Sébastien Ogier a Julien Ingrassia: 100. výhra ve WRC pro Citroën

Sébastien Ogier a Julien Ingrassia: 100. výhra ve WRC pro Citroën

Sébastien Ogier a Julien Ingrassia předvedli heroický výkon v C3 WRC v závěrečné etapě Rally Monte Carlo a vítězstvím se zapsali do historie tohoto podniku. Zisk vítězství přišel po velikém boji a výkonu, který pro Citroën Racing znamená stou vyhranou WRC, navíc hned na začátku roku, v němž značka slaví své sté výročí!

Do závěrečných 13,58 km Rally Monte Carlo po předchozích 324 kilometrech měli náskok na čele pouhé čtyři desetiny sekundy, což vyžadovalo naprosto chladnou hlavu. Zvláště když stoprocentní koncentraci narušovaly problémy s plynovým pedálem. Sébastien Ogier a Julien Ingrassia, šestinásobní mistři světa, jsou i mistry ve zvládání tlaku v podobných situacích s vysokou mírou adrenalinu, což demonstrovali také v neděli. Druhý nejrychlejší čas na závěrečné rychlostní zkoušce mezi La Cabanette a Col de Braus značil celkově sedmé a šesté prvenství v Monackém knížectví v řadě jen o 2,2 sekundy, navíc při jejich prvním startu s C3 WRC! Výsledek také znamená, že dvojice drží rekord v počtu vítězství na této prestižní rally a potvrzuje, nakolik se Sébastien a Julien rychle sžili s jejich novým vozem.

Jejich výjimečný výkon přinesl pro Citroën Racing 100. vítězství v mistrovství světa v rally téměř dvacet let po premiérovém prvenství na této závodní úrovni s Xsarou Kit-Car. V roce 1999 vyhráli Rally Katalánsko Philippe Bugalski a Jean-Paul Chiaroni, kteří v současnosti pracují jako koordinátoři počasí pro tým. Historický úspěch rovněž dokumentuje výdrž značky jako málokterého výrobce na nejvyšší soutěžní úrovni.

S vysokou záludnosti tratí Monte Carla se francouzský tandem vyrovnal skvěle, inteligentním přístupem od samého začátku, kdy zaujal druhou pozici po dvojici čtvrtečních nočních zahajovacích rychlostních zkoušek.

Do celkového vedení se posunul následující den odpoledne (RZ 7) díky partii dvou vyhraných rychlostních zkoušek (RZ 5 a RZ 6) na Curbans - Piegut (18,47 km) a Valdrome – Sigottier 2 (20,04 km), na obou nových tratích letošního ročníku. Páteční etapu končili s těsným náskokem 2,0 s, aby tuto výhodu více než zdvojnásobili na rychlostních zkouškách Agniéres en Devoluy – Corps (29,82 km) na zahajovacím rychlostním testu sobotního programu, nejdelším v celém programu víkendu, byť se rychlostní zkouška odehrávala převážně na ledu.

Vedení si udrželi po celou sobotní etapu, aby do závěrečného dne rally startovali s náskokem 4,3 sekundy před druhými v pořadí. Krátká závěrečná etapa se pak mezi nejbližšími soupeři rozhodovala na posledních několika stech metrech.

Esapekka Lappi a Janne Ferm vypadli v sobotu ráno po problémech s motorem, nicméně měli slibný začátek závodu, kdy zaujímali skvělé čtvrté místo ve čtvrtek večer. Citroën Total WRT dál věří, že vytvoří se Sébastienem Ogierem a Julienem Ingrassiou vyrovnanou závodní sestavu. Na nadcházející Rally Švédsko budou mít pravděpodobně dobrou startovní pozici, takže se s nimi počítá znovu.

Jak reagovali...

Sébastien Ogier, pilot Citroën Total WRT: „Byli jsme odhodláni udělat vše. Finálová etapa byla obzvlášť stresující a obtížná s naším menším problémem. Zaseknutý plyn značil, že auto pokračovalo v akceleraci dokonce i přes brzdění. Dostali jsme dobrou radu od týmu, takže jsme byli schopní situaci řešit provizorní opravou na silniční sekci. Pak jsme jeli opravdu naplno a nakonec se to vyplatilo. Byl to neskutečně intenzivní víkend. Byla to nonstop bitva, ale my jsme ji dokázali vyhrát. Jsme samozřejmě nesmírně pyšní na tento výsledek hned při našem prvním startu v C3 WRC, i když jsem často říkal, že tato rally je pro mě vskutku speciální. A zároveň to znamená, že slavíme století Citroënu ve velkém stylu. Jinými slovy, nemohli jsme doufat v lepší start při našem prvním závodu s tímto týmem.“

Dvě otázky pro Pierre Budara, šéfa Citroën Racing Teamu

Jaké máte pocity z tohoto historického vítězství?

„Velmi dobré, bylo to senzační vítězství. Symbolicky řečeno, velká zpráva. Bylo to extrémně významné pro nás, abychom zajistili sté vítězství ve WRC hned v prvním kole sezony, zejména pak na tak ikonické rally, jakou je Monte Carlo, které se jede hlavně ve Francii. Jsme rádi, že můžeme se Sébastienem a Julienem přidat naše osmé vítězství v stém roce Citroënu. Když jsme se rozhodli spojit znovu síly pro tento rok, doufali jsme, že popíšeme další stránky v naší historii sportu úspěchy. Náš první společný start nemohl začít lépe.“

Jak byste charakterizoval výkon Sébastiena a Juliena?

„Předvedli jednoduše řečené velkolepý výkon. Na rally, která je šílená co do volby pneumatik, co do náročnosti a záludnosti stavu silnic. Velkolepý z pohledu jejich pilotování a klidu, který předvedli. Je zajímavé pracovat s nimi, protože precizně vyjadřují své mínění a přesně vědí, co potřebujeme my a na co se máme zaměřit. Pomáhají nám dělat pokroky velmi rychle, samozřejmě ale potřebujeme na tom velmi tvrdě pracovat. Už toto zahajovací kolo ukázalo, že letošní sezona bude velice těsná, víc než kdy jindy. Kromě Sébastiena a Juliena, kteří prožili výjimečný víkend, je třeba vzdát hold výkonům všech členů týmu. Jsou dál odhodlaní, dokonce i poté, co jsme loni měli určité momenty pochybností, dali nespočet hodin tvrdé práce, abychom dospěli k tak ohromnému začátku našeho tažení v roce 2019. Tento výsledek míří samozřejmě i k nim.“

Highlights

Nepostradatelným partnerem Sébastiena Ogiera a nejbližším svědkem toho, jak se cítí za volantem, je francouzský spolujezdec, který nám mnohé prozradil o psychickém rozpoložení při čekání na start závěrečné etapy.

„Před poslední etapou se mě náš inženýr zeptal, zda pro nás nemůže něco udělat. Navrhl jsem mu, že by měl za nás zapálit svíčku a taky snad připravit odtahovku s pásy, protože člověk nikdy neví. Neměli jsme sebemenší chuť se o tom bavit. Myslím, že jsem zestárl o několik let před ranní smyčkou čtyř rychlostních zkoušek, bylo to velmi vyhrocené. Jakmile jsme ale vyjeli, jeli jsme hodně natvrdo a nedělali jsme žádné chyby, v tom je Séb výjimečný, zvláště uvážíme-li, že startoval poprvé v C3 WRC. A když jsme protnuli cílovou čáru, taky jsme nevěděli, co si o tom myslet. Na stop kontrole nebylo žádné vzrušení, ale pak jsem vlevo zahlédl Sébova tatínka s širokým úsměvem v jeho obličeji. V tu chvíli jsem si uvědomil, že bychom mohli vyhrát. Séb si v tu chvíli nevšímal času, díval se dolů. Až když dostal potvrzení, teprve si uvědomil, že bychom mohli vyhrát. Poté přišly emoce přímo v autě.“

Konečné pořadí

1. Ogier / Ingrassia (Citroën C3 WRC) 3:21.15.9
2. Neuville / Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +2.2
3. Tänak / Järveoja (Toyota Yaris WRC) +2:15.2
4. Loeb / Elena (Hyundai i20 WRC) +2:28.2
5. Latvala / Anttila (Toyota Yaris WRC) +2:29.9
6. Meeke / Marshall (Toyota Yaris WRC) +5:36.2
7. Greensmith / Edmondson (Ford Fiesta R5) +13:04.6
8. Bonato / Boulloud (Citroën C3 R5) +13:56.5

Mistrovství světa - Pořadí pilotů

1. Sébastien Ogier – 29
2. Thierry Neuville – 21
3. Ott Tänak – 17
4. Kris Meeke – 13
5. Sébastien Loeb – 12
6. Jari-Matti Latvala – 10

Mistrovství světa - pohár konstruktérů

1. Hyundai WRT – 30
2. Citroën Total WRT – 25
3. Toyota Gazoo Racing – 25
4. M-Sport Ford WRT – 14

Datum zveřejnění

1.2.2019

Zdroj informací

Citroën

Výběr jazyka

Test Motoru

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!

Facebook

Naše projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.1979 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál