Deváté dějství mistrovství světa vrací po letní přestávce peloton WRC zpátky do akce na Rally Finsko, jednu z nejvýznamnějších rally celé sezony. Ultra rychlé rychlostní zkoušky na silnicích připomínajících horskou dráhu představují ojedinělou výzvu také pro posádky Citroën Total World Rally Teamu ve složení Sébastien Ogier - Julien Ingrassia a Esapekka Lappi - Janne Ferm, kteří jsou oba bývalými vítězi této prestižní soutěže a rádi by i tentokrát dojeli na stupních vítězů.
Loni druhý s celkem pěti vyhranými rychlostními zkouškami byl Citroën C3 WRC jediným autem v poli, které dokázalo narušit nadvládu místního týmu. V letošní sezoně má tým zajištěno už sedm pódiových umístění včetně dvou vítězství (Monte Carlo a Mexiko), nicméně vývojová sekce Citroënu se hodlá na této ikonické soutěži představit s výkony neméně dobrými jako v loňském ročníku. Platí to jak o dvojici Ogier - Ingrassia tak o páru Lappi - Ferm, neboť tu vyhráli v roce 2013 resp. 2017. Obě posádky se vyrovnaly s požadavky na rovnováhu mezi potřebným dílem sebedůvěry, která je nutná na záludných vysokorychlostních tratích a precizností v pilotování.
Sébastien Ogier a Julien Ingrassia jsou jednou z mála posádek, které dokázaly vyhrát tuto soutěž, kterou dlouhodobě ovládali skandinávští piloti. Aktuálně druzí v celkovém pořadí šampionátu (jen čtyři body za první pozicí) by rádi zamířili za sedmým titulem mistrů světa v řadě a na startu se tak objeví s velkými ambicemi.
Podobně jako Sébastien Ogier a Julien Ingrassia v roce 2008 debutovali na této rally o rok později také Esapekka Lappi a Janne Ferm na voze C2 R2 Max. Nejsou to ale jediné podobné rysy mezi oběma posádkami Citroën Total World Rally Teamu: Lappi a Ferm tento podnik při jejich čtvrtém startu ve WRC také vyhráli, což potvrdilo jejich rychlý vzestup na žebříčku a nesporný talent. Nikdo nepochybuje o tom, že také letos jsou odhodlaní uspět na jejich domácí soutěži za podpory finského ducha a životní filozofie Sisu, stojící na finské nezlomné povaze, která jim umožňuje bojovat úspěšně právě na domácí půdě. Skutečnost, že dvojice bude do soutěže vyrážet z osmého místa, se jeví jako významná výhoda, pokud zůstane suché počasí.
Lappi s Fermem startovali na Rally Estonsko, která se jela na podobných typech cest, na kterých se testovalo ve Finsku. C3 WRC si vyzkoušel širší sadu druhů nastavení auta na přední nápravě právě ve Finsku, které vyplynuly z aktualizačních změn a které se odzkoušely úspěšně na předstartovním testování.
Pierre Budar, šéf Citroën Racing Teamu: „Pro Finsko je nejcharakterističtější vysoká rychlost a velmi těsné odstupy mezi posádkami jako nikde jinde na jiných soutěžích. Člověk potřebuje stát na startovní čáře s nejvyšším stupněm sebedůvěry a odhodlání a jít do boje hned od začátku. Tady rozhodně není čas na jakékoliv zaváhání... My jsme se na Rally Estonsko připravovali jak nejlépe umíme a po třídenním předstartovním testování ve Finsku na tratích, které byly podobné těm během závodu samotného, jsme poté byli schopní finálního nastavení. Na zdejší rally se předvedeme s aktualizací přední nápravy, která našim pilotům umožní mnohem širší škálu volby nastavení. V našich řadách máme dva bývalé vítěze finské soutěže a jsme dobře připraveni na náš cíl - udržet se na pódiu.“
Sébastien Ogier, pilot Citroën Total WRT: „Finsko je pro nás velkou výzvou. Během letní přestávky jsem si dobil baterky a cítím se velmi svěží. Jako obvykle jsem připravený neprodat svou kůži lacino. Vzhledem k vysokým rychlostem, které se tu zajíždějí na většině rychlostních zkoušek, člověk potřebuje být s autem jedno tělo jedna duše. Díky testování s C3 WRC jsem během dvou dní tohoto dobrého pocitu dosáhl. Aktualizace, které v tomto kole představíme, nám dává lepší možnosti volby nastavení pro zbytek sezony.“
Počet startů ve Finsku: 11
Množství vítězí: 1 (2013)
Esapekka Lappi, pilot Citroën Total WRT: „Poté, co jsme byli velmi rychlí v Estonsku, jsme pak byli povzbuzeni pro finálové doladění během testování ve Finsku. Cítil jsem, že se zlepšil grip i styl pilotování. Tato rally je pro nás všechny něco zcela ojedinělého. Hlavně bychom si chtěli rally užít a myslím, že pak by mohl nějaký dobrý výsledek i přijít. Cítím sebejistotu a jsem připravený odvést maximum toho, co je ve mně.“
Počet startů: 7
Počet vítězství: 1 (2017)
• 23 rychlostních zkoušek na celkem 307,58 km
• 4 celková vítězství pro Citroën ve Finsku: 1 s C4 WRC (2008) a 3 s DS3 WRC (2011, 2012 a 2016)
• 122,6 km/h - průměrná rychlost vítěze rally z roku 2018
• 2. místo - nejlepší umístění C3 WRC v loňském ročníku
Více než 20 procent tras bylo oproti loňsku změněno, užší cesty se přesunuly na jiná místa, než byly loni. Itinerář rally je téměř identický s ročníkem 2018.
Po zahajovací dlouhé etapě (126,55 km) zahrnující Äänekoski rychlostní zkoušku, kde byl loni k vidění nejvyšší rychlostní průměr (132,7 km za hodinu při druhých průjezdech), se posádky pustí do nejdelšího dne celé rally - soboty. Ta zahrnuje 132,98 km měřených úseků včetně dvou průjezdů na Kakaristo (18,70 km), moderní verze ikonického Ouninpohja testu, kde bylo v minulosti zaznamenáno mnoho heroických výkonů. Piloti tu čelí dlouhé sérii skoků, které auta často odchylují z roviny, nicméně dodržení precizní závodní linie je přesto naprostou nezbytností...
Čtvrtek 1. srpna
9.00: Shakedown Vesala (4,26 km)
6.37: Start (Jyväskylä Paviljonki)
7.00: RZ 1 – Harju 1 (2,31 km)
7.20: Uzavření servisního parku
Pátek 2. srpna
6.40: Start & servis A (Jyväskylä Paviljonki – 15 min.)
8.18: RZ 2 – Oittila (19,34 km)
9.21: RZ 3 – Moksi 1 (20,04 km)
10.24: RZ 4 – Urria 1 (12,28 km)
11.16: RZ 5 – Ässämäki 1 (12,33 km)
12.39: RZ 6 – Äänekoski 1 (7,80 km)
13.56: Servis B (Jyväskylä Paviljonki – 40 min.)
15.24: RZ 7 – Moksi 2 (20,04 km)
16.27: RZ 8 – Urria 2 (12,28 km)
17.19: SS 9 – Ässämäki 2 (12,33 km)
18.42: RZ 10 – Äänekoski 2 (7,80 km)
20.00: RZ 11 – Harju 2 (2,31 km)
20.30: Flexi servis C (Jyväskylä Paviljonki – 45 min.)
Sobota 3. srpna
6.25: Start & servis D (Jyväskylä Paviljonki – 15 min.)
8.08: RZ 12 – Pihlajakoski 1 (14,42 km)
9.10: RZ 13 – Päijälä 1 (22,87 km)
10.08: RZ 14 – Kakaristo 1 (18,70 km)
11.34: RZ 15 – Leustu 1 (10,50 km)
13.00: Servis E (Jyväskylä Paviljonki – 40 min.)
15.08: RZ 16 – Pihlajakoski 2 (14,42 km)
16.10: RZ 17 – Päijälä 2 (22,87 km)
17.08: RZ 18 – Kakaristo 2 (18,70 km)
18.34: RZ 19 – Leustu 2 (10,50 km)
19.47: Flexi servis F (Jyväskylä Paviljonki – 45 min.)
Neděle 4. srpna
7.30: Start & servis G (Jyväskylä Paviljonki – 15 min.)
8.38: RZ 20 – Laukaa 1 (11,75 km)
9.38: RZ 21 – Ruuhimäki 1 (11,12 km)
11.01: RZ 22 – Laukaa 2 (11,75 km)
13.18: RZ 23 – Ruuhimäki 2 Power Stage (11,12 km)
14.21: Servis H (Jyväskylä Paviljonki – 10 min.)
16.00: Podium
29.7.2019
Citroën