TOYOTA GAZOO Racing míří na jihoamerickou šotolinu

TOYOTA GAZOO Racing míří na jihoamerickou šotolinu

Sérii několika podniků na šotolině, které má tým TOYOTA GAZOO Racing WRT nyní před sebou, zahájí dvojice podniků v Jižní Americe. První na řadě je již zavedená klasika v podobě Argentinské rallye (25.-28. dubna), kde Toyota Yaris WRC v roce 2018 vybojovala vítězství.

Zbrusu novým podnikem, který následuje ihned poté, je Chilská rallye (9.-12. května). Do obou podniků vyráží tým se sebedůvěrou, neboť celá jezdecká sestava ve složení Ott Tänak, Jari-Matti Latvala a Kris Meeke v posledních letech v Argentině již zakusila chuť vítězství.

Argentinská rallye, která je od svého uvedení v roce 1980 součástí závodního kalendáře světového rallyového šampionátu FIA prakticky každoročně, zahrnuje pestré rychlostní zkoušky na šotolině, od písčitých cest v údolích až po kamenité trasy v horách. Vzhledem k četným přejezdům řek je nutné překonávat mělké brody, zatímco ve vyšších nadmořských výškách je často k vidění mlha.

Ročník 2019 se drží zavedeného formátu u rezortu Villa Carlos Paz na břehu jezera. Akci zahajuje ve čtvrtek večer superspeciálka. Většina pátečních rychlostních zkoušek se uskuteční na jihu v údolí Santa Rosa de Calamuchita a v sobotu se jezdci přesunou na severozápad do údolí Punilla. Neděle zahrnuje tři zkoušky v pohoří Traslasierra, včetně dvou proslulých rychlostních zkoušek El Cóndor, z nichž druhá bude představovat závěrečnou Power Stage.

Historicky první kolo seriálu WRC na území Chile bude mít základnu v přístavním městě Concepción. Podnik bude zahrnovat středně rychlé zkoušky na hladkých a pevných štěrkových cestách v lesích, včetně několika otevřenějších úseků s výhledem na Pacifik. Posádky si budou muset v rámci průzkumu trasy před závodem sepsat kompletní itinerář úplně od nuly a rozhodnout o nastavení vozů, aniž by je podrobily testování přímo v Chile, což předpisy zakazují.

Chilskou rallye zahájí v úvodním dni dva průjezdy tří rychlostních zkoušek na jih od města Concepción se zakončením zkouškou přímo v ulicích města. Druhý den s nahuštěným programem bude zahrnovat tři rychlostní zkoušky poblíž města, absolvované vždy dvakrát. Nedělní program tvoří celkem čtyři rychlostní zkoušky, počínaje a konče zkouškou, která startuje u řeky Bio Bio a je zakončena na pobřeží Pacifiku.

Vzhledem k časovému odstupu méně než dvou týdnů mezi oběma jihoamerickými podniky je příprava týmů komplikovanější a musí se zaměřit na obě rallye. Předpisy je definují jako ‚spojené rallye‘, tj. vozidla, která byla klasifikována v poslední rychlostní zkoušce v Argentině, musejí v Chile používat identický podvozek, motor a převodovku (včetně převodovky náhradní).

Citace:

Tommi Mäkinen (šéf týmu) : „Na naší poslední rallye na Korsice jsme nedosáhli výsledků, ve které jsme doufali, nicméně sebedůvěra týmu před příštími dvěma podniky v Jižní Americe je vysoká. Argentina je samozřejmě podnikem, který každý dobře zná, což platí i pro naše jezdce. Ott tam byl velmi silný, vloni nám tam dokonce vybojoval vítězství, a tak myslím, že své současné šance vidí celkem dobře. Vím, že to je rallye, kterou mají rádi i Jari-Matti s Krisem. Chile je pro všechny týmy tak trochu otazníkem, ale máme za to, že trať by měla být velmi hladká, což by myslím mělo našim vozům vyhovovat. Na nadcházející šotolinové podniky jsme se připravovali v Portugalsku, kde jsme pracovali na odpružení, abychom dosáhli lepší přilnavosti a držení stopy."

Ott Tänak (jezdec, vůz č. 8): „Z Argentinské rallye mám dobrý pocit. Je to podnik, kde jsme vloni pro Toyotu vybojovali první vítězství, a tak letos nejsou naše ambice o nic menší. Věřím, že bychom tam opět měli být schopni ukázat dobrý výsledek. Rychlé cesty a typ povrchu, který v Argentině máme, by měl našemu vozu celkem dobře sedět. Je to skutečně náročný podnik, protože erzety mohou být místy nečekaně hodně drsné, takže některým místům musíte věnovat zvýšenou pozornost. Ohledně Chile vlastně nevím, co očekávat, protože jsem tam dosud nebyl.“

Jari-Matti Latvala (jezdec, vůz č. 10): „Argentinská rallye je jedním z největších podniků, který ve WRC máme. Doprovází jej velké nadšení a spousta diváků: někteří z nich táboří v horách a čekají, až se kolem začnou prohánět rallyové vozy. Samotná rallye zahrnuje velmi pěkné, ba nádherné rychlostní zkoušky. Nejnáročnější je to, že při druhém průjezdu se mohou změnit v docela drsné. Jsem nyní velmi silně namotivován a již se těším, až v těchto dvou podnicích vyrazím a pustím se do boje.“

Kris Meeke (jezdec, vůz č. 5): „Argentinská rallye se mi vždy líbila a mám na ni pár pěkných vzpomínek, zejména na mé úplně první vítězství ve WRC z roku 2015. Budou doufat, že se mi podaří zajet čistě. Minulý týden jsem absolvoval třídenní testování na šotolině v Portugalsku a myslím, že jsme na Argentinskou rallye připraveni dobře. Čeká nás nyní pět šotolinových podniků za sebou a ve všech případech se jedná o rallye, kde se mi daří, tedy kromě Chile, které je pro všechny novinkou. Jako jezdci nebudeme přesně vědět, co nás čeká, dokud do Chile skutečně nedorazíme a neprovedeme průzkum tratě, nicméně podniky v Jižní Americe mají vždy velmi dobré zázemí se skvělou atmosférou, a tak jsem si jist, že tentokrát tomu nebude jinak.“

Statistiky (Rallye Argentina):

Rok Ott Tänak Jari-Matti Latvala Kris Meeke
2018 1 Nedokončil 7
2017 3 5 Nedokončil
2016 15 16 -
2015 11 Nedokončil 1
2014 17 1 3
2014 - 3 -

A jak to probíhalo vloni? (Argentinská rallye)

Ott Tänak argentinskému podniku dominoval a vybojoval si své první vítězství za volantem Toyoty Yaris WRC; v 10 rychlostních zkouškách byl nejrychlejší a dojel s náskokem více než půl minuty před druhým v pořadí. Esapekka Lappi při své premiéře na Argentinské rallye dojel na osmém místě; Jari-Matti Latvala po nárazu do skály ve třetí rychlostní zkoušce ze závodu odstoupil.

 

Datum zveřejnění

23.4.2019

Zdroj informací

Toyota

Fotogalerie

Výběr jazyka

Reklama

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!
Předplatitelé Oldtimeru mají 10% slevu!

Facebook

Naše projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.535 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál