Před 40 lety: Double ve třídě na Rallye Monte Carlo

Před 40 lety: Double ve třídě na Rallye Monte Carlo

Před 40 lety, 28. ledna 1977, zvítězila ŠKODA 130 RS posádky Václav Blahna/Lubislav Hlávka na Rallye Monte Carlo ve třídě do 1300 cm3, druhé místo ve třídě se stejným vozem získali Milan Zapadlo s Jiřím Motalem. Předchůdce současného speciálu ŠKODA Fabia R5 tak napsal jednu z nejslavnějších kapitol 116leté tradice úspěšného angažmá značky ŠKODA v motoristickém sportu. 

„Vůz ŠKODA 130 RS dosáhl v 70. a 80. letech výborných výsledků v rally a okruhových závodech,“ říká Michal Hrabánek, vedoucí ŠKODA Motorsport. „Vědomí velkolepé historie nás motivuje i dnes. Aktuální ŠKODA Fabia R5 navazuje na úspěchy vozů ŠKODA POPULAR, ŠKODA 130 RS, ŠKODA FAVORIT a dalších,“ dodává Hrabánek.

„Automobily z Mladé Boleslavi se Rallye Monte Carlo účastní již od roku 1912,“ doplňuje Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi, a dodává: „Kupé ŠKODA 130 RS dokládá technickou odbornost a odhodlání vývojářů a techniků ŠKODA. Postavit tento závodní vůz na kola nebylo v tehdejší době plánovaného hospodářství vůbec snadné.“

Hvězdicové jízdy s cílem v Monte Carlu se již v roce 1912 zúčastnil hrabě Saša Kolowrat-Krakowský, a to s otevřeným vozem Laurin & Klement. V roce 1936 pak skončil roadster ŠKODA POPULAR posádky Pohl/Hausman na fantastickém druhém místě ve třídě do 1500 cm3. Kromě českých posádek se o cenné trofeje pro vozy ŠKODA v minulosti nejednou zasloužili také zkušení jezdci z Finska, Norska či Německa. Například RMC 1961 se s vozy ŠKODA Octavia Touring Sport zúčastnily severské soukromé týmy, finská posádka Keinänen/Eklund zvítězila ve třídě do 1300 cm3, norští soupeři Gjolberg s Martinsenem vybojovali druhé místo ve třídě.

První a druhé místo pro posádky ŠKODA

Velký triumf se podařilo v nabité konkurenci značce ŠKODA vybojovat právě před 40 lety. Tovární tým ŠKODA se na RMC 1977 pečlivě připravil. V rámci tréninku najezdila každá z posádek v místě konání soutěže denně až 500 kilometrů. Dne 22. ledna 1977 odstartovalo 198 posádek, ale v cíli bylo 28. ledna vedle dvou vozů ŠKODA 130 RS klasifikováno jen dalších 43 automobilů. Václav Blahna s Lubislavem Hlávkou ve své třídě do 1.300 cm3 obsadili první místo, následováni Milanem Zapadlem s Jiřím Motalem na druhé pozici. V absolutní klasifikaci obsadila ŠKODA 130 RS v konkurenci podstatně větších a silnějších speciálů 12., respektive 15. příčku. Třetí posádka Svatopluk Kvaizar/Jiří Kotek odstoupila pro technickou závadu.

Historicky největším úspěchem se stalo celkové vítězství kupé 130 RS v Mistrovství Evropy značek cestovních vozů 1981, když v předchozím ročníku dosáhlo na třetí místo. Úspěšná éra vozu skončila v roce 1983, kdy s konečnou platností vypršela - FIA již prodloužená – homologace typu ŠKODA 130 RS.

Porsche Východu

ŠKODA 130 RS se na scéně poprvé objevila v sezoně 1975 jako „Porsche Východu“. Zhruba 4 metry dlouhé kupé vážilo pouhých 720 kg. Střecha, kapota a vnější panely dveří byly vyrobeny z hliníkové slitiny, zatímco blatníky a kryt motoru byly ze sklolaminátu. Posádku vozu chránil rám z ocelových trubek.

ŠKODA 130 RS používala čtyřválcový kapalinou chlazený motor o objemu 1,3 litru s ventilovým rozvodem OHV a výkonu až 140 koní (103 kW) s maximální možnou rychlostí do 220 km/h. K technickým zajímavostem patřily dvojité karburátory Weber, osmikanálová hlava válců nebo například mazání se suchou klikovou skříní. Blok motoru byl odléván z hliníkové slitiny, hlava válců ze šedé litiny.

ŠKODA Motorsport fantastický úspěch z roku 1977 po 40 letech zopakovala minulý víkend na Rally Monte Carlo 2017 a vytvořili tak další milník v úspěšné historii týmu. Andreas Mikkelsen a Anders Jæger vyhráli 85. ročník nejstaršího a nejprestižnějšího podniku FIA Mistrovství světa v rally ve třídě WRC 2 ve voze ŠKODA Fabia R5. Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem se umístili v kategorii WRC 2 na druhém místě a zajistili tak double pro ŠKODA Motorsport.

 

Datum zveřejnění

27.1.2017

Zdroj informací

ŠKODA AUTO, a. s.

Fotogalerie

Výběr jazyka

Test Motoru

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!

Facebook

Naše projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2436 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál