BIDaCLASSICS

Poslední letošní závod završil program týmu Peugeot TotalEnergies pro rok 2022, pokračování v sezóně 2023

Poslední letošní závod završil program týmu Peugeot TotalEnergies pro rok 2022, pokračování v sezóně 2023

Tým Peugeot TotalEnergies o uplynulém víkendu uzavřel svůj program tří závodů v rámci příprav na oficiální vstup do mistrovství světa FIA ve vytrvalostních závodech v roce 2023. Na konci závodu 8 hodin Bahrajnu dojel vůz Peugeot 9X8 č. 94 na čtvrtém místě a vůz č. 93, který startoval z první řady, zajel nejrychlejší kolo závodu. Tyto povzbudivé výsledky, a především cenné informace a poznatky do budoucna technický tým a jezdci využijí během přípravy na nadcházející závodní sezónu.

Závěrečný podnik mistrovství světa FIA 2022 ve vytrvalostních závodech, závod 8 hodin Bahrajnu, definitivně rozhodl o vítězích letošní sezóny. Tým Peugeot TotalEnergies jim blahopřeje a doufá, že se k nim brzy připojí. K dosažení tohoto cíle napomohou informace, které technický tým během třetího vystoupení vozu Peugeot 9X8 nashromáždil, a zkušenosti, které šestice jezdců v Bahrajnu získala, což bylo hlavním cílem přípravného programu 2022.

Plán týmu byl ambiciózní a zahrnoval nejen několik testování, z nichž první proběhlo v lednu, ale také účast ve třech závodech, které jsou nezbytné, protože skutečné závody nemůže nic nahradit. Mise byla splněna a na základě získaných poznatků může tým postoupit do dalších fází. V následujících týdnech jej čeká práce v Satory a testy na okruhu. S každým testem a každým závodem se tým Peugeot TotalEnergies posouval významně vpřed a ověřoval si svá odvážná technická rozhodnutí i organizaci celého týmu. Rychle se blížící šampionát v roce 2023 má v kalendáři sedm závodů včetně 24 hodin Le Mans, jubilejního stého ročníku s neuvěřitelným startovním polem, který bude nepochybně znamenat začátek nového zlatého věku vytrvalostních závodů.

Průběh 8hodinového závodu v Bahrajnu

Samotný závod zahájil v sobotu 12. listopadu ve 14 hodin místního času prezident FIA Mohammed Ben Sulayem. Vůz Peugeot č. 93 startoval z první řady, Peugeot č. 94 z druhé, přičemž teplota vzduchu dosahovala 35 °C, teplota trati přesahovala 40 °C a vlhkost vzduchu se pohybovala mezi 20 a 50 procenty. Okruh Sachír je známý svou náročností a vysokou zátěží na pneumatiky. Pro osmihodinovou soutěž, které se účastní celkem 37 vozů, je klíčové přesné řízení a spolehlivost.

Počáteční strategie byla následující: ve voze Peugeot 9X8 s číslem 93 se jezdci budou střídat po dvou stintech v tomto pořadí: Paul Di Resta, Jean-Eric Vergne, poté Mikkel Jensen, a nakonec Paul Di Resta, který osmihodinový závod dokončí. S vozem číslo 94 odstartuje Gustavo Menezes, poté přijdou na řadu Nico Müller, Loïc Duval a nakonec opět Gustavo Menezes. Zvláštní pozornost bude věnována pneumatikám. Na rozdíl od jiných tratí může opotřebení pneumatik vyžadovat výměnu celé sady nebo jen dvou pneumatik na levé straně.

Vůz č. 93 v rukou Paula di Resty, který odstartoval z první řady, si udržel svou pozici a první stint absolvoval v podobném tempu jako vedoucí jezdec závodu. Vůz s číslem 94 odstartoval opatrněji a během první zastávky v boxech se změnila strategie pneumatik, aby získal lepší rytmus. „Zvolená volba pneumatik nebyla optimální,“ uvedl Gustavo Menezes. „Při mém druhém startu jsme provedli několik změn. Chování a tempo vozu bylo mnohem lepší.“

Necelé dvě hodiny před koncem, kdy se vůz č. 93 držel v první trojce, se objevil problém s řazením, ale Paulu Di Restovi se podařilo vůz dostat zpět do boxů. „Věděli jsme, že tento závod může být obtížný,“ analyzoval Paul di Resta. „Ukázalo se to jako problém, ale vůz předvedl dobré tempo.“ Řízení převzal Jean-Eric Vergne a zajel nejrychlejší kolo závodu 1'49''709. Poprvé! Něco málo přes dvě hodiny před koncem však musel Peugeot 9X8 řízený Mikkelem Jensenem odstoupit kvůli poruše převodovky, a to ještě před závěrečným stintem Paula di Resty.

V polovině závodu předal Nico Müller, který absolvoval svůj první dvojitý stint v druhém voze týmu Peugeot TotalEnergies, řízení Loïcu Duvalovi. Francouzský jezdec se musel předčasně vrátit do boxů kvůli výměně palivového čerpadla. I když umístění na stupních vítězů již nepřipadalo v úvahu, oba vozy 9X8 prokázaly svůj potenciál a zajely časy srovnatelné s nejrychlejšími vozy. Vůz č. 94 dokončil závod na 4. místě.

Po těchto 3 závodech v celkové délce 20 hodin a více než 5 100 kilometrů v závodním tempu uzavírá tým Peugeot TotalEnergies svůj testovací program. Od Monzy se vozy neustále zlepšují a žádný problém nezůstal nevyřešen. Model 9X8 závodil na třech různých typech okruhů, setkal se s různými scénáři včetně neutralizace závodu i různými povětrnostními podmínkami a závody absolvoval jak ve dne, tak v noci.

Příštím závodem týmu Peugeot TotalEnergies je 17. března 2023 závod 1000 mil Sebringu na Floridě.

Olivier Jansonnie, technický ředitel Peugeot Sport: „Jsme velmi rádi, že jsme se mohli zúčastnit těchto tří závodů, které byly naprosto odlišné. V Monze jsme všechno zjišťovali a pro tým to bylo velmi náročné. Museli jsme zjistit, jak šampionát funguje, jak probíhá závodní víkend. Ve Fudži jsme již udělali krok vpřed. Jednotlivé jízdy tam probíhaly hladčeji, ale chyběla nám rychlost. Tady v Bahrajnu jsme měli mnohem lepší tempo, což jsme předvedli již v úvodní části závodu. Rozhodli jsme se u vozů zvolit odlišnou strategii pro pneumatiky, abychom si udrželi šanci dostihnout v závěru vedoucí vozy. Bohužel nám problémy se spolehlivostí zabránily tuto možnost využít. Je to frustrující, zejména pro náš tým a naše jezdce, kteří zde prokázali velké nasazení, i když závod nebyl skutečná výzva. Rád bych to zdůraznil. Máme co dělat, Sebring je za rohem.“

Mikkel Jensen (Peugeot č. 93): „Je pozitivní, že Paul zůstal na začátku závodu v kontaktu s konkurencí. Tam se musíme v budoucnu držet. Ukázalo to, jak jsme se zlepšili. Závod jsme bohužel nedokončili. Vzhledem k BOP* zatím nevím, jak analyzovat náš pokrok z hlediska výkonnosti. Budeme se na to muset podrobně podívat po závodě. Zdá se však, že jsme konkurenceschopnější. To je jisté!“

Jean-Eric Vergne (Peugeot č. 93): „Během mého stintu jel vůz 9X8 dobře. Je škoda, že jsme se dostali do potíží, ale to k závodům patří. Dnes jsem zklamaný, protože jako každý jezdec závodím, abych vyhrál. To je cílem celého týmu. Do budoucna však mám v tým plnou důvěru. Máme skvělý projekt!“

Nico Müller (Peugeot č. 94): „To, aby se mi povedla moje první jízda v závodě s týmem a vozem, bylo pro mě důležité. Měli jsme několik problémů, zejména při tankování. Prioritou bylo opotřebení pneumatik, což je složitý parametr. Vůz se choval velmi dobře a jízdu jsem si užíval. Se svým premiérovým závodem jsem velmi spokojený.“

Loïc Duval (Peugeot č. 94): „Náš program složený ze tří závodů skončil. Bylo to velmi důležité a bylo nutné udělat vše pro to, abychom se mohli závodů zúčastnit. Samozřejmě je tu trocha zklamání, ale také víme, co je třeba ještě udělat. Vzhledem k horku tady v Bahrajnu a předchozím závodům jsme nemohli vyloučit, že se setkáme s určitými potížemi. Pokud jde o výkonnost, zlepšili jsme se, ale nesmíme podceňovat faktor BOP. Dosáhli jsme svého cíle, kterým bylo pracovat na našem vývojovém programu a zároveň se účastnit skutečných závodů. Nyní nás čeká několik náročných týdnů, abychom vše optimalizovali pro rok 2023, ale jsme na dobré cestě.“

Datum zveřejnění

14.11.2022

Zdroj informací

Peugeot

Fotogalerie

Výběr jazyka

Reklama

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!
Předplatitelé Oldtimeru mají 10% slevu!

Facebook

Naše projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2693 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál