Kolik stojí účast na Dakaru? Spočítali jsme to

Kolik stojí účast na Dakaru? Spočítali jsme to

Napadlo tě někdy, jaký balí(če)k peněz by člověk potřeboval na start legendárního offroad závodu? My to zjistili a je to slušná sumička. Tipli byste aspoň přibližně?

První věc, kterou musíte udělat, pokud se rozhodnete prožít Dakar na vlastní kůži, je zaplatit startovné. Pro ročník 2018 to bylo 1 625 000 korun. To je zhruba pětkrát víc, než je roční plat v naší zemi… V této sumě je zahrnut satelitní systém Iritrackpřevoz všech strojů z Evropy do Jižní Ameriky a zpět, asistence záchranářůstrava během závodů, pohonné hmoty pojištění.

128176 Startovné – 1 625 000,-

Řekněme, že budeš 5 let odkládal každou korunu a zaplatíš startovné… Ale to není zdaleka vše

Na čem budeš závodit?

Oproti autu nebo kamionu by měla být motorka nejdostupnější volbou. Například Štefan Svitko sedlá KTM 450 Rally Replica, která vyjde v základu na nějakých 875 tisíc.

128176 Motorka - 875 000,-

KTM 450 Rally
 
 

Samozřejmě na Dakaru dostává technika zabrat na maximum, a proto je třeba počítat s tím, že se něco může pokazit… A pravděpodobně se to taky stane

Pro každý případ je třeba s sebou mít minimálně náhradní vidlici. Na KTM je to 52mm WP za 212 tisíc. Zadní tlumič téže značky tě bude stát 87 tisíc, brzdy Brembo zhruba tak 10 tisíc. Velká výhoda v podobě startu na motorce KTM je fakt, že továrna má k dispozici snad každý myslitelný náhradní díl. Cena tedy závisí na tom, kolik jich nakonec budeš potřebovat…

  • 128176 WP přední tlumiče – 212 000,-
  • 128176 WP zadní tlumič – 87 000,-
  • 128176 Motor – 150 000,- x 2 (tolik jich závodníci běžně vozí)
  • 128176 Brzdy – 10 000,-
  • 128176 … A to je jen základ. Odhaduje se, že v náhradních dílech dá člověk na motorce zhruba milion korun.
Dakarská logistika
 

Tvůj tým tě musí na konci etapy čekat v bivaku. Tam se však musí nějak dostat. Doprovodné vozidlo v případě Štefana Svitka stálo 812 tisíc. Vybavení do něj v podobě různých úložných prostorů dalších 175 tisíc. A pokud byste chtěli ještě víc pohodlí, za zhruba stejnou částku se dá pořídit karavan pro přespání po etapě.

  • 128176 Doprovodné vozidlo – 812 000,-
  • 128176 Vybavení – 175 000, -
  • 128176 Karavan - 825 000,-

Pokud už máš motorku náhradní díly, budeš potřebovat mechanika, který se ti postará o stroj po každé etapě, která na tebe čeká. Pokud pomineme jeho plat, tak jen přihlášení mechanika v řádném časovém termínu stojí zhruba 225 000. Při druhém kole přihlašování to už je 250 000 a pokud si rádi necháváte věci na poslední chvíli, bude to za 300 000.

128176 Mechanik – 225 000 až 300 000,-

Práce mechanika Peugeot Total týmu
 

Pokud se rozhodneš, že si Dakar nechceš "pouze" projet, ale chceš i dobrý výsledek, budeš potřebovat každý den nové pneumatiky a mousse (pěnová duše) do nich. To tedy máme cca 2 500,- za přední a to samé za zadní pneumatiku a stejné ceny dáš za přední a zadní mousse. Dohromady tedy asi 10 tisíc x 14 etap. Dakar ale není jen palba na plný plyn, nýbrž také brzdění z vysokých rychlostí. V překladu to znamená 7 zadních a 4 přední kotouče. Přední v ceně 10 000 a zadní asi 6 000.

  • 128176 Pneu + mousse – 140 000,-
  • 128176 Brzdové kotouče – 16 000,- 5 600,-

Účet za mobilní telefon a internet se pohybuje někde kolem 50ti tisíc. Jižní Amerika přece jen není Evropa a tarify jsou vyšší.

128176 Mobil a internet – 50 000,-

A člověk samozřejmě nezávodí nahý. Profíci dostávají většinu výbavy od sponzorů, ale pokud takové štěstí nemáš a musíš si vše koupit. Za bundukalhotypřilburukavicedres chrániče snadno dáš přes 250 tisíc.

128176 Výbava jezdce - 250 000,-

128176 Náklady na přepravu do (a z) Le Havre – 75 000

Le Havre
 

Technika je na cestě do dějiště Dakaru. Je ale také třeba přepravit tým. V motorkářském bývá kolem pěti lidí a pokud koupíš letenky včas, znamená to zhruba 25 000 na jednoho člena týmu. Je ale třeba připočíst ještě stravu před závodem a po, čímž se dostáváme na dalších 75 000.

128176 Letenky, hotel a strava – 200 000,-

Samozřejmě na závody jako Dakar jistě nepojedeš bez přípravyŠtefan Svitko nedávno absolvoval přípravu v Chorvatsku a jak prozradil, stála ho37 000. Ale bylo toho víc, soustředění v Maroku pro tříčlenný tým, spolu s repasováním jeho KTM, ho stálo 375 000. A to je jen zlomek.

128176 Příprava - 500 000,-

Števo Svitko v Maroku
 

Tak co, počítali jste s námi? Pokud ano, určitě vám také vyšlo, že příprava na Dakar, když chce člověk uspět, vyjde zhruba na 7 milionů korun… A to vůbec nezmiňujeme závod v kamionu nebo autě

Datum zveřejnění

7.1.2018

Zdroj informací

Redbull.tv

Výběr jazyka

Test Motoru

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!

Facebook

Naše projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2371 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál