MČRHA: Enge vítězí na domácí Bohemce i letos

Rodinná posádka Břetislav Enge – Lucie Engová zvítězila se svou Škodou 130 LR podruhé v řadě na Rally Bohemia Historic.

MČRHA: Enge vítězí na domácí Bohemce i letos

O prvním prázdninovém víkendu se v Mladé Boleslavi sešli nejen zájemci o body do MČR soudobých aut, ale další díl si tu napsal i šampionát historiků, kterým se bude věnovat tato reportáž. Na posádky účastnící se HA byla připravena stejná porce rychlostních zkoušek a tudíž i měřených kilometrů jako na soudobá auta a tak se v cíli nabízela srovnání-nesrovnání (vzhledem k odlišnostem v regulích obou šampionátů) mezi tempem současných aut a těch, která hrála prim v minulosti. Celkově bylo na programu 11 rychlostních zkoušek, které daly dohromady 150 měřených kilometrů rozdělených do dvou etap. Ač se počet zkoušek může zdát malý, přejezdů mezi nimi nebylo málo a za jejich organizaci a časy na přesun schytali organizátoři od některých posádek kritiku. To dokládají slova Hustého k první etapě: "Vůbec nechápeme přejezdové časy. Někomu něco uteklo, protože vyjíždíme z erzety a ve stopce mi hlásí Vašek, že jsme mínus 7 min! Proboha, kdo to určoval? Všude policie s civilníma Octaviema s radarem (vznešeně skrytý dohled, méně vznešeně ….píp), všude plná čára, sobotní provoz o prvním prázdninovém víkendu není zrovna nejslabší, pane bože!" A podobně mluvil i Kučera: "Budu citovat mého kamaráda který svůj dosavadní život zasvětil rally sportu. Bohemka má dar nádherných RZ, které nemají v našem mistráku konkurenci. Bohužel pořadatel to nezvládá a dokáže tak pěknou soutěž pokazit. Patřilo by se ho zavřít do Kosmonos."


Foto: Rally Bohemia/Václav Fiela

Vše se začalo v sobotu na Městské RZ, kde byl nejrychlejším historikem Frei, který o 6 sekund porazil Hýbnera a Bezemka. Tato vložka si od vzadu startujícího pole MČRHA mnoho slov chvály nevyslechla."Po projetí cca 70ti posádek soudobých aut se erzeta proměnila v hotový tankodrom, kde chyběly kusy městské dlažby a pořadatelé korigovali rychlost soutěžních aut, aby nedošlo k jejich poškození. To jsem na rally ještě nezažil, aby na vás někdo mával a nutil vás, aby soutěžní auto jelo pomalu z důvodu nesjízdnosti daného úseku. Toto nebyl dobrý nápad se zařazením této rychlostky do programu letošní Bohemky," hodnotí úvodní vložku Budilův spolujezdec Vejvoda a přitakává mu Hustý: "Po patnácti R5kách a dalších myšácích, subarech a porsche jsou všude přesně ve stopě vyrvané kostky na plotnách 1,5 x 1,5 m, které se musely objíždět, kostky rozházené okolo nich, takže traťáci jenom mávali rukama a brzdili nás. Na vracáku pod náměstím jsem při příjezdu přemýšlel, jestli je lepší vzít to na výjezdu přes deset kostek nebo přes nějaký převrácený popelník přímo před vchodem do městského úřadu. To se tedy organizátorům fakt nepovedlo."

Z kroužení v Mladé Boleslavi se pak posádky vydaly na sever vstříc klasickým vložkám. Tam už však v sobotu nedorazil Kučera, kterého už na konci úvodní vložky zradilo auto: "Na RZ1 jsme hledali cestu mezi dlažebníma kostkama. Ke konci RZ auto zůstalo stát a vystavilo nám stopku. Doslova se nám roztrhla spojková lamela. Nevíme jak, jen tušíme." Zbylé posádky však pokračovaly na dvojici vložek Chloudov a Zlatá a pořadí se začalo měnit. Po RZ2 se za vedoucího Freie posunuj Hustý, třetí je Enge. Ale hned pro dva jmenované z pódia přichází smůla na Zlaté, protože Frei ("Praskla kulisa řazení a poslední 3/4 RZ jsme jeli pouze na 3. stupeň.") a Hustý se propadají níž pořadím. Na uvolněné první místo se posunul Enge, druhý je Budil a třetí Hustý ("Už od startu vůbec nenacházím tempo, nestrefuju se do zatáček, jedu jak vemeno, překvapujou mě mokrý bahnitý úseky, prohrabávám vytahaný bahno na výjezdech ze zatáček, hrůza… Chci čtyřkolku, nesnáším zadohraba! Asi na 6. km přichází průtrž mračen. Výborně, suché gumy nějak přestávají fungovat, to asi není divné, ale není to příjemné."). Své si s obutím užil i 16. Čuřín: "Vzhledem k itineráři přejezdů nebyla šance před ČK přezout, jen tak tak jsme to stihli do naší minuty. Z tohoto důvodu jsme ve velkém lijáku jeli RZ3 Zlatá 1 na slickách, které jsme obuli kvůli městské RZ a kvůli dlouhému přejezdu po dálnici, kdy jsme nechtěli úplně zničit mokré gumy vpředu. Na této RZ jsme nechali okolo půl minuty a měli asi 3 velký krize."


Foto: Rally Bohemia/Jaroslav Hrubý

Ve druhé rundě se na Chloudově opět daří zajet nejrychleji Hustému, toho následují Frei a Enge. Pořadí na prvních čtyřech příčkách se nemění, na pátou se posunuje Sychra. O vložku dále, na poslední sobotní vložce zajíždí nejrychleji Frei a posunuje se na třetí místo: "Po výměně kulisy řazení začala stíhací jízda. A hned v RZ5 jsme si spravili chuť, dobrý výběr pneu a sedící rozpis v noční RZ nám zajistil její výhru a nadílku soupeřům 30 vteřin opětovný návrat do hry :)" Na čele klasifikace pak zůstává Enge před Budilem. Třetí je již zmíněný Frei, čtvrtý je Sychra, jenž zvolil zajímavou pneumatikovou strategii: "Naštěstí naše rozhodování ohledně pneumatik nebylo složité. Honza Frei, mající servisní stan přímo naproti, pravidelně chodil kontrolovat, co máme obuto a určitě si myslel, že blafujeme, když jsme mu na autě ukázali nejtvrdší směs Hankooku, kterou jezdíme už tři roky. Na startu RZ se ovšem přesvědčil, že jsme si srandu nedělali a fakt na tom hodláme jet… V servise v půli etapy přemýšlíme zda přece jenom nenahodit mokré, které máme nepoužité už čtvrtý rok. Jenže jsou v 15“ a navíc jsem na nich pár let nejel. Domlouváme se tedy, že půjdeme do „jistoty“ a pojedeme pořád ty naše neprořezaný tvrďáky. Tam aspoň víme, co to kdy udělá. Jde to dobře, povedly se nám docela oba průjezdy a spát jdeme čtvrtí. "

Poslední sobotní vložka se stala pohromou pro Hustého, který se stal obětí jednoho většího katu na druhé Zlaté (viz foto): "Přichází však levý vracák do kopce, kde se oraništěm dá zatáčka zkrátit o nějaké tři metry, bez zaváhání na oraniště vjíždím, za apexem přidávám plyn, teda moc plynu, a celé auto se na výjezdu sklouzne na vnějšek do příkopu. Zkouším příkopem projet a na konci vyskočit ven, ale to je teorie. Příkop je zoranej a je vidět, že nejsme první, kdo tam zahučel. Ale asi budeme první, kdo tam zůstane. Přibíhá traťák a pár diváků, dopředu pět metrů, nic. Dozadu deset metrů a zase nic. No a takhle dokola asi desetkrát. Výsledek tedy byl, že nic… Volám mechanikům, ať pro nás přijedou, po dotazu, kde jsme, si rozklikávám mapu v mobilu. To si snad ze mě někdo dělá pr…! Vyskakuje na mně info, že o kousek vedle je ulice nebo silnice jménem Krásná díra. No teda tu si představuju úplně ale fakt úplně jinak…"



Foto: Rally Bohemia/Jaroslav Hrubý

Druhý den se počasí výrazněji umoudřuje a druhá etapa se tak jede v lepších podmínkách. Těch si příliš neužil smolař Kučera, kterého opět rychle zradila technika: "Kluci v servisu mákli a za 48 minut byla lamela vyměněna a já si říkal , že ještě máme šanci urvat pár bodíků v nedělní etapě. Ani ta nevyšla. Po cca 2,5 km nám ulítlo plynové lanko. Vzhledem k délce RZ a přejezdu nebylo moudré pokračovat." První nedělní runda měla jednoznačného vítěze, kterým byl Frei, jenž pořádně zatopil pod kotlem a vyhrál všechny tři testy. Svou ztrátu na první místo zmenšil na méně než polovinu oproti sobotě a na vedoucího Budila mu chybělo půl minuty. Pilot BMW se dokázal dostat před Engeho hned v úvodní nedělní vložce a pozici si držet až do servisu v polovině etapy: "Radostín, je zde vytaháno spousty nečistot a tak se volba mokrého obutí zdá být dobrá. Zajíždíme zde druhý čas za Honzou Freiem a to nás vyšvihlo na první místo o 16 sec před největšího soupeře Břéťu. Na prvním Cetnu bylo vše v naprostém pořádku, ale na zcela suché trati zajíždíme na mokrých pneumatikách až "čtvrtý" čas a Enge tak snížil náskok na 9.8sec a vývoj soutěže tak sliboval drama až do posledního měřeného kilometru. Staroměstskou zajíždíme ve třetím čase a náš náskok se snižuje na 7.7sec."

Nedělní dopolední sekce byla předčasným koncem pro do té doby čtvrtého Sychru, jenž musel po první Staroměstské předčasně odstoupit kvůli brzdám: "Na Radostíně je kvůli Danu Landovi půlhodinové zpoždění a otevřené části trati osychají. Frčíme si to docela optimisticky až kilometr před cíl, kde v té samé zatáčce, kde Dan trefil stromy opět dostáváme hodiny na levou stranu. Cetno projedeme bez větších potíží a přichází Staroměstská, kde chceme využít poslední výhody, než ostatní přezují na suché pneumatiky. Vše jde hladce a skok do parku najíždíme velmi optimisticky. Auto dopadá velmi tvrdě, musím kontrovat volatem, ze sedadla spolujezdce se ozývá sprosté slovo a jedeme dál. Před mostem šlápnu na brzdu a vteřinku se nic neděje. Potom zabrzdí pouze levá strana a na blátě jdeme do čtvrtých hodin na téhle soutěži. Se štěstím jsme se vešli mezi most a strom. RZ dojíždíme a v servisu kluci auto zvednou a hlásí, že pravý kotouč je na dvě půlky a levý k tomu nemá daleko. Je prasklý po celém obvodu. Náhradní s sebou nemáme, protože jsme vždycky předpokládali, že pokud něčemu takovému dojde, celí se do servisu nedostaneme. Odstupujeme a jdeme se najíst a pomodlit." Své si v první nedělní sekci užil i osmý Čuřín, jehož potkala stejná závada jako Freie v sobotu: "Na RZ7 Cetno nás téměř vyřadila porucha řazení, po 700 metrech od startu nám prasknul svár v kulise řazení a kulisa se celá rozskočila. V tu chvíli jsme měli zařazenou 4 a na tu jsme jeli asi 16 km vč. retardérů. Věřil jsem, že to vydrží na tu 4 dojet. Poslední retardér u cíle přes most jsme málem spálili spojku. Zbývalo před posledním servisem odjet ještě 1 RZ, musel jsem pod auto, měli jsme na to 5minut, řazení jsem zdrátoval v našem čase, 15vteřin zbývalo do chytnutí penalizace. Musel jsem řadit šetrněji, ale provizorní oprava vydržela."


Foto: Rally Bohemia/Jaroslav Hrubý

Poslední runda Bohemky začíná zrušenou RZ9 po nepříjemné havárií v soudobém poli a do cíle zbývají dvě vložky. I tyto se stávají kořistí Freie, který tak neděli zakončil čistým skóre pěti nejlepších časů a vyhrál druhou etapu. Na zlepšení jeho umístění to ale nestačilo a tak se na cílové rampě z obhajoby vítězství radovali otec a dcera Engovi. Ti jen o dvě desetiny porazili druhé Budila s Vejvodou: "Radostín byl zrušen tak jsme věděli, že se chleba bude lámat na Cetnu a Staroměstské erzetě. Cetno však zajíždíme opět "až" ve třetím čase a posouváme se tak zpět na druhé místo 3.5 sec za Engeho. Poslední vložku zajíždíme 3.3 sec před Engem, ale to bohužel o 0.2 sec na první místo nestačí. Ještě jsme tak čelili tvrdému útoku Honzy Freie, který stahoval časovou ztrátu ze soboty, kdy ulomil řadící páku. Na cílovou rampu jsme tak jeli trošku zklamáni, protože jsme opravdu dělali, co jsme mohli, ale na první místo to prostě nestačilo. Ale i tak místo druhé je velmi dobrý výkon." Na třetí příčce pak dokončil Bohemku Frei: "S optimismem a dobrou náladou jsme postupně ukusovali Engeho a Budilův náskok. Ale na 9RZ došlo k havárii a byla pro historiky zrušena. Tím bylo jasné že se už na 1. místo nedostaneme. Vítězstvím pro nás byla výhra celé druhé etapy a všech RZ." Na čtvrtém místě dokončil rally Hýbner s nejrychlejší předokolkou, pátý byl Pokorný, šestý Štuksa. Na sedmé příčce dojel do cíle Krejsa, který až na poslední vložce přeskočil osmého Čuřína, kde k Bohemii dodává jeho spolujezdec Vorel: "Celkově se nám souboj ve vteřinách mezi námi ve třídě velice líbil, protože se jednalo o souboj karburátorových aut, které si jsou blízko co do výkonnosti, a není to o souboji vozů s řídícími jednotkami, kde si např. majitelé Swiftů dojíždějí pro vítězství ve třídě E1 v podstatě svojí účastí ve startovní listině, takže teď když měl tech. problémy Polák Stolarek šlo o sport mezi námi jak se patří, takže o to nás to v cíli více potěšilo. Když jsme si podali na poslední ČK podali ruce, tak jsme si mohli říct, jo to bylo to správný závodění."


Foto: Rally Bohemia/Václav Fiela

V rámci hodnocení druhé etapy nabral body i Hustý, který byl čtvrtý: "RZ Cetno je tentokrát postavená, jako takový polookruh, je to docela příjemná záležitost, kolem nás začíná zuřit finálová bitva o bednu a my dojíždíme tuto RZ jako 3. Trochu jsem si hlídal zrcátko, kdyby nás někdo dojel, ale vše bylo v klidu a uhýbat jsme nemuseli. Poslední, 11.RZ Staroměstská je už velmi příjemná krátká erzeta, s příjezdem skoro na rampu (s ohledem to, aby někdo nenapodobil Emila Trinera ne až úplně na rampu). Kolem nás se to hemží desetinkama sekundy a my v klidu dokončujeme opět jako druzí. Zakletá Rally Bohemia 2017 pro nás skončila už v sobotu, opět jsme pod rampou sledovali naše soupeře, stejně jako v roce 2015. Tentokrát jsme ale nevyhráli alespoň většinu RZ jako tenkrát, a tak gratulujeme těm lepším, rychlejším, šikovnějším – Břéťovi, Standovi a Honzovi a těšíme se na Pačejov."

Datum zveřejnění

17.7.2017

Zdroj informací

rallybohemia.cz

Výběr jazyka

Test Motoru

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!

Facebook

Naše projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2429 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál