Porsche Taycan se 20. listopadu 2019 slavnostně představuje v americké premiéře na autosalonu v Los Angeles. Čistě elektrický čtyřdveřový sportovní sedan nabízí typické jízdní schopnosti a konektivitu vozů značky Porsche, stejně tak jako praktickou každodenní využitelnost. Mimořádně vyspělé výrobní technologie a schopnosti modelu Taycan nastolují nová měřítka v otázkách trvalé udržitelnosti a digitalizace.
Hlavní hvězdou stánku Porsche bude nový Taycan 4S, jenž se nyní stává základním provedením v rámci řady, která až doposud zahrnovala pouze Taycan Turbo a Taycan Turbo S. Pro Taycan 4S jsou k dispozici dva typy baterie s odlišnou kapacitou: baterie Performance dosahuje výkonu (v režimu overboost) až 390 kW (530 k); s baterií Performance Plus vůz dosahuje výkonu dokonce až 420 kW (571 k).
„Před rokem jsme v Los Angeles uvedli novou generaci modelu 911,“ komentuje Oliver Blume, předseda představenstva společnosti Porsche AG. „Nyní navazujeme modelem Taycan – prvním čistě elektrickým sportovním vozem od Porsche. Kalifornie je pro Porsche již mnoho desetiletí druhým domovem. Právě zde se nachází největší fanouškovská základna modelu 911. Jsme přesvědčeni o tom, že Taycan na tento úspěšný příběh naváže.“
Porsche na autosalonu v Los Angeles kromě Taycanu uvádí v americké premiéře i nový Macan Turbo. S výkonem 324 kW (440 k) se ujímá pozice vlajkové lodi v rámci kompaktních sportovních SUV značky Porsche. Souběžně s premiérou Porsche ve Formuli E (22.-23. listopadu 2019) se na autosalonu v Los Angeles rovněž představuje Porsche 99X Electric, první čistě elektrický závodní vůz této značky.
V návaznosti na provedení Taycan Turbo S a Taycan Turbo je Taycan 4S novým základním modelem této řady elektromobilů. Standardem je baterie Performance s jednodeskovou konstrukcí a celkovou kapacitou 79,2 kWh. Na přání je k dispozici baterie Performance Plus (o celk. kapacitě 93,4 kWh) s dvoudeskovou konstrukcí, známá z provedení Taycan Turbo S a Taycan Turbo.
Uvedeným hodnotám odpovídá i výkon a dojezd vozidla: s baterií Performance dosahuje Taycan 4S výkonu až 390 kW (530 k) v režimu overboost; v případě baterie Performance Plus pak maximum činí 420 kW (571 k). Taycan 4S v obou provedeních akceleruje z nuly na 100 km/h za 4,0 s. Dojezd činí až 407 km s baterií Performance, resp. až 463 km s baterií Performance Plus (vždy v souladu s metodikou WLTP); nejvyšší rychlost v obou variantách činí 250 km/h. Maximální nabíjecí výkon (vrcholová úroveň) je 225 kW (baterie Performance), resp. 270 kW (baterie Performance Plus).
Dechberoucí zrychlování, hnací síla typická pro sportovní vozy a mimořádná úroveň nepřetržitě dostupného výkonu – těmito silnými stránkami řady Taycan se chlubí i nové provedení 4S. Synchronní elektromotor s permanentním magnetem na zadní nápravě má aktivní délku 130 mm, a je tedy přesně o 80 mm kratší než odpovídající hnací komponenta u provedení Taycan Turbo S a Taycan Turbo. Hlavní rysy architektury pohonu 4S jsou stejné jako v případě sesterských provedení – elektromotory na přední a zadní nápravě zajišťují pohon všech kol a spolupracují s dvourychlostní převodovka zabudovanou do zadní nápravy. Totéž platí pro systém inteligentního řízení nabíjení a pozoruhodné aerodynamické vlastnosti vozu. Koeficient aerodynamického odporu Cd na úrovni pouhých 0,22 výrazně přispívá k nízké spotřebě energie a delšímu dojezdu.
Taycan svými čistými až puristickými tvary signalizuje začátek nové epochy. Současně si však zachovává nezaměnitelnou DNA designu Porsche. Výrazné křivky blatníků při pohledu zpředu vůz výrazně opticky snižují a rozšiřují. Boční profil utváří sportovní linie střechy, svažující se směrem k zádi. Typické jsou i plasticky vyvedené boční partie. Uhlazená kabina, zkrácený zadní D-sloupek a zvýrazněná ramena blatníků ostře podtrhují pro značku typickou zadní partii. Jsou zde i novátorské prvky, např. logo Porsche se skleněným efektem, začleněné do průběžné světelné lišty na zádi vozu.
Začátek nové epochy signalizuje i kokpit svým čistým provedením a zbrusu novou architekturou. Nejvyšším místem přístrojové desky je samostatný přístrojový štít oblých tvarů. Centrální obrazovka palubního infotainmentu o úhlopříčce 10,9" je spojena s displejem spolujezdce (výbava na přání) v podobě jednolitého skleněného pásu, jenž připomíná černý panel.
V rámci podvozkové platformy modelu Taycan používá Porsche řídicí systém s centrální sběrnicí. Integrovaný systém Porsche 4D Chassis Control v reálném čase analyzuje a synchronizuje všechny podvozkové systémy vozidla. Taycan 4S standardně používá adaptivní vzduchové odpružení s tříkomorovou technologií a elektronickým řízením tlumičů PASM (Porsche Active Suspension Management). Ve standardní výbavě najdeme i brzdy s červeně lakovanými hliníkovými třmeny Brembo – s šestipístkovými pevnými monobloky vpředu, resp. čtyřpístkovými třmeny na zadní nápravě. Ventilované brzdové kotouče z litiny mají vpředu průměr 360 mm, resp. vzadu 358 mm.
Nový Macan Turbo nyní stojí v čele modelové řady kompaktních SUV značky Porsche. Nový dvojitě přeplňovaný šestiválec 2,9 litru v tomto výrazně vylepšeném vlajkovém modelu dosahuje nejvyššího výkonu 324 kW (440 k), tedy o deset procent více než předchůdce, přestože se zdvihový objem snížil o 20 procent.
S volitelně dodávaným paketem Sport Chrono pak vůz sprintuje z nuly na 100 km/h za 4,3 sekundy – o tři desetiny rychleji než předtím. Nejvyšší rychlost vozidla činí 270 km/h, což znamená nárůst o 4 km/h. Zlatým hřebem modernizovaného podvozku jsou standardně dodávané brzdy s technologií PSCB (Porsche Surface Coated Brake). Díky tenkému povlaku z karbidu wolframu produkují až o 90 procent méně brzdného prachu než klasické brzdy z litiny.
Při pohledu zvenčí pak Macan Turbo poznáme podle stylistických úprav modernizované modelové generace. Nový vlajkový model se odlišuje svými jedinečný akcenty, jako je např. přední partie vyhrazená jen verzi Turbo nebo pevný střešní spoiler ve dvoukřídlém provedení.
Řidič i zbytek posádky Macanu se může těšit na vylepšený interiér, včetně sportovních sedadel se širokými možnostmi nastavení v 18 směrech nebo systému ozvučení BOSE® Surround Sound.
Porsche se po více než 30 letech vrací do světa formule. Prostřednictvím modelu Porsche 99X Electric se Porsche účastní jako tovární tým šampionátu 2019/2020 ABB Formule E Mezinárodní automobilové federace FIA. Související změna plánů účasti Porsche v podnicích motorsportu se odvíjejí od strategického plánu Porsche 2025, v němž hrají prim homologované sportovní vozy GT pro puristy i čistě elektrické sportovní vozy. Zapojení – a samozřejmě také úspěchy – v motoristickém sportu s elektrickými závodními vozy jsou důležitou součástí firemní strategie „Mission E“.
Porsche 99X Electric zároveň poslouží jako vývojová platforma pro budoucí sériové elektromobily s homologací pro běžný provoz. Srdcem tohoto čistě elektrického závodního vozu je hnací ústrojí Porsche E-Performance, jehož vývoj hrál od počátku zásadní roli. Regule soutěží Formule E vyžadují nasazení standardního podvozku a baterie; tovární tým pak dodává vlastní technologii pohonu.
Tým TAG Heuer Porsche Formula E Team v polovině letošního října dokončil třídenní program intenzivního testování na závodním okruhu Ricardo Tormo nedaleko Valencie. Zde se Porsche poprvé objevilo na závodní trati společně s dalšími týmy, které se účastní 6. ročníku šampionátu 2019/2020 ABB Formule E Mezinárodní automobilové federace FIA, a kde firma získala neocenitelné zkušenosti z pohledu továrního týmu a jeho dvou profesionálních pilotů, kterými jsou Neel Jani a André Lotterer.
Prvními dvěma závody týmu TAG Heuer Porsche Formula E Team bude ePrix Ad Diriyah na předměstí Rijádu (Saudská Arábie) ve dnech 22.-23. listopadu 2019.
Spojené státy jsou pro Porsche druhým nejvýznamnějším trhem. V roce 2018 zde firma prodala přes 57 tisíc vozidel, což zároveň znamená devět let nepřetržitého růstu. Pozitivní je i trend v tomto fiskálním roce, kdy počet dodaných vozů za prvních devět měsíců vzrostl meziročně o šest procent na 45 062 kusů.
19.11.2019
Porsche Inter Auto CZ spol. s r.o.