Peugeot Sport, která se letos vrátil do vytrvalostních závodů v rámci mistrovství světa FIA WEC, si jen pár měsíců před závodem 24 hodin Le Mans stanovuje další cíl: vyhrát legendární 24hodinovku i v rámci e-sportu, tedy virtuálně, a to už 14. – 15. ledna 2023.
Historie značky Peugeot, vytrvalostních závodů obecně a závodu 24 hodin Le Mans ožila zvláště v posledních měsících příchodem vozu Peugeot 9X8. Tým Peugeot TotalEnergies se v sezóně 2022 vrátil do šampionátu FIA WEC, konkrétně do třídy Hypercar.
V roce 2023 se Peugeot po 12 letech vrátí i do nejlegendárnějšího vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans a hodlá navázat na svou úspěšnou minulost, zejména na vítězství z let 1992, 1993 a 2009.
Oživení vytrvalostních závodů, kterých se značka Peugeot účastní již od roku 1926, kdy se poprvé zapojila do závodu 24 hodin Le Mans, nyní zahrnuje další ambiciózní cíl: zvítězit i v rámci e-sportu.
Virtuální závod 24 hodin Le Mans má za sebou dva úspěšné první ročníky, v roce 2020 a poté v sezóně 2021/2022. Třetí ročník se uskuteční 14. a 15. ledna 2023 a uzavře současnou sezónu LMVS (Le Mans Virtual Series). Peugeot přihlásí vůz do třídy prototypů LMP, jedné ze dvou kategorií virtuálního šampionátu.
První tým Peugeot v historii e-sportu se bude skládat ze dvou závodníků na simulátorech a dvou profesionálních jezdců. Jedním z nich není nikdo jiný než Američan Gustavo Menezes (28), pilot vozu Peugeot 9X8 Hypercar s číslem 94, kterého doprovodí Malthe Jakobsen, jenž s vozem 9X8 startoval v listopadu loňského roku v rámci testu během závodu 8 hodin Bahrajnu. Ve virtuálním závodě je doplní dva francouzští experti na simulátory: Maxime Brient (24) a Valentin Mandernach (18). Propojení se skutečným motorsportem umocňuje skutečnost, že Maxime Brient je také pilotem na simulátoru DS Penske ve Formuli E.
Peugeot se rozhodl zúčastnit virtuálního závodu 24 hodin Le Mans (14. a 15. ledna 2023) ze svého sídla v Satory, které je základnou soutěžních divizí značek skupiny Stellantis. Peugeot Sport se připojuje k virtuálnímu startovnímu poli, které je již nyní velmi nabité a zahrnuje řadu výrobců a mnoho legendárních jezdců. Jedná se o skutečné týmy jak ze světa vytrvalostních závodů, tak Formule 1.
Virtuální závod 24 hodin Le Mans bude probíhat na herní platformě rFactor2, která je v reálném světě známá také jako základ mnoha profesionálních simulátorů.
Při interním vyhledávání talentů, které organizovala skupina Stellantis Europe, vynikl Kevin Lacour, inženýr odpovědný za výkonnost vozu Peugeot 9X8 v programu WEC, který skončil těsně za nejlepšími profesionálními jezdci. Nyní je členem týmu Peugeot Esports a bude závodit po boku nejlepších závodníků na simulátorech.
Ambicí značky Peugeot je vytvářet mosty s reálným světem, rozvíjet komunitu příznivců značky a také usnadňovat přístup k motoristickému sportu, aby mladé generace mohly objevovat automobilové odvětví a závody v novém světle.
Gustavo Menezes, pilot Peugeot 9X8, č. 94: „Díky simulaci závodů si může naprosto každý užít vzrušení z motoristického sportu a závodit na nejlepších světových okruzích z pohodlí domova. Mezi skutečnými a virtuálními závody jsou samozřejmě určité rozdíly. Já se například musím od svých kolegů na simulátorech učit, jak být co nejrychlejší. Limity se mohou lišit, ale ani ve virtuálních závodech si nemůžete dovolit udělat chybu nebo havarovat!“
Malthe Jakobsen, profesionální jezdec: „Během Covidu jsme se mohli přesvědčit, že e-sport umožňuje dál závodit. Hodně se to posunulo. Samozřejmě je to jiné než na skutečné trati, ale jsem připraven ze sebe vydat to nejlepší, abych se vyhnul nehodám a chybám. Myšlenka spojení sil profesionálních jezdců a závodníků na simulátorech se mi líbí. Doufám, že se nám podaří dosáhnout dobrého výsledku.“
Valentin Mandernach, mladý talent na závodních simulátorech: „Je to dlouhý závod – čtyřiadvacet hodin – takže musíte zůstat klidní a soustředění, ve dne i v noci, musíte dávat pozor na velké množství jezdců na trati, v tom budou Gustavo a Malthe pravděpodobně lepší. Jsem hrdý na to, že mohu reprezentovat tým Peugeot TotalEnergies. Mým cílem je dojet do cíle a umístit se v první desítce.“
Maxime Brient, profesionální závodník na simulátorech: „V reálném závodě se vám může porouchat motor, při simulaci můžete mít problém se softwarem, provozem na trati nebo volantem. Cílem je zůstat v tempu, být konzistentní. Myslím, že po dobrém tréninku můžeme v této elitní soutěži pomýšlet na umístění v první desítce.“
Kevin Lacour, inženýr odpovědný za výkonnost vozu Peugeot 9X8 č. 93: „Jsem nadšený a vlastně i překvapený, že jsem soutěž vyhrál! E-sportu se věnuji již několik let a teď se těším, že se budu moci setkat s profesionály, vyměňovat si s nimi zkušenosti a pokusit se závodit po jejich boku.“
7.1.2023
Stellantis