Sázka na nejistotu

Sázka na nejistotu

I běžný, sériový vůz bez úprav může být vozem závodním, pakliže máte odvahu s ním závodit. Otázkou je, zda to vydrží.

Zúčastnit se vytrvalostního závodu sériových automobilů bylo od počátku pojato jako výzva poháněná zvědavostí. Za tímto účelem byl pořízen ojetý SEAT Leon s nájezdem přesahujícím hranici dvě stě tisíc kilometrů. Kvůli celé řadě možných problémů spojených s přeplňováním, byl záměrně zvolen atmosférický zážehový agregát 1.8 20V (92 kW), a to ve spojení s manuální pětistupňovou převodovkou.

S velmi omezeným rozpočtem započala rozvaha, kam efektivně směřovat prostředky na přípravu auta. Vůz, navzdory svému stáří, nevykazoval žádné vážné technické závady. Vyměněny byly všechny filtry za nové, značky Filtron. Dále se měnily provozní kapaliny, jejichž společným jmenovatelem je značka Motul. Se závodním motorovým olejem řady 300V máme dobré zkušenosti, a proto jsme se jej rozhodli použít i v Leonu. Dodrželi jsme viskozitu doporučenou výrobcem vozidla, tedy 5W40. Před nalitím nové olejové náplně jsme provedli tzv. proplach, a to s pomocí přísady Engine Flush od Liqui Moly. Tento produkt se přidává do staré olejové náplně těsně před jejím vypuštěním. Během krátkého proběhu motoru dojde k uvolnění usazenin a nečistot, které jsou následně vypuštěny se starým olejem.

Protože nejen motor, ale i převodovku a diferenciál čekala obrovská zátěž, došlo k výměně převodového oleje, konkrétně Motylgear 75W80. Druhou, mnoha motoristy podceňovanou kapalinou je ta v servořízení. Ke slovu přišel produkt Multi HF, stejně tak závodní brzdová kapalina RBF660 DOT4, obojí od Motul.

Dalšími položkami na seznamu byly zapalovací svíčky (NGK), řemen alternátoru (Continental), sada rozvodů a vodní pumpa (INA) a teplotní čidlo chladícího okruhu (Bosch). Vedle motoru si jistou pozornost zasloužil i podvozek, avšak ani zde se nejednalo o nic dramatického. Tlumiče zadní nápravy nevzbuzovaly příliš důvěru a tak byly preventivně vyměněny za standardní kusy od TRW. Jedinou oblastí, kde jsme přistoupili na „vylepšení“, byly brzdy. Přední nápravu jsme osadili drážkovanými kotouči ATE Powerdisc, zadní kotouče zůstaly původní, neboť jejich výměna nebyla nezbytně nutná. Po delším vybírání vhodných brzdových destiček jsme vsadili na britskou značku EBC, konkrétně na řadu Yellowstaff, která je určená pro sportovní jízdu jak na silnici, tak na závodní dráze.

Nevyzpytatelné lednové počasí nahrávalo nejistotě v otázce volby správného obutí. Protože předpověď slibovala teploty kolem 6 °C nad nulou, připravili jsme sadu kol obutých do letních pneumatik Pirelli P7 Cinturato.

Závodní víkend na Autodromu Most začal v sobotu odpoledne administrativní a technickou přejímkou. Po jejím úspěšném absolvování jsme se přesunuli do jednoho z boxů, kde jsme rozbalili naše zázemí a dokončili poslední přípravy vozu. Když jsme viděli auta soupeřů, došlo nám, že ostatní týmy berou „sériový“ stav hodně s nadhledem. Od nedělního rána panovalo v Mostě větrné počasí, naštěstí bez srážek a mrazivých teplot. Po rozpravě započaly volné tréninky následované kvalifikací. Dopolední ježdění jsme tak využili k tomu, abychom se seznámili s chováním auta na trati, změřili spotřebu paliva, ladili ideální nahuštění pneumatik a kontrolovali hladinu motorového oleje. Vše probíhalo bez sebemenších problémů.

V poledne byl čtyřhodinový závod odstartován letmým startem. Pestré závodní pole zahrnovalo vozidla rozdělená do dvou výkonnostních tříd, v té naší jelo 13 aut. Uspět ve vytrvalostním závodu je vždy otázkou spolehlivé techniky a dobře naplánovaných zastávek. Protože jsme nechtěli zbytečně přepínat ani auto, ani sebe, tak jsme zvolili strategii častějšího střídání jezdců a doplňování paliva. Hrozen aut se po prvních dvou kolech roztrhal, když silnější auta poodjela těm slabším. Každý člen naší posádky sedal za volant s vědomím, že ve vytrvalosti jde sice o rychlost, ale stejně tak o pravidelný rytmus jízdy a co možná nejkratší zastávky v boxech.

Po čtyřech hodinách jsme dovezli auto do cíle. Ne každý účastník závodu měl to štěstí. S osmdesáti osmi odjetými koly jsme skončili na 7. místě. Za celý den jsme na okruhu najezdili necelých 500 kilometrů a po vlastní ose pak dojeli s vozem domů. Na dvacetiletý rodinný hatchback bez úprav úctyhodný výkon…

Datum zveřejnění

23.2.2022

Zdroj informací

Text: Tomáš Čanda

Foto: Martin Tomeš

Fotogalerie

Výběr jazyka

Autoopravář JUNIOR 2024


Test Motoru

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!

Facebook

Naše projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2655 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál