Po soutěžní premiéře nového vozu Peugeot 9X8, kterou francouzský tým absolvoval 10. července v italské Monze, zamíří 11. září do Japonska na slavný okruh Fudži. Absolvuje zde šestihodinový závod, v němž budou posádky s vozy č. 93 a č. 94 pokračovat v získávání zkušeností v závodních podmínkách.
10. července 2022 se začala psát nová kapitola v historii značky Peugeot ve vytrvalostních závodech, když se speciál Peugeot 9X8 postavil v Itálii na start prvního závodu. „Účastnit se závodu bylo nutné,“ vysvětlil Olivier Jansonnie, technický ředitel Peugeot Sport. „Při testování jsme dosáhli maximálního možného výsledku a pro další přípravu a vývoj jsme se potřebovali postavit realitě závodního víkendu i soupeřům.“
Obě posádky, znalé potenciálu vozu, který obdržel homologaci (což znamená, že jakékoliv další úpravy budou nyní přísně omezeny a regulovány), tak získaly možnost vyzkoušet si reálný závod a změřit síly s ostatními vozy typu Hypercar v šampionátu. To byla konfrontace, která potvrdila, že i když je testování nezbytné, nic nenahradí závod. „Nasbírali jsme spoustu informací o autě a týmu. Narazili jsme také na problémy, se kterými jsme se dříve při testování nesetkali. Některé jsme dokázali vyřešit na místě, na jiných jsme od Monzy dále pracovali. V motorsportu je to osvědčený proces. V této fázi je třeba říct, že se zaměřujeme spíše na řešení problémů se spolehlivostí a výkonem než na zdokonalování závodních strategií. To je naprosto normální u takového nového projektu, stojíme-li proti soupeřům, z nichž někteří mají více než desetileté zkušenosti. Jsme všichni velmi soutěživí. Uvědomujeme si, že vůz i tým mají prostor pro výrazné zlepšení, ale zatím jsme nenarazili na žádný problém, který bychom neuměli vyřešit, což je pozitivní.“
Olivier Jansonnie byl zklamaný z toho, že tým nedokázal plně využít desetiminutovou kvalifikaci v Itálii k tomu, aby ukázal potenciál vozu Peugeot 9X8, a proto se od té doby věnuje se svým týmem ještě podrobněji optimalizaci zvládnutí zásahů v omezeném čase. Na tento aspekt se zaměřili zejména během dvou testů, které se uskutečnily mezi Monzou a Fudži. „V Japonsku se budeme s okruhem poprvé seznamovat, takže musíme využít každou jízdu od pátku do neděle a vytěžit z ní maximum,“ zdůraznil technický ředitel Peugeot Sport.
Závod 6 hodin Fudži, pátý podnik mistrovství světa FIA ve vytrvalostních závodech a druhý podnik v programu týmu Peugeot TotalEnergies v roce 2022, má jiný formát než Monza. Olivier Jansonnie a tým si to dobře uvědomují: „Na takových cestách musíme přizpůsobit naše pracovní metody, protože nemáme k dispozici naše klasické zázemí, např. obytné vozy, kamiony atd., které používáme na evropských závodech.“
Další neznámou pro tým Peugeot TotalEnergies je okruh a někdy nepředvídatelné počasí s možností intenzivních a dlouhotrvajících srážek. I když to není neznámá pro všechny. Někteří jezdci již ve Fudži závodili, například Jean-Eric Vergne a Gustavo Menezes, jiní v Japonsku strávili část své kariéry, například Loïc Duval a James Rossiter. Jejich přínosné zkušenosti doplnily údaje získané při práci na simulátoru, který posádky a jejich inženýři používají při přípravě na specifika japonské trati.
Jean-Eric Vergne (č. 93, člen posádky s Paulem di Resta a Mikkelem Jensenem): „Monza pro nás mohla dopadnout lépe, ale to se dalo v této fázi projektu očekávat. Náš vůz č. 93 se v závodě dostal do problémů, které vedly k našemu odstoupení, ale při jízdě ve volném tréninku jsem se držel za Toyotou. Naše auto je netradiční, ale jsme na správné cestě, o tom jsem přesvědčen. První závod byl důležitým prvním milníkem a nyní, pro Fudži, se cíle opět posouvají. A právě tohle je motoristický sport a adrenalin.“
Gustavo Menezes (č. 94, člen posádky s Loïcem Duvalem a Jamesem Rossiterem): „První závod v Monze nám dodal sebevědomí. Jasně se ukázalo, že naše auto má potenciál. Samozřejmě toho musíme ještě hodně zlepšit, ale k tomu všichni cítíme motivaci. V Monze jsem se toho jako jezdec hodně naučil. Viděl jsem, jak se Peugeot 9X8 chová na trati ve srovnání s ostatními soupeři. Byl to nový krok po testování. Ve Fudži bude naše strategie stejná: soustředit se na naše auto, náš tým, naši společnou práci, a pak uvidíme, jak dopadneme.“
5. závod mistrovství světa FIA ve vytrvalostních závodech (ze 6)
Fudžu, okruh „Fuji Speedway“, 4560 m, 16 zatáček. Dlouhá rovinka o délce téměř 1,5 km
Program (časový rozdíl: + 7 hod. ve Fudži / Paříž):
pátek 9. září: FP1, od 11:00 (4:00 pařížského času).
pátek 9. září: FP2, od 15:30.
sobota 10. září: FP3, od 10:20.
sobota 10. září: Q1, od 14:40, Q2, od 15:00.
neděle 11. září: 6 hodin Fudži, od 11:00.
6.9.2022
Stellantis