Citroën zaznamenal double a je zpátky v boji o titul

Citroën zaznamenal double a je zpátky v boji o titul

Brilantní spolehlivost a konkurenceschopnost C3 WRC dovedla posádky Sébastien Ogier - Julien Ingrassia a Esapekka Lappi - Janne Ferm k velkolepému úspěchu - prvním dvěma místům v cíli Rally Turecko. Francouzská posádka se tak vrátila zpátky do hry o titul mistrů světa pilotů a spolujezdců.

Na závěrečných 38,62 km nedělní etapy byla taktika Citroën Total World Rally Teamu jasná. Esapekka Lappi a Janne Ferm měli udržovat solidní rychlost, aby si zabezpečili druhé místo a vyhnuli se riziku nedokončení soutěže. Sébastien Ogier a Julien Ingrassia potřebovali potvrdit svoje rychlostní poznámky na Marmaris (7,05 km), zahajovacím rychlostním testu dne, který byl současně plánován jako závěrečná. Museli pošetřit pneumatiky, aby v dalších dvou rychlostních zkouškách mohli jet naplno a na závěrečném testu pak ještě měli šanci na několik bonusových bodů. Posádky Citroënu držely plán, který mířil na double na prvních dvou příčkách. K tomu Sébastien Ogier a Julien Ingrassia přidali navíc tři extra body za třetí nejrychlejší čas na Power Stage.

Umístění na prvních dvou místech je pro Citroën Total World Rally Team prvním double od roku 2015 na Rally Argentina a současně je třetím vítězstvím týmu v sezoně po Monte Carlu a Mexiku. Rovněž se jedná o deváté a desáté umístění na stupních vítězů v tomto roce. Je to jasný signál, že tým je díky rychlé a robustní C3 WRC zpět mezi nejlepšími a podtrhuje jeho rozhodnutí bojovat v mistrovství až do konce. Výsledek je jistě vynikající zprávou pro Sébastiena Ogiera a Juliena Ingrassiu, kteří se vrátili na druhou příčku celkového pořadí šampionátu jen s odstupem 17 bodů za vedoucím závodníkem. Ve zbývajících startech roku je v sázce možnost získat ještě 90 bodů.

V pátek neodstartovali Sébastien a Julien příliš šťastně. Vyráželi jako třetí, ale šest kilometrů před cílem zahajovací rychlostní zkoušky prorazili pneumatiku. Nicméně na další rychlostní zkoušce se vrátili na třetí místo, aby první den programu končili už na druhé pozici se ztrátou 17,7 sekundy za týmovými kolegy, kteří zajeli dva nejrychlejší časy po sobě. Výtečná volba pneumatik pro sobotní ráno ve velmi horkých podmínkách (tři medium a dvě hard Michelin pneu) je dovedla k první vyhrané rychlostní zkoušce víkendu na Yesilbelde (33 km). Své soupeře tu zanechali nejméně minutu v odstupu. Jejich další taktika se točila kolem eliminace rizika a držení kontrolované rychlosti. I tak ale zaznamenali druhý nejlepší čas na druhém průjezdu Yesilbelde a dostali se do celkového vedení. V neděli ráno už drželi všechny trumfy pro jejich třetí vítězství s C3 WRC a případně sedmé pódium v roce 2019.

Esapekka Lappi a Jenne Ferm první den startovali z deváté pozice a na druhé rychlostní zkoušce zajeli druhý nejrychlejší čas. Na další rychlostní zkoušce už byli nejrychlejší a dostali se do celkového vedení. Finská posádka se v Citroënu cítila jako doma, vyzařoval z nich klid a soustředění i přesto, že startovní pozice na páteční odpolední smyčky byla vzhledem k hrubému povrchu nevýhodou. Navíc neměli ideální pneumatiky pro deštivé podmínky, které až přišly v závěru pátečního programu. I tak přidali dvě vyhrané rychlostní zkoušky a vedli celou rally až na RZ 12, kde přenechali první pozici týmovým kolegům. Před finálovou etapou po menších problémech zamířili k jejich třetímu pódiu sezony po druhých místech ve Švédsku a Finsku.

Co také řekli...

Sébastien Ogier, pilot Citroën Total WRT: „Opravdu jsme toto vítězství potřebovali, abychom měli šanci dál bojovat v šampionátu a jsem rád, že jsem mohl dát celému týmu takový dárek za tento víkend. Věděli jsme, že na takovéto rally se může přihodit leccos, povrch je vskutku hrubý, ale podařilo se nám vyhnout se problémům díky chytrosti. Takový úspěch je velkou morální podporou pro každého až do konce sezony. Všichni si uvědomujeme, že teď musíme opravdu tvrdě zapracovat. Vychutnáme si vítězství, ale hned se musíme vrátit k práci.“

Esapekka Lappi, pilot Citroën Total WRT: „Byla to velice náročná rally, jedna z těch, na kterou jsem se od loňska příliš netěšil. Nyní jsem potěšený svým výkonem během tohoto víkendu. Povedly se nám dvě zahajovací etapy, na nichž jsme drželi stejnou rychlost jako Séb a Julien, kteří to neměli lehké. Nedělní výzva zněla: pomáhat jim, jak jen to bude možné. Naše C3 WRC bylo po celý víkend perfektní. Neměli jsme žádné problémy, a to byl jeden z klíčů k ohromnému výsledku.“

Dvě otázky pro Pierre Budara, šéfa Citroën Racing Teamu

Co dodat k týmovému double po skončení víkendu?

„Jsem neuvěřitelně pyšný, čeho jsme tento víkend dosáhli. Nyní chceme ze sebe vydat to nejlepší. Po zklamání v Německu si myslím, že se karta obrací. Byli jsme jednotní, ukázali jsme svou sílu charakteru a podařilo se nám vrátit se zpět do hry právě tento víkend. Po čtyřdenním testování v Řecku jsme byli optimističtí, co se našich šanci týče, a to se také díky našemu pozitivnímu rozpoložení potvrdilo. Všichni jsme pracovali tvrdě, aby naše posádky s C3 WRC obstály. Ty se ukázaly jako velmi odolné a velmi rychlé na zdejší drsné šotolinové cesty, nejnáročnější z celé sezony. Posádky odvedly dobrou práci a prokázaly velký díl svých schopností. Obě vyprodukovaly autoritativní, dominantní výkon během celého víkendu s pěti vyhranými rychlostními zkouškami celkem. Buďte si jistí, že jsme teď poháněni stále stejným rozhodnutím - se stejným bojovým duchem dotáhnout sezonu až do poslední rychlostní zkoušky na Rally Austrálie.“

Jak byste popsal výkony obou posádek?

„Perfektní! Esapekka a Janne udělali pro svou dobrou pozici hodně už v pátek ráno ještě před tím, než se podmínky extrémně zhoršily. Vedli rally po devět rychlostních zkoušek, když dokázali nalézt rovnováhu mezi maximálním výkonem a kontrolou pozice. Pochopili, že nepotřebují riskovat, což by je mohlo stát skvělý výsledek. Rád bych vzdal hold jejich přínosu týmovému duchu. Udělali evidentně další velký krok vpřed s C3 WRC na šotolině, nyní se zaměříme na pokus vyhrát světový titul pro Sébastiena a Juliena. Pánové Ogier a Ingrassia dokonale zvládli svou pozici v průběžném pořadí už v pátek, den zakončili v ideálním postavení. V sobotu ráno pak produkovali výkon, kterého jsou schopní a kdy jsou bezkonkurenční při výběru pneumatik. Opravdový šampion ví, kdy udeřit v pravý čas. Za léta kariéry se proslavili tím, že se nikdy nevzdávají, o čemž o tomto víkendu přesvědčili snad každého.“

Konečné pořadí

1. Ogier / Ingrassia (Citroën C3 WRC) 3:50:12.1
2. Lappi / Ferm (Citroën C3 WRC) +34.7
3. Mikkelsen / Jaeger (Hyundai i20 WRC) +1:04.5
4. Suninen / Lehtinen (Ford Fiesta WRC) +1:35.1
5. Sordo / Del Barrio (Hyundai i20 WRC) +2:25.9
6. Latvala / Anttila (Toyota Yaris WRC) +2:59.1
7. Meeke / Marshall (Toyota Yaris WRC) +3:53.3
8. Neuville / Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +5:34.8
9. Tidemand / Floene (Ford Fiesta WRC) +7:22.9

Mistrovství světa WRC - pořadí pilotů

1. Ott Tänak – 210
2. Sébastien Ogier – 193
3. Thierry Neuville – 180
4. Andreas Mikkelsen – 94
5. Kris Meeke – 86
6. Jari-Matti Latvala – 84
7. Teemu Suninen – 83
8. Esapekka Lappi – 80
9. Elfyn Evans – 78
10. Dani Sordo – 72

Mistrovství světa WRC - Pohár konstruktérů

1. Hyundai WRT – 314
2. Toyota Gazoo Racing – 295
3. Citroën Total WRT – 259
4. M-Sport Ford WRT – 184

Datum zveřejnění

17.9.2019

Zdroj informací

Citroën

Fotogalerie

Výběr jazyka

Test Motoru

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!

Facebook

Naše projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2989 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál