Modelová řada 718 vítá nové členy – Porsche představuje novinky 718 Spyder a 718 Cayman GT4, dva mimořádně atraktivní a výkonné top modely, které zaujmou nejvyšší postavení v rámci modelové řady. Jejich ryzí charakter osloví všechny nadšence do sportovních vozů vyznávající nefalšovaný požitek za volantem a oceňující mimořádnou úroveň agility a téměř důvěrný kontakt se zdrojem hnací síly. To vše dokáže nabídnout vyvážená koncepce s motorem uprostřed. Vůbec poprvé je 718 Spyder postaven na stejném technickém základě jako 718 Cayman GT4. Ten zahrnuje nový čtyřlitrový šestiválec s atmosférickým plněním v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou. Agregát typu boxer v obou modelech dosahuje maximálního výkonu 309 kW (420 k). Zatímco GT4 představuje základní cestovní GT značky Porsche, Spyder se hodí na okruhy všeho druhu. Oba vozy přitom spoléhají na mimořádně dobrou aerodynamiku, vyspělý podvozek GT a výkonné brzdy.
Srdcem obou modelů je nový čtyřlitrový šestiválec typu boxer. Motor s atmosférickým plněním vychází ze stejné řady pohonných jednotek jako turbo motory současné typové řady 911 Carrera. Nový vysokootáčkový motor dosahuje nejvyššího výkonu 309 kW (420 k) – tedy o 35 koní více než předchozí GT4. Nárůst výkonu u Spyderu třetí generace činí dokonce 45 k. Jednotka nabízí nejvyšší točivý moment 420 Nm v pásmu od 5000 do 6800 ot/min. Oba tyto sportovní vozy s manuální převodovkou dokáží překonat 300 km/h: nejvyšší rychlost modelu 718 Spyder* činí 301 km/h, zatímco 718 Cayman GT4** se rozjede až na 304 km/h. Oba modely akcelerují z místa na 100 km/h za 4,4 sekundy. Korelovaná hodnota spotřeby paliva těchto sportovních vozů s motorem uprostřed činí 10,9 l/100 km (podle jízdního cyklu NEDC – New European Driving Cycle). Úžasný charakter atmosférického agregátu je spojen s moderním systémem řízení emisí na bázi částicového filtru pro benzínová vozidla a lineárním zprostředkováním výkonu a okamžitou odezvou jednotky GT. Maximální otáčky motoru přitom činí 8000 ot/min. Bezkonkurenční zvukový doprovod boxeru zůstává beze změny. Z nových technických vylepšení jmenujme např. adaptivní řízení válců. Tento systém při částečném zatížení dočasně přerušuje vstřikování do jedné ze dvou řad válců, a tím snižuje spotřebu paliva.
K přímému vstřikování paliva byly v rámci vysokootáčkových motorů poprvé nasazeny piezo-elektrické vstřikovače. Každá vstřikovací operace je tak rozdělena až do pěti samostatných vstřiků. To napomáhá k mnohem dokonalejšímu procesu spalování, který je doprovázen nižšími emisemi. Systém proměnného sání se dvěma ventily rezonančního sacího potrubí zaručuje optimální výměnu plynů ve válcích.
Z pozoruhodných vlastností nového modelu 718 Cayman GT4 můžeme zmínit komplexní vylepšení aerodynamiky. Přítlak se zvýšil o 50 procent bez negativních dopadů na aerodynamický odpor – což je důkazem mimořádné efektivity zvoleného řešení. K aerodynamice obou modelů významně přispěl nově navržený jednokomorový zadní tlumič výfuku ve tvaru oblouku: ten v zadní části vytvořil prostor pro funkční difuzor, který má z dobrých 30 procent podíl na přítlaku u zadní nápravy modelu 718 Cayman GT4. Vyšší účinností se chlubí i pevné zadní křídlo: oproti předchůdci se zde přítlak zvýšil přibližně o 20 procent. V rychlosti 200 km/h tomu odpovídá zvýšení přítlaku o plných 12 kg. Přední část vozu, která prošla optimalizací ve stylu GT, si zachovává aerodynamickou rovnováhu pomocí velké spodní hrany předního spoileru a tzv. vzduchovými clonami. Jejich úkolem je potlačovat proudění vzduchu kolem předních kol.
Nový 718 Spyder je čistokrevným strojem s lehoučkou skládací střechou pro radost za volantem, schopný vypořádat se s nejvyššími rychlostmi. Kráčí ve šlépějích takových slavných vozů, jakými bylo Porsche 550 Spyder nebo 718 RS 60 Spyder. Pokaždé vás rozechvěje svojí atraktivní siluetou, ať již se staženou nebo nataženou střechou. Praktickou střechu, vyhovující každodennímu používání, snadno stáhnete pod víko zavazadelníku několika jednoduchými kroky. Na rozdíl od GT4 je 718 Spyder vybaven zadním spoilerem s automatickým vysouváním při rychlosti 120 km/h. Díky prvnímu funkčnímu difuzoru jde o první model z rodiny Boxster, jenž bude produkovat aerodynamický přítlak u zadní nápravy.
Vůbec poprvé je 718 Spyder postaven na špičkovém podvozku GT modelu 718 Cayman GT4. Za požitkem z jízdy nabité emocemi stojí především vynikající dynamika v zatáčkách. Ještě lépe odladěná přední i zadní náprava s lehkými pružinovými vzpěrami využívá technologie závodních vozů. K přímému spojení s podvozkem zčásti posloužily kulové klouby. Díky systému aktivně řízeného odpružení PASM (Porsche Active Suspension Management) s poklesem odpružení o 30 mm se podařilo snížit těžiště vozu ve prospěch vyšší dynamiky v zatáčkách. Speciální odladění systému odpružení pro závodní tratě přispělo k ostřejšímu handlingu modelu 718 Cayman GT4. Z uvedené konstrukce těží i 718 Spyder. Stabilizační systém PSM (Porsche Stability Management) se nyní chlubí ještě vyšší citlivostí a přesností, nicméně umožňuje i deaktivaci (ve dvou krocích). Systém vektorování točivého momentu PTV (Porsche Torque Vectoring) s mechanickou uzávěrkou diferenciálu zadní nápravy ještě zdokonaluje dynamiku v podélném i příčném směru, stejně tak jako schopnosti v zatáčkách pro potěšení za volantem. Pro GT4 je na přání k dispozici i paket Clubsport. Ten zahrnuje zadní ocelové stabilizátory, ruční hasicí přístroj a šestibodový bezpečnostní pás pro řidiče.
Mimořádně výkonná brzdová soustava v modelech 718 Spyder a 718 Cayman GT4 s velkými pevnými hliníkovými třmeny v podobě monobloků zaručuje konzistentní zpomalování, vyhovující i rychlým jízdám na okruzích. Na přání jsou k dispozici i keramické kompozitní brzdy PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake). Jednou z novinek jsou ultimativní sportovní pneumatiky pro 718 Spyder, upravené speciálně automobilkou Porsche. Obutí je součástí paketu opatření, díky kterému může 718 Cayman GT4 po Severní smyčce okruhu Nürburgring doslova létat: čas na jedno kolo této klasické závodní tratě o délce 20,6 km se oproti předchůdci zkrátil o více než 10 sekund.
Nové Porsche 718 Spyder a 718 Cayman GT4 je možné již objednávat. Ceny v Německu začínají na 93 350 eur v případě modelu Spyder, resp. 96 206 eur za Cayman GT4 – v obou případech včetně DPH a výbavy určené pro daný trh.
* 718 Spyder: kombinovaná spotřeba paliva: 10,9 l/100 km; kombinované emise CO2: 249 g/km
** 718 Cayman GT4: kombinovaná spotřeba paliva: 10,9 l/100 km; kombinované emise CO2: 249 g/km
Údaje o spotřebě paliva a emisích CO2 jsou vypočteny v souladu s novou metodikou WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Prozatím je povinné i nadále uvádět odpovídající hodnoty odvozené podle metodiky NEDC. Tyto hodnoty však nelze porovnávat s hodnotami vypočtenými na základě dříve používané metodiky měření NEDC.
19.6.2019
Porsche Inter Auto CZ spol. s r.o.