Neuvěřitelně klidný a vyrovnaný výkon předvedli Sébastien Ogier a Julien Ingrassia v závěrečné etapě Rally Mexiko a stvrdili své druhé vítězství ze tří podniků sezony 2019. C3 WRC navíc dojel od startu šampionátu v Monte Carlu vždy na pódiu. Citroën Racing tak natáhl šňůru prvenství na Rally Mexiko už na rekordních osm.
Sébastien Ogier a Julien Ingrassia vyráželi na trať finálové etapy s náskokem 27 sekund a museli čelit velkému tlaku jezdců ze zadních pozic. Dokázali ale svůj výkon na posledních šedesáti kilometrech ještě vystupňovat a jejich náskok na čele dál narůstal. Navíc si připsali ještě dalších pět bonusových bodů za nejrychlejší čas na závěrečné Power Stage a zakončili tak své víkendové představení v hlavní roli. Excelentní víkend a bodový zisk z něho je vynesl na druhé místo celkově v mistrovství světa pouhé čtyři body za první příčkou.
Šestinásobní mistři světa se do vedení v soutěži dostali po druhém průjezdu rychlostní zkoušky El Chocolate (31,57 km), nejtechničtější pasáži pátečního programu, aby první etapu dokončili se čtyřmi vyhranými rychlostními zkouškami a celkovým náskokem na čele o 14,8 sekundy. A to přesto, že na trať vyráželi jako třetí. I když byli z prvního místa krátce sesazeni na druhý den, když za zrušenou RZ 10 si připsali paušální čas, navíc museli měnit proraženou pneumatiku. Hned v následující rychlostní zkoušce se ale opět vrátili na čelo startovního pole druhým nejrychlejším časem na Otates (pouhých 1,2 sekundy za nejrychlejším), byť už bez náhradního kola. Odpolední program pak přinesl jejich šesté vítězství na rychlostní zkoušce. Navíc byli jedinou posádkou, která pak vezla dvě rezervní kola. Jejich výkon poté umožnil s přehledem kontrolovat situaci na čele soutěže způsobem, který je pro ně typický.
Sébastien Ogier a Julien Ingrassia zaznamenali svoje páté vítězství na Rally Mexiko, první bylo před 11 lety ještě na Citroënu C2 Super 1600, další pak v letech 2013, 2014, 2015 a 2018. Nyní se jedná o druhé prvenství sezony po Monte Carlu ze tří soutěží v roce 2019, a tak Citroën Total World Rally Team hned dvakrát figuroval na nejvyšším stupínku. Lepší důkaz konkurenceschopnosti nemůže být.
První vítězství ve Střední Americe si C3 WRC připsal v roce 2017, Citroën Racing nyní prodlužuje rekordní sérii vítězství na Rally Mexiko už na osm, přestože má zdejší soutěž nálepku extrémní náročnosti díky vysokým teplotám a nadmořským výškám.
Teprve při druhém startu v Mexiku Esapekka Lappi a Janne Ferm naznačili velice rychle jejich nesporný potenciál. Čtvrtým nejrychlejším časem, 6,2 sekundy za jejich týmovými spolujezdci na El Chocolate (31,57 km), a poté druhým nejrychlejším časem na RZ 7 pouhé dvě desetiny sekundy od prvenství na rychlostní zkoušce v pátek odpoledne, zakončili zahajovací etapu na slibné páté pozici s odstupem pouhých dvou sekund na čtvrtou příčku. Své ambice na C3 WRC naznačili na startu druhého dne nastavenou rychlostí, ale náhlou změnu v adhezi odnesli nárazem na boku silnice. Do poslední etapy vyráželi jako první, nicméně využili startu jako příležitosti ke sbírání dalších zkušeností a přípravě na následující šotolinové soutěže. Na Power Stage ale získali cenný bod a v poli soupeřů o mistrovský titul jasně ukázali, že se s nimi musí počítat.
Sébastien Ogier, pilot Citroën Total WRT: „Mexiko je pro mě pořád mimořádným místem. Jsem hlavně rád, že jsem tu vyhrál popáté a získal maximum bodů pro šampionát. To je hlavní, proč jsme přijeli. I když to nebyl vůbec bezproblémový víkend, zvládli jsme vše dobře od startu až do cíle. V C3 WRC jsem viděl velký potenciál a na tom se nic nemění. Je na nás, abychom dál tvrdě pracovali, protože to vypadá, že mistrovství bude mnohem těsnější než kdykoli předtím. Rád bych ale hlavně poděkoval všem v týmu za velikou práci, kterou tento víkend odvedli. Nyní se budeme zaměřovat na Korsiku, pro kterou máme podobný cíl.“
Esapekka Lappi, pilot Citroën Total WRT: „Jsem rád, kolik jsem se mohl naučit na zdejším specifickém povrchu s C3 WRC a jaký pokrok jsme udělali ve sžívání se s autem zejména co se týče strategie volby pneumatik pro podobné rychlostní zkoušky. Nyní se chystáme na Korsiku, kde bychom se chtěli znovu zařadit mezi vedoucí posádky.“
Co ještě dodat k osmému vítězství v Mexiku a druhému v této sezoně?
„Jsme nadšeni, neboť se jedná o výsledek excelentního týmového nasazení. Vyhrát v Mexiku není nikdy snadné. Kombinace vysoké nadmořské výšky a teplot jsou velkou výzvou pro lidi a techniku stejnou měrou. Každý přispěl svým dílem během víkendu a vítězství je spravedlivou odměnou za naši tvrdou práci. Tato rally je dál mimořádnou a je vždy pozitivní, když vyhrajete první kolo šampionátu na šotolině, protože je to povrch, na kterém se koná většina rally. Nemůžeme si dovolit usnout na vavřínech, potvrzuje se ale, že jsme na tom dobře s C3 WRC. Tři pódia, nemohli jsme si přát lepší začátek sezony s našimi dvěma novými posádkami. Samozřejmě by to všechno nebylo možné bez skvělých výkonů Sébastiena a Juliena. Neustále ukazují své přednosti: rychlost, závodní umění, schopnost reagovat a také umění pilotovat. To už jsme sice věděli dříve, ale oni všechno opravdu dělají!“
Jak hodnotíte vystoupení Esapekka Lappihio a Janne Ferma?
„Udělali malou chybu, která ale pro ně byla velmi draze zaplacená. Preferuji ale zaměření na to, jak se porvali s obtížnou tratí v Mexiku. Ještě ji plně nezvládli, ale postupně se zlepšovali až na velice slušnou rychlost. Měli velmi dobrý pocit z pilotování C3 WRC na šotolině, a to je velkým příslibem pro další fázi mistrovství světa.“
1. Ogier / Ingrassia (Citroën C3 WRC) 3h37’08’’0
2. Tänak / Järveoja (Toyota Yaris WRC) +30’’2
3. Evans / Martin (Ford Fiesta WRC) +49’’9
4. Neuville / Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +1’27’’0
5. Meeke / Marshall (Toyota Yaris WRC) +6’06’’2
6. Guerra / Zapata (Škoda Fabia R5) +15’35’’5
7. Bulacia Wilkinson / Cretu (Skoda Fabia R5) +18’51’’5
8. Latvala / Anttila (Toyota Yaris WRC) +18’55’’9
9. Sordo / Del Barrio (Hyundai i20 WRC) + 22’44’’1
14. Lappi / Ferm (Citroën C3 WRC) +1h03’40’’5
1. Ott Tänak – 65
2. Sébastien Ogier – 61
3. Thierry Neuville – 55
4. Kris Meeke – 35
5. Elfyn Evans – 28
6. Esapekka Lappi – 20
7. Sébastien Loeb – 18
8. Jari-Matti Latvala – 14
9. Andreas Mikkelsen – 12
1. Toyota Gazoo Racing – 86
2. Citroën Total WRT – 78
3. Hyundai WRT – 77
4. M-Sport Ford WRT – 45
19.3.2019
Citroën