: Další rekordní vítězství pro Ogiera s vozem GR YARIS Rally1 HYBRID

Rallye Mexiko: Další rekordní vítězství pro Ogiera s vozem GR YARIS Rally1 HYBRID

Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team při návratu na Rallye Mexiko vybojoval nádherné vítězství a dvojí pódiové umístění. Sébastien Ogier se současně svým rekordním sedmým vítězstvím stal nezpochybnitelným mistrem tohoto náročného podniku pořádaného na šotolině.

V prvním podniku světového rallyového šampionátu FIA od roku 2020, kdy jezdci opět zamířili do značných nadmořských výšek v horách nad městem León, a tudíž i v prvním horském podniku v éře vozů Rally1, dokázal GR YARIS Rally1 HYBRID svými výkony vybojovat tři místa z prvních čtyř, když po napínavém závěru Elfyn Evans zakončil na třetím místě, zatímco Kalle Rovanperä dojel čtvrtý.

Ogier s navigátorem Vincentem Landaisem, držící si vedoucí pozici již od první rychlostní zkoušky v sobotu ráno, vstupovali do nedělního finále s náskokem 35,8 sekundy, což byl dostatečný polštář pro bezpečnou jízdu v dopoledních měřených úsecích – které zahrnovaly i nejdelší rychlostní zkoušku víkendu, úsek Otates o délce 35,63 kilometru. Ogier poté svým pozoruhodným výkonem zpečetil vítězství nejrychlejším časem v závěrečné Power Stage, kdy si zajistil maximální bodový zisk, a dostal se tak do vedení šampionátu s náskokem tří bodů – přestože se zúčastnil pouze dvou ze tří dosavadních letošních podniků.

Nejnovější Ogierův rekord (po prvním vítězstvím na Rallye Mexiko pro tým TGR-WRT před třemi lety) přichází krátce poté, co Ogier v lednu dosáhl historicky nejvyššího počtu vítězství na Rallye Monte-Carlo (celkem devět). Úspěšně pokračuje i nová spolupráce s Landaisem, který v Mexiku soutěžil poprvé.

Tým se až mučivě těsně přiblížil k zisku prvních dvou míst v závodu, kdy Evansovi v posledním měřeném úseku unikla druhá příčka o pouhé 0,4 sekundy za Thierrym Neuvillem z týmu Hyundai. Evans s navigátorem Scottem Martinem zahájili nedělní jízdu v dobrém tempu, kdy pokořili konkurenty svým nejrychlejším časem v úseku Otates, a zvýšili tak pravděpodobnost zisku druhého místa. Kvůli poškozenému systému zavěšení byli nuceni provést opravu přímo v terénu, aby mohli pokračovat v boji, avšak nakonec se po lítém souboji museli spokojit s nejnižším stupínkem pro vítěze.

Rovanperä a Halttunen na čtvrtém místě získali další cenné body k obhajobě mistrovského titulu poté, co páteční jízdu zakončili minutovou ztrátou za vedoucím jezdcem kvůli čištění tratě na šotolinových úsecích. Rovanperä tlačil na pilu v Power Stage ve snaze získat bonusové body, a i přes poškození zadního spoileru kvůli širokému průjezdu zatáčkou zde zajel čtvrtý nejrychlejší čas. Nyní je třetí v celkovém pořadí se ztrátou čtyř bodů na Ogiera.

Takamoto Katsuta úspěšně dokončil svoji vůbec první Rallye Mexiko, kde v rámci programu WRC Challenge Program startoval se čtvrtým vozem GR YARIS Rally1 HYBRID. Po pátečním opuštění tratě v důsledku smyku se Katsuta s navigátorem Aaronem Johnstonem podle pravidel pro restart v sobotu vrátili do závodu.

Akio Toyoda (předseda TGR-WRT): „Rallye Mexiko je mimořádně obtížný podnik. Tento fakt v TGR nikdy neztrácíme ze zřetele. Seb zde před třemi lety vyhrál, ale před nástupem v Mexiku s tamějšími vysokými teplotami a nadmořskými výškami se stále nedokážeme zbavit obav z možného poklesu výkonu. Tentokrát ale – na první Rallye Mexiko po třech letech – jsme tuto záležitost díky Sebovi a naší partnerské společnosti Denso překonali.

Sebe, blahopřeji k tvému dalšímu vítězství v řadě v Mexiku! Vincente, blahopřeji ti k prvnímu vítězství právě zde!

V roce 2017, kdy jsme s Yarisem WRC jeli první sezónou, si specialisté na chlazení z Denso všimli, jak bojujeme s tepelným managementem, a začali se nám v tomto směru věnovat. Od té doby výkon chlazení neustále vylepšujeme. Toto bylo první Rallye Mexiko s vozy GR YARIS Rally1 HYBRID, ale myslím, že posádky zde ohledně pohonu nemusely mít pochybnosti – díky něčemu, co Denso označuje ‚Rei-kyaku Damashii‘ – to je zvláštní název pro jejich oddanost systémům chlazení, čili ‚Cooling Spirit‘. Rád bych vyjádřil náš vděk za jejich silnou podporu a partnerskou spolupráci.

Elfyne a Scotte, blahopřeji k prvnímu pódiovému umístění v této sezóně! Byla to smůla se v posledním měřeném úseku propadnout o jednu pozici, ale myslím, že Elfyn už téměř našel ten poslední kousek, který hledal. Celý tým bude pro Elfyna pokračovat na přípravě stále lepších vozů.

Co se Kallea a Jonnea týče, vypadá to, jako by tyto podniky byly pro naše obhájce titulu jakousi zkouškou, ale jsem si jist, že si budou rallyové závodění i nadále užívat bez zbytečného tlaku.

Takamoto a Aaron budou také OK, pouze si Taka musí zachovat svůj klid a neztratit sebejistotu ve vlastní způsob jízdy. Vždy rád vidím jeho poklidnou tvář, jako tomu bylo tento měsíc v Japonsku.

A konečně bych rád poděkoval členům Toyota Mexico, kteří dali našemu týmu hezký dárek. Na sociálních sítích týmu jsem viděl Jari-Mattiho a mechaniky se zápasnickými maskami. Možná to byla i jedna z věcí, která přispěla k vítězství, protože tým se mohl s tímto jedinečným dárkem pobavit.

Díky za veškerou podporu a nyní již konečně můžeme zahodit pocit, že se nám na Rallye Mexiko nedaří!“

Jari-Matti Latvala (šéf týmu): „Pro nás úžasný výsledek. Vloni jsme v horkých a drsných podnicích podobných tomuto vůbec neměli tempo, a tak všichni měli jisté pochybnosti, jak si tady v Mexiku povedeme. Ale veškeré úsilí, které do toho naši vývojáři před tímto podnikem vložili, dokázalo situaci konečně otočit, takže jsme měli vůz schopný vyhrát celou rallye, a navíc zvítězit v Power Stage. Mám ohromnou radost a jsem na náš tým pyšný. Poslední rychlostní zkoušku doprovázelo tolik emocí a bylo neuvěřitelné, co Seb dokázal pro vítězství v poslední rychlostce udělat. Elfyn měl úplně na konci trochu smůlu, ale návrat na stupně vítězů mu dodává sebejistotu do budoucna. Dobrou práci odvedl i Kalle z pohledu šampionátu a bodového zisku.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69): „Tento víkend pro nás nebyl jednoduchý. V pátek jsme ztratili, kdy jsme tak trochu čistili trať, a pak už jsme celý zbytek víkendu v bojích o vítězství zaostávali. Doufal jsem v nějaký bodový zisk v Power Stage; tlačili jsme opravdu hodně na pilu a zkoušeli všechno možné, ale při široké jízdě v jedné zatáčce jsme ztratili zadní spoiler a pak už jsem kvůli slabému přítlaku tolik tlačit na pilu nemohl. Ale celkově čtvrté místo, vzhledem k naší startovní pozici, znamená pár slušných bodů. Blahopřejeme Sebovi, který tento víkend odvedl skvělou práci.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33): „Poslední den jsme začali celkem zostra, ale bohužel téměř na konci dlouhé rychlostky jsme si vykoledovali poškození ramene zavěšení. Mohli jsme provést opravu přímo v terénu, ale měl jsem pocit, že musím v posledních dvou rychlostkách jet opatrněji, a tak se nám úplně nepodařilo dostat Thierryho do úzkých. Nakonec to bylo velmi těsné, ale ne dost. Celkově to ale byl velmi slušný víkend. Myslím, že jsme měli tempo na druhé místo, a příznivé je, že jsme opět na bedně, po té pauze, která se mi zdá jako nekonečná. Takže z toho mám radost a také mám dobrý pocit z toho, jak se vůz chová na šotolině.“

Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17): „Byl to úžasný víkend a z tohoto vítězství mám velkou radost. Přijeli jsme s jasným cílem tuto rallye vyhrát. Vůz byl tento víkend skvělý; pro nás to byl bezchybný víkend a také byl dobrý pro celý tým, takže mu děkujeme, že se to proměnilo ve skutečnost. Když nakonec získáte 30 bodů, takový víkend je skutečně dokonalý. Když to bylo zapotřebí, měli jsme výborné tempo, ale také skvělý management. Není to snadné, když potřebujete udržet takovou mezeru, a tak myslím, že dnešek byl nejnáročnější fází tohoto víkendu. Mohl jsem si dovolit malou časovou ztrátu, ale bylo důležité nepolevovat v koncentraci. Měl jsem pocit, že v Power Stage za to musím zabrat, protože tu rychlostku miluji a současně je důležité získat body, i pro tým. Rekordy a čísla jsou vždy hezká a samozřejmě jsem na ně hrdý, ale osobně je nejdůležitější vítězství.“

Konečné výsledky, Rallye Mexiko

1 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3 hod 16 min 9,4 s
2 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +27,5 s
3 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +27,9 s
4 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 min 55,3 s
5 Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +2 min 58,8 s
6 Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +12 min 31,5 s
7 Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen (Škoda Fabia Rally2 evo) +13 min 4,4 s
8 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) +13 min 37,7 s
9 Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +15 min 19,6 s
10 Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia Rally2 evo) +15 min 56,6 s

A co bude následovat?

Prvním kolem letošní sezóny na čistě asfaltovém povrchu bude Rallye Chorvatsko, pořádaná ve dnech 20.–23. dubna na náročných cestách kolem hlavního města Záhřebu. Rychlostní zkoušky jsou skladbou rychlých i techničtějších úseků s neustálými změnami povrchu a přilnavosti.

Datum zveřejnění

20.3.2023

Zdroj informací

TOYOTA GAZOO Racing

Fotogalerie

Výběr jazyka

Test Motoru

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!

Facebook

Naše projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.247 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál