Katalánská rallye: Toyota si pojistila titul mistra světa mezi značkami

Katalánská rallye: Toyota si pojistila titul mistra světa mezi značkami

Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team si dojel pro třetí mistrovský titul v letošním světovém rallyovém šampionátu FIA, kdy na rallye ve Španělsku vybojoval titul mezi značkami vítězstvím Sébastiena Ogiera.

Zisk titulu v kategorii továrních týmů navazuje na tituly pro soutěžní jezdce a navigátory, které již v předchozí rallye na Novém Zélandu získali Kalle Rovanperä a Jonne Halttunen. Čistou sérii tří titulů, které jsou v rámci WRC ve hře, získal tým již druhým rokem po sobě.

Tento úspěch je o to cennější tím, že počátkem letošní sezóny byly zavedeny nové technické předpisy s revolučními změnami, v jejichž důsledku byl předchůdce Yaris WRC nahrazen zbrusu novým vozem GR YARIS Rally1 HYBRID.

Toyota již pošesté získala mistrovský titul WRC v hodnocení továrních týmů, respektive potřetí po svém návratu do soutěže v roce 2017.

Vítězná jízda ve Španělsku představuje sedmé vítězství týmu v rámci letošní sezóny a první vítězství končícího osminásobného šampiona Ogiera, jenž se v letošním roce zúčastnil pouze vybraných podniků. Již 55. vítězství v Ogierově soutěžní kariéře je současně historicky prvním pro navigátora Benjamina Veillase.

Ogier v rámci své první rallye na asfaltu od lednové Rallye Monte-Carlo udával tempo závodu od samotného začátku podniku, v pátek zvítězil ve třech rychlostních zkouškách a ujal se vedení, a to i přes nevýhodu v podobě většího množství nečistot na vozovce oproti soupeřům v důsledku smíšených klimatických podmínek. Díky své suverénní jízdě v sobotu vybojoval další tři etapová vítězství a vzdálil se zbytku soupeřů, aby následně v neděli vyhrál poslední dvě rychlostní zkoušky – včetně závěrečné Power Stage – kdy si pojistil celkové vítězství s náskokem 16,4 sekundy před druhým v pořadí.

Souboje o vedení se v pátek zúčastnil i Rovanperä, jenž zvítězil ve čtyřech rychlostních zkouškách a skončil na třetím místě celkového pořadí. Jeho naděje na druhé místo se rozplynuly poté, co jako jeden z několika utrpěl defekt na krytu kanálu v druhé nedělní rychlostní zkoušce.

Elfyn Evans se zpočátku zapojil do těsného souboje pětice nejlepších, avšak nedokázal se dokonale sladit s rychlým tempem na čele závodu. Kvůli defektu v pátek odpoledne a dalšímu na stejném místě jako Rovanperä během SS17 nakonec skončil na celkovém šestém místě – přesto však dokázal týmu přinést cenné body k dosažení hlavního cíle.

O pozici níže na sedmém místě skončil Takamoto Katsuta, jenž se zotavil po obtížném zahájení závodu a předvedl stabilní tempo v rámci svého nasazení v barvách týmu TGR WRT Next Generation.

Akio Toyoda (zakladatel týmu): „Blahopřeji všem členům týmu! Mám velkou radost, že jsme získali všechny tři tituly: v kategorii jezdců, navigátorů i továrních týmů, stejně jako v minulém roce. A především mám ohromnou radost, že se trojitým mistrem světa stal GR Yaris. Upřímně děkuji všem členům týmu.

Byli to Seb s Benjaminem, kdo vyhráli rallye ve chvíli, kdy jsme si pojistili titul mezi továrními týmy. Podíváme-li se nazpět, opět to byli oni, kdo získali úplně první bod v Monte Carlu za nových soutěžních předpisů. Je povzbuzením, že je v týmu máme. Ohromnou měrou samozřejmě přispěli Kalle a Jonne s jejich šesti vítězstvími. Elfyn se Scottem si prožili pár krušných rallye, ale nikdy nepolevili a přinesli cenné body. S těžkými chvílemi se několikrát potýkali i Esapekka a Janne, ale nakonec to třikrát dotáhli až na stupně vítězů a vybojovali týmu body. A Takamoto s Aaronem nepřímo přispěli stabilním skórováním po celou tuto sezónu.

Čtyři vozy GR YARIS Rally1 HYBRID, 10 jezdců/navigátorů, všichni pracovníci a partneři poskytující podporu, stejně jako fanoušci z celého světa, kteří za námi věrně stáli. Jen díky všem jmenovaným jsme v šampionátu uspěli.

Spousta fanoušků v Japonsku se již těší na Rallye Japonsko, které se pořádá za tři týdny. Po velké dnešní oslavě se tým začne počínaje zítřkem připravovat na finální kolo, aby co nejvíce lidí v Japonsku mohlo sledovat jízdu Toyoty GR YARIS Rally1 HYBRID na úrovni držitele titulu mistra světa.

P.S. Jari-Mattimu

Nedávno jsem viděl Jari-Mattiho jako jezdce na historické RallyLegend. Když jsem se díval na fotky na sociálních sítích, přišlo mi, že se směješ ještě více než jako šéf týmu. Ale dnes jsem byl svědkem toho, že máš radost ještě větší. Jsem si jist, že jsi jako šéf týmu pociťoval velký tlak, takže ti upřímně děkuji, že jsi vytvořil tak silný tým, který dosáhl tohoto skvělého výsledku. Jeďme opět společně i po skončení sezóny. Těším se na tebe, Jari-Matti, až se budeš opět usmívat jako jezdec. Pamatuj, že zdraví je na první místě, a opět na shledanou v Japonsku!“

Jari-Matti Latvala (šéf týmu): „Jsem ohromně hrdý na celý tým i čeho jsme dosáhli tuto sezónu se třemi mistrovskými tituly. Jak poznamenal Kalle v závěru poslední rychlostní zkoušky, máme skupinu hodně talentovaných lidí. To je jedna stránka věci. Za druhé, tito lidé jsou zapálení pro věc a mají touhu vítězit. A konečně, což je nejdůležitější, všichni spolupracují. Když máte všechny tyto ingredience, dostaví se i výsledky. Seb tento víkend ukázal, proč získal tolik titulů mistra světa: má tu trošku navíc jako všichni šampioni, která je posouvá o úroveň výše nad ostatní. Kalle také předvedl velmi vyzrálou jízdu, díky níž jsme získali dvojí pódiové umístění. Je skvělé, že jsme si tento třetí titul pojistili již zde ve Španělsku, a nyní tak můžeme na domácí rallye v Japonsku vyrážet pod menším tlakem, abychom tam, doufejme, získali další důvod k oslavám.“

Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 1): „Dnes zažívám úžasné pocity. Nejdůležitější byl titul mezi značkami, pro celý tým: celou sezónu odváděl úžasnou práci a skutečně si to zaslouží. Osobně mám velkou radost z vítězství po té smůle, která nás v letošních podnicích doprovázela. Byl to moc příjemný víkend, za volantem to byla jedna radost a odpovídaly tomu i časy. Skoro je to překvapující, protože s tímto vozem jsem na asfaltu již hodně dlouho nejel, vyjma jednodenního testování, takže bylo příjemné zjistit hned na začátku rallye, že jsme tak rychlí, a to i přes nepříliš dobrou páteční pozici na startu. Mám také velkou radost za Benjamina, protože je to jeho první vítězství. Po šesti Kalleových vítězstvích a jednom mém se pokusme v Japonsku zvýšit počet vítězství na osm – zvláště když je právě osmička v Japonsku šťastnými číslem.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33): „Samozřejmě mám velkou radost, že jsme získali mistrovský titul mezi továrními týmy. Všichni do vývoje těchto nových vozů pro letošek investovali ohromné úsilí a sezóna byla skvělá, takže si všichni členové týmu zaslouží velkou gratulaci. Tento víkend pro mne osobně se Scottem nebyl nejlepší, většinu času jsme bojovali s hledáním tempa, takže do budoucna máme co vylepšovat. Během víkendu jsme nad některými věcmi pátrali, hráli si s nastavením vozu i způsobem jízdy, abychom to zkusili zlepšit. Věříme, že jsme udělali kroky správným směrem a máme pár dalších nápadů k zapracování ještě před odjezdem do Japonska.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69): „Ohromná gratulace a poděkování týmu. Myslím, že letos jsme skutečně ukázali, jak talentovaný tým a osazenstvo máme, abychom z tohoto nového vozu udělali ten nejsilnější, nejrychlejší a nejspolehlivější. Na nás to bylo jen v kokpitu, takže všem děkujeme. Tuto sezónu to bylo obzvláště vydařené a myslím si, že jsme se svého úkolu zhostili dobře a přinesli týmu spoustu bodů. Všichni můžeme být skutečně hrdí na to, čeho jsme dosáhli. Tento víkend nám hezky vyšel. Cílem bylo, že pokud bychom nestačili leaderům závodu, budeme se držet spíše při zemi, abychom přinesli alespoň nějaký dobrý výsledek. Seb celý víkend doslova letěl, byl opravdu rychlý, a i kdybych tlačil maximálně na pilu, nejsem si jist, zda bych mu stačil. Takže si vítězství plně zaslouží a je pěkné mít opět dva vozy na stupních vítězů.“

Konečné výsledky, Katalánská rallye

1. Sébastien Ogier/Benjamin Veillas (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2 hod 44 min 43,9 s
2. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +16,4 s
3. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +34,5 s
4. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +44,0 s
5. Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1 min 16,5 s
6. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 min 51,1 s
7. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2 min 19,1 s
8. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2 min 38,4 s
9. Craig Breen/Paul Nagle (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2 min 43,0 s
10. Pierre-Louis Loubet/Vincent Landais (Ford Puma Rally1 HYBRID) +3 min 25,1 s

Dosavadní tituly mistra světa pro Toyotu v kategorii továrních týmů

1993 – Toyota Celica GT-Four ST185
1994 – Toyota Celica GT-Four ST185
1999 – Toyota Corolla WRC
2018 – Toyota Yaris WRC
2021 – Toyota Yaris WRC
2022 – Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID*

A co bude následovat?

Sezónu zakončí ve dnech 10.-13. listopadu 2022 Rallye Japonsko, kam se WRC vrací poprvé od roku 2010. Podnik se pořádá na náročných cestách s asfaltovým povrchem v horách prefektur Aiči a Gifu; servisní park bude v Toyota City poblíž města Nagoja.

Datum zveřejnění

24.10.2022

Zdroj informací

Toyota

Fotogalerie

Výběr jazyka

Test Motoru

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!

Facebook

Naše projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2579 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál