Devátá sezóna šampionátu ABB FIA Formula E odstartuje v sobotu 14. ledna na okruhu v Mexico City. Jedná se o klíčový okamžik, který bude znamenat začátek éry Gen3. Na start se poprvé postaví výkonnější, efektivnější a lehčí monopost.
Divize DS Performance, která se šampionátu účastní od jeho otevření pro konstruktéry (2. sezóna), tak vstoupí do své osmé sezóny seriálu 100% elektrických vozů. Jedná se o dlouhodobý závazek, který odráží touhu rozvíjet přenos technologií a připravovat se na mobilitu zítřka. Závodní divize francouzské značky, která vznikla současně se samotnou společností DS Automobiles (2014) v rámci strategie elektrifikace, má na svém kontě působivou bilanci pódiových umístění a vítězství v mistrovství světa ABB FIA Formula E – dva dvojnásobné tituly, 15 vítězství, 44 pódiových umístění a 21 pole position.
Při svém založení v roce 2014 byla divize DS Performance organizována jako start-up, což lze chápat jako synonymum pro mrštnost, díky níž dokázala v rekordním čase vyrobit své první pohonné ústrojí a již při své premiéře ve Formuli E (2015 /2016) získala 4 pole position a 4 pódiová umístění.
Po velmi slibném začátku v šampionátu se závodní divize DS postupně strukturovala a posilovala. Sezonu po sezoně vyvíjely technické týmy stále spolehlivější a výkonnější vozy. A hned první monopost 2. generace se zapsal do historie DS Performance a Formule E prvním dvojitým titulem (Pohár týmů a Pohár jezdců), který získal Jean-Eric Vergne v 5. sezóně (2018/2019). Tento úspěch zopakoval v následující sezóně, kdy s Antoniem Felixem Da Costou získal druhý dvojitý titul (týmy a jezdci).
V 7. a 8. sezóně 7 a 8 se stáj DS Performance žádného titulu nedočkala, ale tým si udržel místo mezi předními jezdci šampionátu a v letech 2021 a 2022 skončil třetí v pořadí týmů. Díky těmto konzistentním výsledkům završil tým éru Gen2 s rekordním počtem bodů a pódiových umístění.
V současné době, po dvou letech tvrdé práce, se týmy DS Performance připravují na závodní trať v Mexico City s vozem DS E-TENSE FE23. Jedná se o monopost třetí generace, který je špičkou v oblasti elektrických technologií a v němž se představí úřadující mistr světa Stoffel Vandoorne a Jean-Eric Vergne, jediný dvojnásobný mistr světa ve Formuli E.
Závodní divize společnosti DS Automobiles se z organizace v režimu start-upu proměnila ve skutečné „komando“, které se plně věnuje programu FE a je schopno dostat DS na vrchol a porazit nejprestižnější výrobce na světě. Je to tým mužů a žen zapálených pro motoristický sport ve službách společnosti DS Automobiles, jehož hlavním zájmem je přenos technologií.
V tomto duchu přenosu technologií ze závodní dráhy na silnici je prototyp DS E-TENSE PERFORMANCE vyvinutý společností DS Performance mimořádně účinným článkem v procesu výzkumu a vývoje. Je vybaven dvěma motory Formule E a představuje velmi výkonnou laboratoř, která umožňuje testování a zkoušení mnoha komponent, které by měly být využity v budoucí sériové výrobě. Testování za plných provozních podmínek umožňuje společnosti DS nalézat řešení, díky nimž budou díly spolehlivější a náklady na jejich výrobu budou nižší.
Díky nashromážděným zkušenostem divize DS Performance stojí společnost DS Automobiles v čele elektrifikace a každý z jejích modelů (Nová DS 3, DS 4, Nová DS 7 a DS 9) je nabízen v elektrifikované verzi. Pod označením E-TENSE nabízí společnost DS Automobiles jak 100% elektrické motory, tak plug-in hybridy s výkonem až 360 koní a pohonem všech kol.
Nejvýkonnější vozy DS Automobiles „Performance“, jako je DS 9 E-TENSE 4x4 360 a Nová DS 7 E-TENSE 4x4 360, využívají koncepce a architektury pohonných jednotek přímo odvozených z Formule E. Tyto „sporťáky“, navržené v rámci specifické divize Stellantis Motorsport a v přímém propojení s inženýry DS Performance, přenášejí zážitek z jízdy ve Formuli E. Tato synergie přináší zákazníkům společnosti DS Automobiles zcela konkrétní prospěch.
Od roku 2024 budou všechny nové modely DS 100% elektrické. Zapojení značky do Formule E je proto zásadnější než kdykoli předtím. V letošní 9. sezóně je cíl DS Performance jasný: získat s novým partnerem PENSKE AUTOSPORT zpět své tituly.
Eugenio Franzetti, ředitel DS Performance: „Divize DS Performance je opravdová success story. Francouzská prémiová značka skupiny Stellantis se díky kvalitě, nasazení a talentu svých mechaniků, inženýrů a jezdců zapsala do historie Formule E rekordním počtem vítězství a pódiových umístění. Společnost DS Automobiles vytvořila svou závodní divizi DS Performance s jasnou ambicí získat potřebné zkušenosti, aby urychlila svou strategii elektrifikace a zvýšila své renomé. Tato strategie přinesla okamžité výsledky díky vysoce výkonným plug-in hybridním a 100% elektrickým motorům. V souladu s tímto přístupem umožní náš zcela nový monopost DS E-TENSE FE23 divize DS Performance přenést zkušenosti z okruhů do nejnovější generace elektromobilů. Od roku 2024 budou všechny nové modely značky 100% elektrické."
Jean-Philippe Delaire, šéf projektu DS9 E-TENSE 4x4 360 a DS7 E-TENSE 4x4 360: „Při vývoji vozů DS9 E-TENSE 4x4 360 a DS7 E-TENSE 4x4 360 byly zúročeny veškeré zkušenosti divize DS Performance ze závodních okruhů. Díky tomu byly vyvinuty inovativní strategie hospodaření s energií, zejména z hlediska rekuperace. Přísné požadavky závodů se denně uplatňují také při výrobě vozu DS9 E-TENSE 4x4 360 ve specializovaných dílnách v Poissy. Každý vůz prochází specifickým nastavením specializovaných týmů, stejně jako naše závodní vozy, aby bylo dosaženo optimálního výkonu na silnici.“
10.1.2023
DS Performance