Vzdát se nikdy nebylo pro Kalle Rovanperu a Jonne Halttunena během úvodního kola mistroství světa FIA World Rally Championship na Rally Monte-Carlo (24. 1. – 27. 1. 2019) řešením. Potom, co se kvůli nehodě v první rychlostní zkoušce propadli na poslední místo, bojovali, propracovali se mezi vozy třídy R5 na 11. místo a získali cenné body za druhé místo v nové kategorii WRC 2 Pro.
Byla studená a ledová noc, když se posádky vydávaly z centra města Gap na první rychlostní zkoušku ve francouzských Alpách. Mladý finský pilot Kalle Rovanperä se svým spolujezdcem Jonne Halttunenem měl se svým vozem ŠKODA FABIA R5 na první rychlostní zkoušce Rally Monte-Carlo potíže. Sjel ze silnice do příkopu, kde málem narazil do vozu Teemu Sunninena, který zde skončil před nimi. Během chladné noci Kalle a Jonne museli vůz provizorně opravit a vyměnit dvě zničená kola. Tím ztratili více než 12 minut času, což je posunulo na poslední místo startovního pole. Následně museli s vozem jet ještě jednu rychlostní zkoušku. Zásluhou robustnosti jejich vozu ŠKODA FABIA R5 dojeli do servisního zázemí ve městě Gap, kde jim mechanici vůz opravili. „Je to škoda, ale žádné výmluvy, byla to moje chyba,“ hodnotil situaci Kalle Rovanperä.
Vzdát se ale nepřicházelo v úvahu. V pátek ráno začal Kalle Rovanperä se svým vozem ŠKODA FABIA R5, který byl dokonale opraven, ztrátu stahovat. Od tohoto okamžiku bylo cílem přivézt jeho vůz FABIA do cíle v Monte-Carlu a získat body do nové kategorie WRC 2 Pro. První rychlostní zkouška dne byla z důvodu velkého množství diváků zrušena, ale na rychlostní zkoušce číslo pět byl Rovanperä používající slicky a pneumatiky s hřeby, nejrychlejší ze všech vozů třídy R5. „Měl jsem dobrý rytmus, vůz byl vynikající a já se zlepšoval,“ komentoval Kalle. Zbývající rychlostní zkoušky dne měly převážně suchý povrch a Kalle Rovanperä se na nich postupně zlepšoval. „Dneska šlo všechno velmi dobře. Kvůli včerejšímu incidentu jsme začali opatrně. Během dne se ale všechno zlepšovalo, což platilo také pro poznámky, které jsme měli od ledových špiónů,“ dodal Rovanperä. V poslední rychlostní zkoušce dne zajel další nejrychlejší čas mezi vozy třídy R5.
V sobotu potkala Kalle Rovanperu a Jonne Halttunena další nepříjemnost. Během nejdelší rychlostní zkoušky dne měřící 29,82 km a vedoucí z Agnieres en Devoluy do Corps měli defekt a museli na trati vyměnit kolo. Další rychlostní zkouška před servisní zastávkou se jela na nepředvídatelném povrchu s kombinací ledových a suchých pasáží. Kalle Rovanperä jel velmi čistě a před příjezdem do servisní zóny v Gapu zajel stejný čas, jako vedoucí muž kategorie Gus Greensmith. „Na silnici bylo více ledu, než jsem předpokládal, a já měl pneumatiky bez hřebů,“ dodal Rovanperä.
Odpoledne se dvě dopolední zkoušky opakovaly. Kalle Rovenperä měl vynikající formu, byl ze všech posádek R5 nejrychlejší a zajel osmý nejlepší čas v celkové klasifikaci.
Během posledního dne soutěže Kalle Rovanperä a Jonne Halttunen podali bezchybný výkon a dovezli svůj vůz ŠKODA FABIA R5 do cíle v přístavu Monte-Carla. Šéf ŠKODA Motorsport Michal Hrabánek komentoval: „Kalle a Jonne ukázali svoji morální sílu. Body, které získali do mistrovství světa se jim mohou hodit na konci sezóny!“
1. Greensmith/Edmondson (GB/GB), Ford Fiesta R5, 3:34.20,5*
2. Bonnato/Boulloud (F/F), Citroën C3 R5, +51,9 s
3. Furmaux/Jamoul (F/F), Ford Fiesta R5, +2.58,8 min
8. Rovanperä/Halttunen (FIN/FIN), ŠKODA FABIA R5, +13.27,8 min*
1. Gus Greensmith (GB), Ford, 25 bodů
2. Kalle Rovanperä (FIN), ŠKODA, 18 bodů
*WRC 2 Pro je nová kategorie poprvé zavedená na Rally Monte Carlo v rámci WRC 2 určená pro tovární posádky. Do mistrovství světa jsou zapsány tovární týmy ŠKODA, Ford a Citroën a do cíle v Monte Carlu dorazily pouze jejich dvě posádky.
V této soutěži se Kalle Rovanperä po své nehodě v první rychlostní zkoušce probojoval z 84. na celkové 18. místo v cíli. Tím se v celkové klasifikaci zlepšil o 66 pozic.
Soutěž/ Datum
Monte-Carlo; 24.01.–27.01.2019
Švédsko; 14.02.–17.02.2019
Mexiko; 07.03.–10.03.2019
Francie; 28.03.–31.03.2019
Argentina; 25.04.–28.04.2019
Čhile; 09.05.–12.05.2019
Portugalsko; 30.05.–02.06.2019
Itálie; 13.06.–16.06.2019
Finsko; 01.08.–04.08.2019
Německo; 22.08.–25.08.2019
Turecko; 12.09.–15.09.2019
Velká Británie; 03.10.–06.10.2019
Španělsko; 24.10.–27.10.2019
Austrálie; 14.11.–17.11.2019
27.1.2019
ŠKODA AUTO a.s.