Tým TOYOTA GAZOO Racing World Rally zakončil náročný týden na řecké Rallye Akropolis, aniž by dosáhl požadovaných výsledků, nicméně i tak získává důležité body k udržení náskoku v mistrovství světa soutěžních jezdců i značek.
Rallye Akropolis, pořádaná podruhé od návratu do kalendáře světového rallyového šampionátu FIA, opět dostála své pověsti a nabídla kluzké a kamenité cesty i vysoké teploty. Ačkoli tým po většinu víkendu bojoval o pódiové umístění, naděje zhatil průběh nedělního rána, kdy byl Elfyn Evans nucen odstoupit ze čtvrtého místa kvůli poruše motoru na silničním úseku k superspeciálce SS14.
Vzhledem k situaci se pozornost týmu přesunula k závěrečné Power Stage. Zde Kalle Rovanperä zajel druhý nejlepší čas a získal čtyři bonusové body. Vedoucí jezdec šampionátu zakusil vyčerpávající víkend, kdy absolvoval páteční čištění šotolinových cest se spoustou volného štěrku a následně v sobotu dopoledne ztratil přibližně 15 minut kvůli poškození vozu. Díky úspěšné Power Stage však tři kola před koncem sezóny stále vede mistrovství jezdců s náskokem 53 bodů.
Esapekka Lappi se v sobotu držel na druhém místě, avšak následně byl kvůli technické závadě nucen zpomalit, a nakonec i odstavit vůz. Po návratu v neděli dosáhl pátého nejlepšího času v Power Stage. S ohledem na body, které získali Rovanperä a Lappi za úspěšný dojezd do cíle, resp. body ze závěrečné Power Stage, zůstává tým ve vedení mistrovství značek s náskokem 63 bodů.
Z jezdců s vozem GR YARIS Rally1 HYBRID se nejlépe umístil Takamoto Katsuta, jenž završil svoji premiéru na Rallye Akropolis šestým místem celkového pořadí, a navázal tak na nepřerušenou sérii bodovaných výsledků v roce 2022 v barvách týmu TGR WRT Next Generation.
Jari-Matti Latvala (šéf týmu): „Byl to pro nás hodně obtížný víkend a naše celkové výsledky v cíli nejsou dobré. K těmto výsledkům přispěla kombinace mnoha vlivů a my se z tohoto víkendu musíme poučit, proč se věci udály tak špatně, abychom se do budoucna zlepšili. Zklamáním na úvod posledního dne bylo zejména Elfynovo odstoupení dnes ráno, a tak již zkoumáme, k čemu vlastně došlo. Dobré je, že Kalle a Esapekka dorazili do cíle s několika hodně cennými body do mistrovství značek plus pěti dalšími za Power Stage; obzvláště dobrou jízdu zde předvedl Kalle, který získal čtyři body do soutěže jezdců. Stále máme slušný náskok a nyní musíme hledět s optimismem vstříc Rallye Nový Zéland.“
Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33): „Po náročném víkendu jsme dnešní ráno zahájili na pěkné pozici, tedy zpět v souboji o pódiové umístění, a těšili jsme se na souboj. Na silničním úseku jsme bohužel měli problém s motorem, který se s příjezdem na rychlostku postupně zhoršoval, a protože to nešlo snadno opravit, museli jsme odstoupit. Je to samozřejmě smutný závěr víkendu, kdy jsme usilovali o místo v celkovém pořadí, zejména kvůli čištění trati na úvod rallye, takže jsou zde oblasti, na kterých musíme zapracovat. Během víkendu se nám ale podařilo pokročit kupředu, což je pozitivní stránka věci, a nyní se již těšíme na novou výzvu na Novém Zélandu.“
Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69): „Byl to dlouhý a náročný víkend, obtížnější, než jsme očekávali, a jiný, než bychom chtěli. Alespoň se nám dnes podařilo získat nějaké body za Power Stage. Ráno jsme opět měli smíšené pocity, když jsme jeli v úvodu startovního pole, a také jsme potřebovali v pořádku dojet kvůli bodům do mistrovství značek, ale v Power Stage jsme do toho dali maximum. Nebylo to snadné, musel jsem všude tlačit na pilu, včetně těch nejdrsnějších úseků, ale podařilo se nám získat pár cenných bodů, takže situace z pohledu šampionátu není tak špatná. Nyní se musíme soustředit na další a vrátit se mnohem silnější.“
Esapekka Lappi (jezdec, vůz č. 4): „Dnes jsme to víceméně jen projížděli, abychom se s jistotou dostali do cíle a získali nějaké body pro tým, ale podařilo se nám získat i jeden bod navíc za Power Stage. Pro tým to byl velmi náročný víkend. Z mého pohledu se nám celkem dařilo, dokud jsme včera nemuseli zastavit. Tempo a výkony nebyly tak špatné, ale jako tým musíme pokračovat v našem úsilí, poučit se z problémů a posunout se kupředu.“
1 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) 3 hod 34 min 52,0 s
2 Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +15,0 s
3 Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1 min 49,7 s
4 Pierre-Louis Loubet/Vincent Landais (Ford Puma Rally1 HYBRID) +3 min 42,2 s
5 Craig Breen/Paul Nagle (Ford Puma Rally1 HYBRID) +4 min 9,0 s
6 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +6 min 21,1s
7 Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen (Škoda Fabia Rally2 evo) +7 min 46,6 s
8 Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia Rally2 evo) +8 min 22,7 s
9 Alexandros Tsouloftas/Ross Whittock (Volkswagen Polo GTI R5) +10 min 53,8 s
10 Eyvind Brynildsen/Roger Eilertsen (Škoda Fabia Rally2 evo) +10 min 56,7 s
15 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +16 min 49,0 s
22 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +24 min 39,0s
Odstoupil: Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID)
WRC poprvé po 10 letech zamíří na Rallye Nový Zéland (29. září až 2. října 2022). Hladké šotolinové cesty kolem hlavního města Aucklandu na Severním ostrově země si jezdci nesmírně oblíbili pro jejich rychlý a plynulý charakter, jakož i výrazné změny sklonu.
12.9.2022
Toyota