Markku Allen slaví 66. narozeniny

Markku Allen slaví 66. narozeniny

       Markku Alén se narodil 15.2.1951 v Helsinkách, svoji závodní kariéru zahájil ve svých osmnácti letech, s Renaultem 8 Gordini a jeho prvním závodem byla v roce 1969 Hankralli. V tomto roce odjel s  Renaultem  osm soutěží,v pěti závodech si vyzkoušel Sinbeam Imp . Následující sezónu  zahájil v závodním autě stejného výrobce, ale s typem 900 a v celkovém hodnocení si polepšil o jedno místo. S tímto vozidlem absolvoval polovinu závodů této sezóny a pro zbylých sedm závodů si zvolil Opel RK . V roce 1971 změnil techniku a v prvním závodě jsme jej viděli ve Volvu 142, se kterým jezdil do roku 1973. Sezónu 1974 zahájil  s Fordem Escort RS 1600 MKI a s tímto autem odjel čtyři závody a v šesti závodech seděl za volantem Fiat 124 Abarth Rallye. Posledním závodem ve Fiatu byl druhý závod v roce 1982, kterým byla Hankiralli a v dalším závodě si vyzkoušel Lancii 037 Rally. S tímto autem se objevoval v rally pravidelně  do konce roku 1984. Sezónu 1985 zahájil s Lancií 037 Rally a ve třetím závodě, na Rallye des 1000 Pistes, se objevil jako předjezdec s Lancií Delta S4. Prvním ostrým závodem s tímto typem Lancie byla Italská Rally Colline di Romagna ve které zvítězil.                   Výsledek obrázku pro markku alen rally

  S touto Lancií se zúčastnil jedenácti závodů v roce 1986 a pouze na Marlboro Safari Rally si sedl do osvědčené Lancie 037 Rally. Pro rok 1987 zvolil Lancii Delta HF 4WD . Ve druhém závodě sezóny 1988 vyměnil Deltu HF 4WD za Lancii Delta Integrale se kterou absolvoval zbytek této sezóny a kompletní rok 1989. V roce 1990 vstoupil do MS za volantem Subaru Legacy RS a s touto technikou jsme jej viděli i v roce 1991. Pro svojí poslední kompletní sezónu, kterou byl rok 1992, zvolil Toyotu Celicu Turbo 4WD. V roce 1993 se zúčastnil pouze třech závodů MS a na každém závodě s jiným autem. V Portugalsku si sedl do Subaru Legacy RS, pro Safari Rally zvolil Toyotu Celicu Turbo 4WD  a na 1000 Lakes Rally si vyzkoušel Subaru Impreza 555. Po této sezóně si dal jeden rok pauzu a v roce 1995 odjel dva závody ME v Belgii, kde si  na rally Boucles de Spa Alphonese Delettre zavzpomínal na jízdu v Toyotě Celica Turbo 4 WD a na Rallye du Condroz  si vyzkoušel jízdu v Toyotě Celica GT-Four (ST205). Po tomto závodě jsme Marrku Aléna neviděli pět roků v žádném závodě, až v roce 2001 se jeho jméno objevilo ve startovní listině Rally Finland a na jedné z nejtěžších rally si poprvé vyzkoušel jízdu s vozem specifikace WRC, kterým byl Ford Focus WRC ´99 a zde obsadil 16. místo. V této sezóně  odjel ještě jeden závod v Itálii, kterým byla Rally Costa Smeralda Terra Sarda a zde řídil Subaru Impreza S4 WRC ´98. V roce 2002 odjel v Subaru Impreza WRX STi závod ME Rally Costa Smeralda Terra Sarda. Třetím speciálem WRC, který si vyzkoušel, byl Peugeot 206 WRC a s tímto autem odjel dva závody v Portugalsku. Na Monze Rally Show 2006 si sedl do Subaru Impreza WRX STi. V roce 2008 si vyzkoušel, na Legend Boucles de Spa, Porsche 911 RS a na Rali Vinho da Madeira  řídil Fiat 500 Abarth. O rok později se zúčastnil také dvou závodů, na  Boucles de Spa s Porsche 911 a Rally Rutas Cánabras si zavzpomínal na úspěchy ve Fiatu 131 Abarth. V letech 2012 a 2013 jsme jej viděli pouze na Rallylegend v Itálii, a to s Lancií 037 Rally. V sezóně 2014  si s touto Lancií zopakoval  Rallylegend v Itálii a na Neste Oil Ralli Helsinki Battle si vyzkoušel Volkswagen Polo R WRC. V loňském roce byl ve startovní listině třech závodů. Vlegend Boucles  Bastone s Fiatem 131 Abarth, na Rallylegend-Star s Lancií Delta S4 a vrcholem pro příznivce rally v Č.R. byl jeho start na Setkání mistrů v Sosnové, kde  si vyzkoušel další vozidlo specifikace WRC , a to Škodu Fabii.

Tento závodník se, ve své motoristické kariéře, zúčastnil celkem 268 závodů, z toho bylo 132 závodů v MS. V celkové historii vyhraných RZ v MS je na druhém místě za  fenomenálním Sebástianem Loebem. Třikrát umístil na třetím místě absolutní klasifikace MS, dvakrát byl v tomto šampionátu druhý, ale na vrchol nikdy nedosáhl.

Datum zveřejnění

15.2.2017

Autor

Miroslav Frouz

Fotogalerie

Výběr jazyka

Autoopravář JUNIOR 2024


Test Motoru

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!

Facebook

Naše projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2465 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál