Chceme, aby se u nás líbilo

Před startem klatovských rallye si nejen o nich povídáme s ředitelem Jiřím Valentou.

Chceme, aby se u nás líbilo

Již za pár týdnů se budou malebnou krajinou Pošumaví rozléhat burácivé zvuky motorů soutěžních speciálů. Před startem klatovských rallye si nejen o nich povídáme s ředitelem Rallye Šumava Klatovy, Historic Vltava Rally a Rallye Šumava Legend, Jiřím Valentou. S Jirkou si řadu let tykáme, proto jsme i v rozhovoru pro eWRC.cz zvolili právě tykání.

Jirko, prozraď, jak vypadá pár týdnů (rozhovor namlouváme 25. 3) před startem život ředitele závodu?

Pořád je to ještě relativní pohoda – chodím do zaměstnání a můj životní rytmus je zkrátka obdobný, jako u všech ostatních. Hodně času mi ale v poslední době zabírají různá školení související s rallye – dispečinku a předjezdců pro rallye, ale i traťových komisařů pro závody do vrchu. Už jsme absolvovali také školení pořadatelských skupin, což je letošní novinka. Jde vlastně o pendlující pořadatele, kteří objíždějí více soutěží. Jsem samozřejmě také součástí organizačního výboru, který už pilně připravuje naše klatovské dubnové soutěže. Funkce ředitele přijde ke slovu až později.

O ředitelování se ale letos budeš dělit s Jirkou Nejdlem…

Přesně tak. Jirka bude mít na starosti mezinárodní soutěžení při Historic Vltava Rally. Jednak proto, že jeho angličtina je zcela jistě lepší, než ta má, důvodem je ale i jakási výchova nové generace zodpovědných činitelů. Já se sice ještě starý necítím a organizace mne baví, ale jsem rád, že se mi částečně i uvolní ruce. Jirka (jakožto sám závodník) ví o čem rallye je, navíc je to chytrý kluk a rychle se učí. Nepochybuji, že historici budou v dobrých rukou.

Tratě jsou už připraveny?

Ano, poslední malé nejasnosti jsme měli pouze u přesné podoby Městské rychlostní zkoušky, která se navíc letos bude konat na opačné straně města, než v minulých letech. Ale v programu zůstává, takže se k trati mohou přijít podívat i ti diváci z Klatov, kterým se nebude chtít objíždět jiné rychlostní zkoušky.

Schvaluje trať ještě asociace jezdců?

Ta se, pokud vím, rozpadla. Trať konzultujeme se zástupcem jezdců při Svazu rallye. Tím je spolujezdec Petr Černohorský, se kterým funguje spolupráce velmi dobře. Jako závodník dokáže kvalitně poskytnout i potřebnou zpětnou vazbu, navíc umí nejen pojmenovat problém, ale i navrhnout co dělat jinak. A pak společně najdeme nějakou cestu k řešení.

Opět se někteří lidé ptají, proč se „Šumava“ už nejezdí na Vimpersku.

Těch důvodů je více, v první řadě bych rád připomněl, že se tam část soutěže přesunula až v 90.letech, kdy na Klatovsku takříkajíc „došly tratě“. Tratě na Vimpersku byly krásné, bohužel se nám však změnil postoj některých místních zastupitelstev, takže už nám chybí povolení pro průjezdy a tehdejší rychlostní zkoušky dnes už nejdou sestavit. Nehledě na to, že Vimperk je daleko a je logisticky dost náročné převézt tam servisní zázemí. Existuje samozřejmě například varianta takzvaného vzdáleného servisu, ale s ohledem na to, že v tuto chvíli nejsme schopni zajistit v okolí Vimperku zajímavé tratě, jsme se rozhodli pro jedinou servisní zónu v Janovicích. Některé rychlostní zkoušky nicméně stejně jako loni budou až za Sušicí. Rallye nejde zajistit bez pochopení lidí žijících kolem tratí a také bez řádného pořadatelského zajištění. Naše rallye jsou zajišťovány téměř tisícovkou pořadatelů s tím, že z velké části jde o místní obyvatele. Nicméně existuje i vzájemná výpomoc organizátorů jednotlivých soutěží, u nás bude například pořadatelská skupina z Příbrami a naopak „naši lidé“ pomáhají na jiných soutěžích.

V rychlostních zkouškách jsou letos i další změny, co vás k nim vedlo?

Seznam rychlostních zkoušek lze pochopitelně vyčíst z harmonogramu a ze zvláštních ustanovení, která jsou zveřejněna mimo jiné i na našem webu www.pamk.cz. Co se týče změn, zajímavostí je například to, že pro „Vltavu“ bude tradiční Klatovský okruh zařazen až jako třetí RZ. Je to zejména z organizačních důvodů, díky tomu ušetříme dvě hodiny času. To je samozřejmě fajn s ohledem na občany – i pro ty tolerantní je jen těžko akceptovatelné, když jim vrčí auta kolem domu třeba po půlnoci, nebo dokonce ve dvě ráno… Navíc existují vyhlášky o rušení nočního klidu, neméně významných aspektem jsou naši pořadatelé, kteří by jinak třeba začínali službu od tří hodin odpoledne a končili ve tři ráno.

Jak těžké je vyjednávání v obcích?

Všechno se nějak vyvíjí. Nejvíce diváků bylo u tratí na přelomu století, kdy tu vládly vozy WRC. Přesto až před dvěma lety jsme se začali setkávat se stížnostmi na to, že divák někde někomu pošlapal trávník nebo počural plot… Dnes je ale hlavním bodem bezpečnost. Setkali jsme se například s tím, že rada obce po nás chtěla písemný závazek, garantující že se u nich při rallye nic nestane. Takový závazek pochopitelně dát nelze. Ani nemůžeme slíbit, že nebude pobořen některý plot a tak podobně. Takže pokud takový požadavek dostaneme, nemáme šanci schvalováním projít. Další komplikací bývají záruky na nově opravené komunikace, které vylučují jiný než běžný silniční provoz. Samozřejmě také bývají potíže s fanoušky (třeba i s různě upraveným zvukem vozu), kteří si projíždějí tratě RZ klidně dva týdny dopředu. Šest hodin trvání vlastní rallye či kontrolované seznamovací jízdy by pro obce nebyl takový problém, ale když se v místě, kde obvykle jezdí tři auta za týden, najednou takhle zesílí provoz, už je to pochopitelně těžké.

Kolik bude pro fanoušky připraveno takzvaných diváckých míst?

Označených diváckých míst, s velkou kapacitou a s možností parkování, těch bude dvacet. Našlo by se asi i víc míst pro sledování tratě, ale tam už není možné zajistit potřebné zázemí a i těch dvacet diváckých míst není málo. V dnešní době řada diváků zůstává na jeden průjezd soudobých aut a historiků na jednom místě a až pak se přesune. Kdybych měl možnost sledovat soutěž jako divák, asi bych to udělal právě takhle, už jen pro zajímavé porovnání soudobých aut a historiků.

Na kolik mě vyjde vstup na rallye?

Permanentka vyjde na 200 korun. Pokud budeš chtít jít na více RZ, určitě se vyplatí.

Už víme, na kolik posádek se můžeme těšit?

V základních ustanoveních je počítáno se 160 auty, tedy pro všechny soutěže dohromady. Samozřejmě až v den uzávěrky přihlášek uvidíme, kolik aut doopravdy přijede, už teď se jich ale hlásí docela dost.

Jirko, já se ještě jednou vrátím k historikům. Mám od několika posádek informace o tom, že ačkoli vyhráli ve svých třídách, nebyli některých soutěžích vyhlášeni a neobdrželi ceny. Jak na tom bude Vltava?

Troufám si tvrdit, že jsme jedna z mála současných domácích rallye, která pamatovala a bude pamatovat na všechny. U nás prostě každý, kdo vyhraje třídu, dostane pohár a my víme, že si ho zaslouží a mají z něj radost. Zejména jde o závodníky z nižších tříd, kteří obvykle nemají velké sponzory. To jsou srdcaři, kteří to jezdí jen proto, že je to baví. A jediné, co si po úspěšném závodě mohou odvézt domů, je právě ten pohár nebo jiná trofej. Na školení organizátorů jsme apelovali na to, aby se nad tím všichni organizátoři zamysleli.

Opět bude platit, že historici budou na trati první a také to, že v zatáčkách budou stát opět antikatovací zábrany?

Ano, nejprve pojedou po RZ vozy Historic Vltava Rallye, až po nich Rallye Šumava Klatovy. My nedáme na řeči o tom, že historické vozy například častěji ztrácí olej nebo mají víc havárií a mohou tak způsobit komplikace. Olej může vytéct i ze soudobého auta a co se týče havárií, historici na tom určitě nejsou nijak hůř. Protikatovací zábrany samozřejmě v některých zatáčkách též zůstanou. Jezdci nám je zpočátku kritizovali, ale postupem času jsou přijímány pozitivně. Když nic jiného, zachováme pro všechny jezdce stejnou trať. Víš sám, jak to vypadá tam, kde se katování neřeší. Od patnáctého auta dál už posádky nejedou po asfaltu, ale po šotolině.

Pojďme k praktickým věcem. Nenastane problém po nástupu EET například se zajištěním občerstvení?

My stánky s občerstvením nezajišťujeme ani nevydáváme povolení. Ani nemůžeme, pozemky nejsou naše, nicméně stánkaři si vše umí dohodnout sami. Ale věřím, že potíže s EET nebudou. Každý stánkař by měl vědět, zda se ho to dotýká či nikoliv. Pro nás, resp. pro některé naše partnery, bude EET určitou komplikací při prodeji tištěných průvodců a suvenýrů. Ale i tohle se snažíme řešit, v tuto chvíli už víme, že prodej bude v trafice na náměstí v Klatovech i v papírnictví na Plánické ulici v Klatovech, další místa samozřejmě přibudou.

Slyšel jsem něco o výstavě v Plzni?

Podobně jako loni připravujeme opět v obchodním centru Olympia v Plzni výstavu soutěžních aut, nově tam budou třeba i fotky a další věci. Podrobnosti dáme samozřejmě fanouškům včas vědět. Loni se výstava podařila a ukázalo se, že je v Plzni velká divácká základna a určitě nejen díky Vaškovi Pechovi.

Centrem soutěže jsou ale Klatovy, jaká je spolupráce s tímto městem?

Město Klatovy je dlouholetým partnerem soutěže a my jsme za to moc rádi, spolupráce je výtečná. Myslím, že i my jsme město dobře reprezentovali, naše soutěže byly velmi dobře hodnoceny. Městu musíme poděkovat, bez jeho podpory bychom mohli soutěže jen těžko uspořádat. Náš autoklub se na oplátku podílí na akcích města, pořádáme dopravně bezpečnostní akce pro děti či školu bezpečné jízdy. Veteránisté z našeho klubu dále pořádají povedenou akci, která se jmenuje Jízda Klatovskem. A tak bych mohl i pokračovat.

Je pravdou, že organizace klatovských rallye bývá chválena. Jak se to poslouchá?

Poslouchá se to dobře, nicméně pořád myslíme na to, že se dá leccos zlepšovat nebo dělat jinak. Určitě nejsme ve stavu, abychom mohli usnout na vavřínech. I proto jsem rád, že kolem sebe mám mladé kluky, kteří to mohou posouvat dál dopředu, a navíc dobře vím, že se říká – světská sláva, polní tráva. Co se týče chvály, pro nás je samozřejmě potřebné, aby se u nás závodníkům i divákům líbilo. Je to vlastně svým způsobem obchod. Když přijedeš do hotelu, kde ti dají špinavé povlečení a nedobrou snídani, příště tam nepojedeš. A stejně to má řada jezdců – nebudou přece jezdit na soutěž, kde nejsou spokojení. Některé věci nezměníme, protože jsou dány řády nebo možnostmi volby tratí, ale chceme, aby jezdci za startovné dostali odpovídající služby a cítili se u nás dobře.

Jaký bude závěrečný vzkaz ředitele?

Nejprve bych rád pozval na 26. Historic Vltava Rallye a 52. Šumava Rallye Klatovy diváky. Rádi vás, milí diváci, u nás všechny přivítáme. Zároveň bych na ně rád apeloval, aby dbali svého zdravého rozumu a respektovali jak pokynů pořadatelů, tak i vztahu k soukromému majetku. Zároveň také, aby se pokusili svým pohybem v okolí RZ způsobit co nejmenší škody. Divákům vzkážeme také, aby se pokud možno zdržovali pouze v určených diváckých místech. I když se může zdát, že oficiální divácká místa by bylo možné vybrat jinak, věřte, že místa jsou vybraná tak, aby byla vhodná pro sledování rallye a byla bezpečná jak pro diváky, tak pro posádky. Pokud se divák na některém místě nebude cítit bezpečně, tak bych ho rád dopředu požádal, ať z něj raději odejde. Rallye je rychlý sport a každé vozidlo může kdekoli opustit trať. Myslete na to, prosím, zejména při pohybu kolem rychlostních zkoušek. A hlavně bych rád divákům vzkázal – užijte si nejkrásnější sport, kterým je rallye. Na samotný závěr bych rád poděkoval všem našim sponzorům, celému organizačnímu týmu a všem, kteří se budou na zajištění našich rallye podílet. Díky!

Datum zveřejnění

5.4.2017

Zdroj informací

ewrc.cz

Autor

Rosťa Kuťej

Reklama

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!
Předplatitelé Oldtimeru mají 10% slevu!

Facebook

Naše projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.6107 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál