Markku Alén se narodil 15.2.1951 v Helsinkách, svoji závodní kariéru zahájil ve svých osmnácti letech, s Renaultem 8 Gordini a jeho prvním závodem byla v roce 1969 Hankralli. V tomto roce odjel s Renaultem osm soutěží,v pěti závodech si vyzkoušel Sinbeam Imp . Následující sezónu zahájil v závodním autě stejného výrobce, ale s typem 900 a v celkovém hodnocení si polepšil o jedno místo. S tímto vozidlem absolvoval polovinu závodů této sezóny a pro zbylých sedm závodů si zvolil Opel RK . V roce 1971 změnil techniku a v prvním závodě jsme jej viděli ve Volvu 142, se kterým jezdil do roku 1973. Sezónu 1974 zahájil s Fordem Escort RS 1600 MKI a s tímto autem odjel čtyři závody a v šesti závodech seděl za volantem Fiat 124 Abarth Rallye. Posledním závodem ve Fiatu byl druhý závod v roce 1982, kterým byla Hankiralli a v dalším závodě si vyzkoušel Lancii 037 Rally. S tímto autem se objevoval v rally pravidelně do konce roku 1984. Sezónu 1985 zahájil s Lancií 037 Rally a ve třetím závodě, na Rallye des 1000 Pistes, se objevil jako předjezdec s Lancií Delta S4. Prvním ostrým závodem s tímto typem Lancie byla Italská Rally Colline di Romagna ve které zvítězil.
S touto Lancií se zúčastnil jedenácti závodů v roce 1986 a pouze na Marlboro Safari Rally si sedl do osvědčené Lancie 037 Rally. Pro rok 1987 zvolil Lancii Delta HF 4WD . Ve druhém závodě sezóny 1988 vyměnil Deltu HF 4WD za Lancii Delta Integrale se kterou absolvoval zbytek této sezóny a kompletní rok 1989. V roce 1990 vstoupil do MS za volantem Subaru Legacy RS a s touto technikou jsme jej viděli i v roce 1991. Pro svojí poslední kompletní sezónu, kterou byl rok 1992, zvolil Toyotu Celicu Turbo 4WD. V roce 1993 se zúčastnil pouze třech závodů MS a na každém závodě s jiným autem. V Portugalsku si sedl do Subaru Legacy RS, pro Safari Rally zvolil Toyotu Celicu Turbo 4WD a na 1000 Lakes Rally si vyzkoušel Subaru Impreza 555. Po této sezóně si dal jeden rok pauzu a v roce 1995 odjel dva závody ME v Belgii, kde si na rally Boucles de Spa Alphonese Delettre zavzpomínal na jízdu v Toyotě Celica Turbo 4 WD a na Rallye du Condroz si vyzkoušel jízdu v Toyotě Celica GT-Four (ST205). Po tomto závodě jsme Marrku Aléna neviděli pět roků v žádném závodě, až v roce 2001 se jeho jméno objevilo ve startovní listině Rally Finland a na jedné z nejtěžších rally si poprvé vyzkoušel jízdu s vozem specifikace WRC, kterým byl Ford Focus WRC ´99 a zde obsadil 16. místo. V této sezóně odjel ještě jeden závod v Itálii, kterým byla Rally Costa Smeralda Terra Sarda a zde řídil Subaru Impreza S4 WRC ´98. V roce 2002 odjel v Subaru Impreza WRX STi závod ME Rally Costa Smeralda Terra Sarda. Třetím speciálem WRC, který si vyzkoušel, byl Peugeot 206 WRC a s tímto autem odjel dva závody v Portugalsku. Na Monze Rally Show 2006 si sedl do Subaru Impreza WRX STi. V roce 2008 si vyzkoušel, na Legend Boucles de Spa, Porsche 911 RS a na Rali Vinho da Madeira řídil Fiat 500 Abarth. O rok později se zúčastnil také dvou závodů, na Boucles de Spa s Porsche 911 a Rally Rutas Cánabras si zavzpomínal na úspěchy ve Fiatu 131 Abarth. V letech 2012 a 2013 jsme jej viděli pouze na Rallylegend v Itálii, a to s Lancií 037 Rally. V sezóně 2014 si s touto Lancií zopakoval Rallylegend v Itálii a na Neste Oil Ralli Helsinki Battle si vyzkoušel Volkswagen Polo R WRC. V loňském roce byl ve startovní listině třech závodů. Vlegend Boucles Bastone s Fiatem 131 Abarth, na Rallylegend-Star s Lancií Delta S4 a vrcholem pro příznivce rally v Č.R. byl jeho start na Setkání mistrů v Sosnové, kde si vyzkoušel další vozidlo specifikace WRC , a to Škodu Fabii.
Tento závodník se, ve své motoristické kariéře, zúčastnil celkem 268 závodů, z toho bylo 132 závodů v MS. V celkové historii vyhraných RZ v MS je na druhém místě za fenomenálním Sebástianem Loebem. Třikrát umístil na třetím místě absolutní klasifikace MS, dvakrát byl v tomto šampionátu druhý, ale na vrchol nikdy nedosáhl.
15.2.2017
Miroslav Frouz