Jezdec týmu TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team) Ott Tänak se společně s navigátorem Martinem Järveojou zapsali do historie. Druhým místem na rallye ve Španělsku si pojistili svůj první titul ve světovém rallyovém šampionátu FIA.
Od roku 2004 získali mistrovskou korunku WRC pouze tři různí jezdci, a třetím je právě Tänak. Společně s Järveojou jsou navíc prvními Estonci, kterým byl tento úspěch dopřán. Titul pro závodní jezdce získává Toyota popáté v historii, a navíc poprvé od triumfu Didiera Auriola v roce 1994.
Tänak letos zvítězil zatím v šesti z 12 podniků. Do předposledního kola této sezóny startoval s náskokem 28 bodů v rámci hodnocení šampionátu. V jediném podniku sezóny se skutečně smíšeným povrchem dojel Tänak celkově pátý; nejdříve absolvoval úvodní den na šotolině a následně se v sobotu díky čtyřem vítězným erzetám za sebou na asfaltu posunul na třetí pozici.
V neděli zahajoval s pohodlným náskokem před dalším jezdcem v pořadí, nicméně k pojištění titulu mistra světa stále potřeboval výrazně tlačit na pilu v závěrečné Power Stage.
V neuvěřitelném průjezdu rychlostní zkouškou o délce 20,72 km překonal druhého nejrychlejšího o 3,6 sekundy, čímž vybojoval všech pět bonusových bodů, a navíc i celkové druhé místo v závodu.
Jari-Matti Latvala dojel jako pátý se ziskem několika důležitých bodů do mistrovství továrních týmů, kde má Toyota stále šanci zvítězit v nadcházejícím finálním kole sezóny v Austrálii – na vedoucí tým ztrácí pouhých 18 bodů. Kris Meeke se po odstoupení ze závodu v sobotu dopoledne kvůli nehodě opět vrátil do akce v neděli podle pravidel pro restart.
Jezdec Takamoto Katsuta, zařazený do programu Rally Challenge Program týmu TOYOTA GAZOO Racing, úspěšně zakončil svůj druhý podnik nejvyšší úrovně se samostatně nasazeným vozem Toyota Yaris WRC, a i přes zpomalení kvůli sobotní technické závadě opět prokázal slušný pokrok.
Tommi Mäkinen (šéf týmu): „Jedná se o historický úspěch: máme nového mistra světa. Je to velká odměna pro všechny členy týmu za jejich úsilí, které po celou sezónu na cestě k tomuto cíli prokazovali společně s Ottem a Martinem. Ott byl tento víkend pod velkým tlakem. Vím, jaké to je, a myslím jen málokdo si dokáže představit, co to znamená. To, co předvedl během Power Stage, udělat to správné k zisku titulu, to bylo naprosto úžasné. Druhé místo nám pomohlo i v rámci šampionátu továrních týmů. Stále máme šanci v Austrálii a dáme do toho maximum.“
Ott Tänak (jezdec, vůz č. 8): „Vlastně nevím, co v tuto chvíli říci. Tlak tento víkend byl na zcela jiné úrovni. Toto bylo mým životním cílem. Věděl jsem, že se nesmím dopustit žádných chyb, ale také jsem musel dosáhnout dobrého výsledku, aby to vyšlo. Takže to byl masivní tlak a zpočátku bylo obtížné si na to zvyknout. Ale ke konci se mi nějak podařilo uvolnit se a dostat do obvyklé závodní nálady. Ráno jsem měl z vozu dobrý pocit a dokázal jsem jet ve správném tempu, ale Dani [Sordo] byl vždy trochu rychlejší, takže mi bylo jasné, že v Power Stage bude těžké vybojovat body, které potřebujeme. Hodně jsem tlačil na pilu, což se nakonec vyplatilo. Během své kariéry jsem musel překonat hodně překážek, takže je krása, že se mi to nakonec podařilo. Díky celému týmu; odvedli skvělou práci.“
Jari-Matti Latvala (jezdec, vůz č. 10): „Se svými výsledky jsem spokojený. Myslím, že jsme během víkendu jeli celkem konzistentně, neudělali vlastně žádné chyby a výkon byl celkově na dobré úrovni. Na začátku této rallye mi chybělo trochu jistoty, takže musím být s výsledkem spokojen, i za to, že jsme dokázali získat nějaké potřebné body pro tým. Možná, kdybych tlačil hodně na pilu, mohli jsme dnes dojet čtvrtí, ale to by nás nijak neposunulo v šampionátu továrních týmů, což bylo vůbec nejdůležitější, abychom to nechali otevřené až do posledního kola v Austrálii.“
Kris Meeke (jezdec, vůz č. 5): „Jsem spokojen s tempem, které jsem dnes za volantem měl. Víme, že Yaris WRC je na asfaltu skutečně silný, a dnes dopoledne jsem měl z vozu opět dobrý pocit. V Power Stage jsme museli trochu zvolnit, protože neexistoval způsob, jak bychom mohli Ottovi pomoci uzavřít šampionát, a bylo tedy důležité nezamíchat se do toho, a nakonec mu tak nevzít body. Do Austrálie pojedeme s tím, že je stále oč bojovat v rámci mistrovství továrních týmů, takže ze sebe vydáme to nejlepší.“
1 Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) 3 hod 7 min 39,6
2 Ott Tänak/Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) +17,2 s
3 Dani Sordo/Carlos del Barrio (Hyundai i20 Coupe WRC) +17,6 s
4 Sébastien Loeb/Daniel Elena (Hyundai i20 Coupe WRC) +53,9 s
5 Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) +1 min 0,2 s
6 Elfyn Evans/Scott Martin (Ford Fiesta WRC) +1 min 14,2 s
7 Teemu Suninen/Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta WRC) +1 min 47,6 s
8 Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Citroën C3 WRC) +4 min 20,5 s
9 Mads Østberg/Torstein Eriksen (Citroën C3 R5) +8 min 24,6 s
10 Eric Camilli/Benjamin Veillas (Citroën C3 R5) +8 min 47,2 s
29 Kris Meeke/Seb Marshall (Toyota Yaris WRC) +42 min 20,0 s
1990: Carlos Sainz (Toyota Celica GT-Four ST165)
1992: Carlos Sainz (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
1993: Juha Kankkunen (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
1994: Didier Auriol (Toyota Celica Turbo 4WD ST185)
2019: Ott Tänak (Toyota Yaris WRC)
Závodní sezónu zakončuje podnik Rallye Austrálie (14.-17. listopadu 2019), pořádaný na pestrých šotolinových cestách v kombinaci úzkých a zatáčkovitých lesních tratí a rychlých plynulých úseků v otevřené krajině.
29.10.2019
Toyota