Po prvním dni Španělské rallye v Katalánsku RallyRACC Catalunya-Rally de España (24. 10.–27. 10. 2019) jsou posádky jedoucí s vozem ŠKODA FABIA R5 evo ve složení Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (FIN/FIN) a Jan Kopecký/Jan Hloušek (CZ/CZ) na druhém a třetím místě své kategorie. Tímto výsledkem by ŠKODA Motorsport s předstihem vybojovala titul mistrů světa mezi výrobci v kategorii WRC 2 Pro. V kategorii WRC 2 určené pro privátní týmy současně vede posádka Pierre-Louis Loubet/Vincent Landais (F/F) jedoucí s dalším vozem ŠKODA FABIA R5 evo, která je tak opět blíže k celkovému triumfu ve své kategorii.
RallyRACC Catalunya-Rally de España, jak zní celý oficiální název Španělské rallye, je třináctým kolem letošního mistrovství světa FIA World Rally Championship 2019 a na posádky klade speciální nároky. Je totiž jedinou soutěží v celém mistrovství s kombinovaným povrchem. Zatímco nadcházející víkendové etapy se pojedou na asfaltu, první (pátek 25. října) skýtala možnost vidět vozy na šotolině, kterou jen na krátké okamžiky nahradily asfaltové úseky.
Tovární posádky ŠKODA ve složení Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen a Jan Kopecký/Jan Hloušek měly od počátku soutěže svůj úkol jasně daný: cílem bylo zajistit dostatek bodů k tomu, aby ŠKODA Motorsport získala s předstihem titul mistra světa výrobců v kategorii WRC 2 Pro.
Od první rychlostní zkoušky Kalle Rovanperä bojoval s jezdcem Citroënu Madsem Østbergem o vedení v kategorii WRC 2 Pro. Po třech rychlostních zkouškách byl finský mladík ve voze ŠKODA FABIA R5 evo na druhé pozici za svým soupeřem a na třetím místě z 26 vozů třídy R5. Jan Kopecký byl ve WRC 2 Pro na třetím místě před Gusem Greensmithem jedoucím s Fordem. Kalle Rovanperä odpoledne startoval na pneumatikách s tvrdší směsí a tuto změnu komentoval: „Nyní se cítím mnohem lépe a jízdu si více užívám. Doufám, že na odpoledních rychlostních zkouškách se nám bude dařit lépe.“ I přesto ale dojel nově korunovaný mistr světa* kategorie WRC 2 Pro na druhém místě v této kategorii. Nicméně se už těšil na nadcházející dva dny: „Doufám, že se během nadcházejících dvou etap na asfaltu zlepšíme.“
V kategorii WRC 2 určené pro privátní týmy podala průběžně celkově vedoucí dvojice Pierre-Louis Loubet/Vincent Landais (F/F) opět vynikající výkon. Francouzská posádka vozu ŠKODA FABIA R5 evo si v kategorii mimořádně nabité konkurencí udržela vedení a v pátek skončila jako druhá nejrychlejší ze všech vozů R5. Vítězstvím ve své kategorii na Španělské rallye by se na dosah ruky přiblížila k zisku mistrovského titulu.
V sobotu a v neděli (26. a 27. října) se všechny rychlostní zkoušky pojedou převážně na asfaltu. Celkově se posádky utkají na 17 rychlostních zkouškách, mezi něž bude rozděleno 325,56 kilometru měřených úseků. Vítěz vystoupí na stupně vítězů ve městě Salou jižně od Barcelony v neděli (27. října) ve 14:01 hodin místního času.
* Podléhá oficiálnímu potvrzení ze strany FIA.
1. Østberg/Eriksen (N/N), Citroën C3 R5, 1.24:24,5 h*
2. Loubet/Landais (F/F), ŠKODA FABIA R5 evo, +14,8 s
3. Camilli/Veillas (F/F), Citroën C3 R5, +16,3 s
4. Veiby/Andersson (N/S), VW Polo GTI R5, +37,0 s
5. Rovanperä/Halttunen (FIN/FIN), ŠKODA FABIA R5 evo, +41,2 s*
6. Kajetanovicz/Szcepaniak (PL/PL), VW Polo GTI R5, +44,3 s
7. Gryazin/Fedorov (RUS/RUS), ŠKODA FABIA R5 evo, +48,1 s
8. Kopecký/Hloušek (CZ/CZ), ŠKODA FABIA R5 evo, +1:07,1 min*
* Výrobci nominované vozy sbírají body do kategorie WRC 2 Pro.
Ze startovní listiny čítající 26 vozů třídy R5 je 12 vozů ŠKODA FABIA R5 evo a ŠKODA FABIA R5. ŠKODA je opět nejsilnější značkou své kategorie.
Soutěž/Datum
Monte-Carlo 24.01.–27.01.2019
Švédsko 14.02.–17.02.2019
Mexiko 07.03.–10.03.2019
Francie 28.03.–31.03.2019
Argentina 25.04.–28.04.2019
Chile 09.05.–12.05.2019
Portugalsko 30.05.–02.06.2019
Itálie 13.06.–16.06.2019
Finsko 01.08.–04.08.2019
Německo 22.08.–25.08.2019
Turecko 12.09.–15.09.2019
Velká Británie 03.10.–06.10.2019
Španělsko 24.10.–27.10.2019
Austrálie 14.11.–17.11.2019
25.10.2019
ŠKODA AUTO a.s.