Start slavné dálkové motoristické soutěže Rally Dakar je už nadosah. Závodníci se se svými stroji vydají na trať první etapy 31. prosince, celkem jich na ně v Saúdské Arábii čeká čtrnáct. Cíl letošního Dakaru spatří 15. ledna v Dammámu. Mezi soutěžícími nebudou chybět ani posádky roudnického týmu Tatra Buggyra ZM Racing, a to hned čtyři.
Tratě Rally Dakar 2023 budou z velké části zcela nové, výrazně přibude dunových terénů, a tedy se zvýší i náročnost. Závodníci se dostanou i do čtvrté největší písečné pouště světa zvané Pustá končina (Rub al-Chálí). „Nadcházející Dakar se bude od těch minulých lišit především tím, že bude o dvě etapy delší, a navíc se druhá půlka po odpočinkovém dni pojede v jiných oblastech. Pořadatelé avizovali, že sedmdesát procent tratí závodu bude zcela nových,“ řekl Jan Kalivoda, manažer týmu Tatra Buggyra ZM Racing.
Tatra Buggyra ZM Racing vyšle na Dakar čtyři kamiony, z toho rekordní tři do hlavní soutěže. Bez zajímavosti také není fakt, že všechny kamiony budou během závodu používat biopalivo. Konkrétně tým nasadí dva kamiony Tatra Phoenix a jeden speciál Tatra T815 pro hlavní soutěž, k tomu ještě repliku Tatry T815 Puma v kategorii Dakar Classic. Mezi partnery týmu Tatra Buggyra ZM Racing patří společnosti Excalibur Army, Excalibur International, Eldis, Retia a Atrak z holdingu Czechoslovak Group a samozřejmě kopřivnická Tatra Trucks, která poskytuje týmu podporu při vývoji vozidel, technické konzultace i náhradní díly a konstrukční celky.
Do kokpitu vozu Tatra Phoenix startovního čísla 505 usedne posádka Jaroslav Valtr, René Kilián a Tomáš Šikola. Do Tatry Phoenix startovního čísla 531 se posadí posádka Róbert Kasák, Tomáš Kazarka a Jaroslav Kolář, v kabině Tatry T815 „Fatboy“ s číslem 503 pak bude závodit posádka Martin Šoltys, Roman Krejčí a David Hoffmann. Jaroslav Valtr i Martin Šoltys již v minulosti v barvách týmu Tatra Buggyra závodili, takže jim tatrovky nejsou neznámé. Martin Šoltys se navíc podílí na vývoji nového kamionu roudnického týmu, se kterým by měl vyrazit na Dakar v roce 2024.
Tým Tatra Buggyra ZM Racing nedávno svou působnost rozšířil i na Slovensko, z čehož vyplynulo spojení se slovenským závodním týmem Radovana Kazarky. Díky této synergii se na start Dakaru 2023 v barvách roudnického týmu postaví již zmiňovaná osádka Róbert Kasák, Tomáš Kazarka a Jaroslav Kolář, přičemž Tomáš Kazarka je také členem Buggyra Academy a pro ročník 2024 se s ním počítá jako se závodním jezdcem. Nyní tedy bude hlavně sbírat zkušenosti jako navigátor.
Sestavu čtyř vozů týmu Tatra Buggyra ZM Racing v neposlední řadě doplní právě Radovan Kazarka společně s navigátorem Josefem Kalinou a mechanikem Pavolem Zacharem, kteří na saúdskoarabské tratě vyrazí v replice vozu Tatra T815 Puma v kategorii Dakar Classic. Legendární Puma je vůz, se kterým v letech 1998 až 2001 na Dakaru závodil Karel Loprais, třikrát s ním zvítězil a jednou dojel druhý. U dvou triumfů po jeho boku v kabině seděl právě i Josef Kalina. Kazarka s Kalinou se replikou Pumy zúčastnili Dakaru už loni, letos poprvé pojedou pod křídly Tatra Buggyra ZM Racing.
S klasickou Tatrou T815 se vzduchem chlazeným tatrováckým dvanáctiválcem pojede Dakar 2023 i další závodní legenda – Tomáš Tomeček. Ten se před několika týdny vrátil z afrického Dakaru, kde byl cíl tradiční dálkové soutěže Africa Eco Race a přivezl si triumf v kategorii kamionů. Na tratě saúdského Dakaru se svou tatrou vyrazí v jiné roli, totiž jako rychlá asistence týmu South Racing Can-Am. Není bez zajímavosti, že při prvním nasazení v této roli Tomáš Tomeček získal dokonce plaketu pro vítěze skupiny rychlých asistencí, nejrychlejší byl i loni.
22.12.2022
CZECHOSLOVAK GROUP a.s.