Tým TOYOTA GAZOO RACING si pojistil titul mistra světa

Tým TOYOTA GAZOO RACING si pojistil titul mistra světa

Tým TOYOTA GAZOO Racing si v dramatickém závodu Total 6 hodin ve Spa-Francorchamps světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC) pojistil mistrovský titul mezi týmy. Závod byl předposledním kolem sezóny 2018-2019.

Posádka vozu TS050 HYBRID č. 8 ve složení Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Fernando Alonso díky svému čtvrtému vítězství v této sezóně, kterou zahájila vítězstvím ve Spa před 12 měsíci, ještě zvýšila svůj náskok v pořadí závodních jezdců na 31 bodů. Do konce sezóny již zbývá pouze jeden závod s bodovou dotací 39 bodů.

Osazenstvo vozu TS050 HYBRID č. 7, tedy Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López, dosáhlo nejrychlejšího času na kolo a do necelého poločasu také kontrolovalo závod, avšak kvůli následnému problému se senzorem ztratilo 11 minut, což jej stálo propad na šesté místo v celkovém pořadí.

V úvodních kolech se závod ve Spa zapsal do historie hustým sněžením, které se spustilo jen několik minut po zahájení. Bylo to vůbec poprvé, kdy do závodu šampionátu WEC zasáhl sníh. Je pozoruhodné, že závod pokračoval bezmála dalších 30 minut, kdy kvůli podmínkám na trati musel vyjíždět safety car; v té době si Mike s vozem č. 7, s nímž také vyrážel z pole position, držel první pozici.

Po 25 minutách a již za krásného slunečného počasí mohl závod pokračovat s Mikem na prvním místě před vozem č. 3 týmu Rebellion. Sébastien za volantem vozu č. 8, jenž se zdržel kvůli zastávce v boxech, okamžitě zaujal druhé místo a poté se na konci 19. kola posunul do vedení.

O několik okamžiků později však kvůli nehodě na trati vyrážel další safety car, což oběma vozům způsobilo značné komplikace. Sébastien byl nucen zajet do boxů kvůli natankování právě v okamžiku, kdy byla boxová ulička uzavřena, což podle předpisů WEC znamená, že tým mohl tankovat palivo pouze po dobu pěti sekund.

Mike, jenž v úvodním úseku spotřeboval paliva méně, mohl po otevření boxové uličky provést standardní natankování a přezout na slicky, zatímco Sébastien brzy poté zajížděl do boxů kvůli pravidelnému tankování, což jej stálo přibližně minutu času a propad na 10. místo.

Avšak napínavý závod pokračoval dál, kdy Sébastien skvěle využil své slicky a probojoval se až na druhou pozici – v době, kdy oba vozy přibližně dvě hodiny po startu zajížděly do boxů za mávání žlutým praporkem po celém okruhu – načež se Kamui chopil volantu vozu č. 7 a Fernando vozu č. 8.

Necelé tři hodiny po startu nastal v závodu další dramatický zvrat, kdy Kamui s náskokem cca. 50 sekund zaznamenal problém se senzorem na palubě vozu č. 7. Zajel tudíž s vozem do boxů, kde mechanici rychle závadu opravili a volantu se následně ujal José se ztrátou čtyř kol na 19. pozici.

Kazuki zdědil vedoucí pozici vozu č. 8, avšak krátce poté kvůli dalšímu přívalu sněhu musely oba vozy přezouvat na mokré obutí, které se ukázalo jako optimální za podmínek, kdy necelé dvě hodiny před koncem závadu vypuklo krupobití a na trať na dalších přibližně 25 minut znovu vyrazil safety car.

Během poslední hodiny závodu se José dokázal probojovat na šestou pozici, zatímco Fernando v čele ještě zvýšil náskok vozu č. 8 o více než jedno kolo – i přes pokračující nepřízeň počasí a další výjezd safety caru. Závod byl ukončen o několik minut předčasně za mávání červeným praporkem kvůli zrádným podmínkám na trati.

Fernando za volantem vozu č. 8 na konci závodu zvítězil o jedno kolo před vozem č. 3 týmu Rebellion, resp. vozem č. 11 týmu SMP Racing; Kamui za volantem Toyoty č. 7 po heroickém výkonu dorazil do cíle jako šestý se ztrátou čtyř kol. Tým nyní zamíří do Francie, kde jej 15. a 16. června čeká závěrečný podnik sezóny v podobě závodu 24 hodin Le Mans.

Hisatake Murata, prezident týmu: „Blahopřeji všem členům týmu k zisku titulu mistra světa; je to odměna za všechnu tu tvrdou práci odvedenou v posledním roce. Dnešní závod byl mimořádně náročný. Je mi líto posádky vozu č. 7; všichni jeli skutečně skvěle a je škoda, že jim utekla možnost bojovat o vítězství kvůli závadě senzoru. Výborný výkon i přes smolné podmínky odvedla také posádka vozu č. 8; gratulace i jim. Přestože tak dramatický závod není pro tým jednoduchý, věřím, že si spousta fanoušků i našich kolegů z Kolína nad Rýnem tento závod vychutnala, a to i přes nevlídné počasí. Nyní se těšíme na vrchol sezóny a závod, na nějž se nepřetržitě připravujeme již od loňského června: Le Mans.“

TS050 HYBRID, vůz č. 7

Závod: 6. místo, 129 kol, 8 zastávek v boxech
Startovní rošt: 1. pozice
Nejrychlejší kolo: 1 min 57,394 s

Mike Conway (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Byl to jeden z těch závodů, šílené počasí s vystřídáním všech ročních období během 10 minut a poté přišel technický problém a ztratili jsme několik kol. Až do té chvíle jsme si drželi pohodlné vedení, byli jsme opravdu rychlí a všichni odváděli dobrou práci. José i Kamui zajeli skvělé úseky, abychom se probojovali o několik míst výše, ale se všemi těmi výjezdy safety caru jsme neměli šanci to zcela zvrátit. Takže s ohledem na okolnosti jsme dosáhli nejlepšího možného výsledku.“

Kamui Kobajaši (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Byl to pro nás frustrující závod, protože jsme měli vůz připravený zvítězit a až do té závady vše vypadalo dobře. Je to škoda, ale takové věci se stávají a předtím jsme během této sezóny žádné technické potíže neměli. Udělali jsme maximum pro záchranu situace a předvedli dobré výkony, ale po tak velké časové ztrátě nebylo reálné získat pódiové umístění. Blahopřejeme vozu č. 8 k vítězství a samozřejmě ohromná gratulace celému týmu za pojištění si mistrovského titulu.“

José María López (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Vlastně ani necítím zklamání, protože jsme udělali vše, co bylo možné. Předvedli jsme, že máme nejrychlejší vůz, což je hezký pocit. Fungovali jsme dobře, udělali vše, co bylo zapotřebí, a nedopustili se žádných chyb. Bohužel to nevyšlo, ale to jsou prostě vytrvalostní soutěže a může se to stát. Blahopřejeme týmu; dosáhli jsme jednoho z hlavních cílů. Také gratulujeme vozu č. 8 k vítězství. Nyní se vztyčenou hlavou vyrazíme do největšího závodu.“

TS050 HYBRID, vůz č. 8

Závod: 1. místo, 133 kol, 9 zastávek v boxech
Startovní rošt: 2. pozice
Nejrychlejší kolo: 1 min 58,056 s

Sébastien Buemi (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Naše vítězství v závodu je samozřejmě velmi pěkné, ale s ohledem na podmínky to byl závod dost zrádný. Je mi líto posádky vozu č. 7 kvůli závadě ve chvíli, kdy byli ve vedení; bylo těžké je dojet, takže by si zasloužili lepší umístění. Zkraje závodu jsme měli trochu smůlu a také jsem zaznamenal problémy s rádiovým spojením, což nepomohlo. Pro tým je skvělé, že získal mistrovský titul. Nyní vyrážíme na Le Mans s malým náskokem v mistrovství závodních jezdců, ale nic nebereme jako předem dané. Již se těším na dobrý a férový souboj na Le Mans.“

Kazuki Nakadžima (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Byl to bláznivý závod s bláznivým počasím. Měli jsme štěstí, že jsme vyhráli, neboť vůz č. 7 doprovázela smůla; je mi jich líto. Kvůli podmínkám jsme řešili pár obtíží, takže se máme z čeho poučit, abychom byli na Le Mans plně připraveni. Pro tým je zisk titulu mistra světa skvělým úspěchem; to zde bylo naším největším cílem, a nyní tak můžeme trochu oslavovat. Soustředíme se na Le Mans a musíme dokončit rozdělanou práci v mistrovství světa závodních jezdců. Víme pravděpodobně lépe než kdokoli jiný, jak těžký ten závod může být.“

Fernando Alonso (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Tento závod rozhodně nebyl jednoduchý – kvůli několika problémům v první části, o počasí ani nemluvě. Takže po stránce emocí to byla jízda jako na horské dráze. Dnes bylo nejdůležitější pojistit si jako tým mistrovský titul ve světovém šampionátu. Mám ohromnou radost za tým TOYOTA GAZOO Racing, že jsme získali dost bodů k zisku titulu mistra světa; ohromná gratulace patří každému z týmu. Zažili jsme úžasnou sezónu a doufejme, že na Le Mans nás čeká krásné zakončení v podobě titulu pro závodní jezdce.“

Výsledky závodu Šest hodin ve Spa-Francorchamps:

1. místo TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 8 133 kol
2. místo Rebellion, vůz č. 3 (Berthon/Laurent/Menezes) +1 kolo
3. místo SMP, vůz č. 11 (Alešin/Petrov/Vandoorne) +1 kolo
4. místo Rebellion, vůz č. 1 (Jani/Lotterer/Senna) +2 kola
5. místo SMP, vůz č. 17 (Sarrazin/Orudzhev/Sirotkin) +3 kola
6. místo TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 7 +4 kola

Datum zveřejnění

6.5.2019

Zdroj informací

Toyota

Fotogalerie

Výběr jazyka

Reklama

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!
Předplatitelé Oldtimeru mají 10% slevu!

Facebook

Naše projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.4254 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál