40 let pětiválcových motorů Audi

40 let pětiválcových motorů Audi

Značka Audi představila před 40 lety první zážehový pětiválec ve druhé generaci modelové řady Audi 100. Následovaly další varianty a nové motory s přeplňováním turbodmychadlem, čištěním výfukových plynů a čtyřventilovou technikou, motory pro soutěžní a závodní vozy a i vznětové pětiválce. V současnosti pokračuje v tradici pětiválcových agregátů jednotka 2.5 TFSI v modelech Audi RS 3 Sportback*, Audi TT RS* a RS Q3* včetně verze performance.

Pětiválcové motory Audi mají kultovní pověst – jednak díky úspěšnému nasazení v motoristickém sportu, jednak díky spolehlivosti a hospodárnosti. Rozhodujícím způsobem spoluutvářely podobu „Náskoku díky technice“ a svým charakteristickým zvukem jsou dodnes zárukou emocionálních zážitků z jízdy.

První zážehový pětiválec se stal v roce 1976 zdrojem hnací síly v modelu Audi 100 (C2). Model s interním označením Typ 43 měl zaujmout na trhu vyšší postavení než jeho předchůdce. Tehdejší čtyřválcové motory neměly ke splnění tohoto cíle podle vývojářů dostatečné předpoklady. Inženýři Audi proto začátkem sedmdesátých let diskutovali o použití řadových pětiválců a šestiválců.Motory s šesti válci byly nakonec vyloučeny kvůli prostorovým požadavkům a nevýhodnému rozložení hmotnosti. Zodpovědní pracovníci proto vsadili na řadový pětiválec, jehož základem byla tehdy ještě mladá řada motorů EA 827. Tyto řadové čtyřválce se v sedmdesátých letech používaly v celém koncernu Volkswagen, například v modelech Audi 80 a Audi 100. Od nich odvozený pětiválec 2,1 litru dosahoval nejvyššího výkonu 100 kW (136 k). Hospodárnost a výkonové parametry zvyšovala moderní vstřikovací soustava. Vozy Audi 100 SE byly zákazníkům dodávány od března 1977.

Titul mistra světa v rallye

Již v roce 1978 představila značka Audi první vznětovou verzi, s atmosférickým plněním, zdvihovým objemem dva litry a nejvyšším výkonem 51 kW (70 k). O rok později debutoval první zážehový pětiválec s přeplňováním turbodmychadlem, který byl dalším průkopnickým činem značky Audi. S nejvyšším výkonem 125 kW (170 k) a maximálním točivým momentem 265 N.m propůjčoval křídla novému vrcholnému modelu Audi 200 ST.

Ještě lepší formu prokazoval zážehový pětiválec v prvním modelu Audi quattro z roku 1980. S přeplňováním turbodmychadlem, mezichladičem stlačovaného vzduchu a trvalým pohonem všech kol disponoval silným technickým arzenálem pro motoristický sport i silniční provoz. V době zahájení prodeje byl vyladěn na 147 kW (200 k). Fin Hannu Mikkola získal s tímto vozem v roce 1983 titul mistra světa v rallye v hodnocení jezdců. Ještě v témže roce představila značka Audi o 24 centimetrů kratší verzi Sport quattro s širším rozchodem kol. Zdrojem hnací síly byl v tomto případě nově vyvinutý čtyřventilový pětiválec z hliníku o výkonu 225 kW (306 k).

Model Sport quattro tak byl v té době nejvýkonnějším vozem, nabízeným německou firmou k provozu na veřejných komunikacích. Tento model tvořil základ pro nový soutěžní vůz skupiny B, v němž čtyřventilová jednotka poskytovala hned od začátku nejvyšší výkon 331 kW (450 k). Soutěžní verze byla poprvé nasazena v předposledním podniku sezony 1984, v Rallye Pobřeží Slonoviny. Ostatních jedenáct soutěží sezony absolvoval Švéd Stig Blomqvist s vozem Audi quattro A2 skupiny B o výkonu 265 kW (360 k). A na konci sezony se radoval z titulu mistra světa v hodnocení jezdců, zatímco značce Audi patřil titul mistra světa v hodnocení konstruktérů.

Také po odchodu značky Audi ze světa rallye v roce 1986 následovaly další úspěchy v motoristickém sportu. V roce 1987 zvítězil Walter Röhrl s vozem Audi Sport quattro S1 (E2) v závodě do vrchu na Pikes Peak (USA). Závodní vůz dosahoval nejvyššího výkonu 440 kW (598 k). A závodní vůz IMSA-GTO kraloval v roce 1989 americkým závodům cestovních vozů – k výkonu 530 kW (720 k) mu stále stačily necelé dva litry zdvihového objemu.

Významný milník: Audi 100 TDI

Další milník v historii automobilu představila značka Audi na mezinárodním autosalonu IAA 1989 ve Frankfurtu nad Mohanem: Audi 100 TDI. Byl to první sériově vyráběný osobní vůz s pětiválcovým turbodieselem vybaveným přímým vstřikováním paliva a zcela elektronickým řízením motoru. Agregát dosahoval nejvyššího výkonu 88 kW (120 k) ze zdvihového objemu 2,5 litru. Značka Audi také postupně rozšiřovala paletu zážehových pětiválců. V roce 1994 byl na trh uveden model Audi RS 2 s výkonem 232 kW (315 k). Avant s výkonem sportovního vozu založil novou automobilovou třídu.

S uvedením modelu Audi A4 (B5) v roce 1994 se pětiválce rozloučily se segmentem B. Postupně je v polovině 90. let nahradily nové motory V6. Poslední pětiválce, 2.5 TDI v modelu Audi A6 a 2.3 Turbo v Audi S6, byly vyrobeny v roce 1997.

V roce 2009 následoval velký „comeback“ – s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním benzinu v modelu Audi TT RS. Agregát, vyvinutý společností quattro GmbH a uložený vpředu napříč, dosahoval nejvyššího výkonu 250 kW (340 k) ze zdvihového objemu 2,5 litru. Pozoruhodné výkony podával také v modelech RS 3 Sportback a RS Q3*. Motor modelu TT RS plus, který značka Audi představila v roce 2012, byl vyladěn dokonce na 265 kW (360 k). V současnosti poskytuje motor 2.5 TFSI v modelu Audi TT RS nejvyšší výkon 294 kW (400 k). Mezinárodní porota složená z motoristických novinářů zvolila tento pětiválec od roku 2010 sedmkrát v řadě „Motorem roku“ (Engine of the Year) ve své třídě.

Historická výstava "Z nuly na 100"

První Audi s pětiválcovým motorem si mohou v současnosti prohlédnout návštěvníci komplexu Audi Forum Neckarsulm. Historická výstava „Z nuly na 100“ ukazuje četné exponáty, jimiž Audi dokumentuje zajímavou historii svého úspěšného modelu. K vidění je také exemplář prvního pětiválcového motoru TDI pro Audi 100 z roku 1989. Výstava je otevřená až do 6. listopadu 2016.Milníky v historii pětiválců Audi

Od motoru se vstřikováním až po oceňovanou jednotku 2.5 TFSI

1976: první zážehový pětiválec v automobilové výrobě

Značka Audi představila v srpnu 1976 v Lucembursku druhou generaci modelové řady Audi 100 (C2). Poprvé zajišťoval pohon modelu značky se čtyřmi kruhy zážehový pětiválec. Motor se vstřikováním paliva a zdvihovým objemem 2144 cm3 poskytoval nejvyšší výkon 100 kW (136 k) při 5700 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment 185 N.m byl k dispozici při 4200 min-1. Model Audi 100 (C2) byl uveden na trh v březnu 1977. Od září 1979 byl pětiválec nabízen také v modelu Audi 200, od srpna 1982 se montoval do nástupce C2, modelu Audi 100 C3.

Audi 100 GLS 5E (C2), rok výroby 1979

1978: pětiválec s karburátorem    

V dubnu 1978 nahradila verze pětiválce s karburátorem o výkonu 85 kW (115 k) vstupní dvoulitrový čtyřválec modelu Audi 100 (C2). Nový agregát 1,9 litru dosahoval nejvyššího výkonu při 5400 min-1 a při 3700 min-1 poskytoval maximální točivý moment 154 N.m. Motor nalézal uplatnění v modelech Audi 100 5 (C2), Audi 80 CD (B2), Audi Coupé GT 5S (B2) a Audi 100 (C3).

Audi 80 CD (B2), rok výroby 1982

1978: první vznětový pětiválec   

Značka Audi představila v roce 1978 svůj první vznětový model na základě řady Audi 100 (C2). Atmosférický pětiválec se zdvihovým objemem dva litry poskytoval nejvyšší výkon 51 kW (70 k) a maximální točivý moment 123 N.m. Tato jednotka poháněla také následující generaci C3, a to obě verze Limuzína i Avant. Od roku 1984 byl tento motor nabízen s přeplňováním turbodmychadlem, které zvýšilo hodnoty výkonu a točivého momentu na 64 kW (87 k), resp. 172 N.m.

Audi 100 GL 5D (C2), rok výroby 1978

1980: zážehový pětiválec přeplňovaný výfukovým turbodmychadlem

V roce 1980 byl na trh uveden model Audi 200 5T (C2) s prvním přeplňovaným zážehovým motorem značky se čtyřmi kruhy. Pětiválec se zdvihovým objemem 2144 cm3 dosahoval nejvyššího výkonu 125 kW (170 k) při 5300 otáčkách za minutu a maximálního točivého momentu 265 N.m při 3300 min-1. Audi 200 5T (C2) bylo prvním Audi v luxusní třídě a sériově nabízelo ušlechtilou výbavu modelu Audi 100 CD.

Audi 200 5T (C2), rok výroby 1981

1980: zážehový pětiválec přeplňovaný výfukovým turbodmychadlem s mezichladičem stlačovaného vzduchu

Značka Audi odhalila v roce 1980 na autosalonu v Ženevě Audi quattro (B2). Pod jeho kapotou byl motor z modelu Audi 200 5T (C2), avšak navíc s mezichladičem stlačovaného vzduchu. Díky tomu dosahoval přeplňovaný motor vyššího výkonu 147 kW (200 k) při 5500 min-1 a točivého momentu 285 N.m při 3500 min-1. Karoserie modelu Audi quattro vycházela z modelu Audi Coupé (B2), který byl odvozen od Audi 80. Audi quattro se od Coupé odlišovalo rozšířenými blatníky, objemnějšími nárazníky a bočními prahy i větším zadním spoilerem.

Audi quattro (B2), rok výroby 1980
(Ženevský autosalon)

1983: vítězný pětiválec v rallye

V Rallye Korsika 1983 se tým Audi postavil poprvé na start s vozem Audi quattro A2 skupiny B. Jeho řadový pětiválec 2,1 litru s přeplňováním turbodmychadlem byl vyladěn na nejvyšší výkon 265 kW (360 k) při 6500 min-1 a maximální točivý moment 450 N.m při 4000 min-1. Na konci sezony získal Fin Hannu Mikkola s tímto vozem titul v hodnocení jezdců. O rok později navázal na tento úspěch Švéd Stig Blomqvist, který se stal mistrem světa v rallye mezi jezdci a Audi podruhé od roku 1982 mistrem světa v rallye v hodnocení značek.

Audi quattro A2 skupiny B
rok výroby 1983

1983: zážehový pětiválec se čtyřventilovou technikou a přeplňováním výfukovým turbodmychadlem s mezichladičem stlačovaného vzduchu

Značka Audi představila v září 1983 na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem model Audi Sport quattro (B2). Zdrojem hnací síly byl v tomto případě vysokovýkonný agregát 2,1 litru se čtyřventilovou technikou, který dosahoval nejvyššího výkonu 225 kW (306 k) při 6700 min-1. Při 3700 min-1 měl řidič k dispozici maximální točivý moment 350 N.m. První vozy byly dodány zákazníkům v květnu 1984. Model Audi Sport quattro (B2) byl speciální edicí, limitovanou na 214 vozidel, která byla vyrobena z důvodu homologace pro mistrovství světa v rallye. Podle předpisů musel být zdvihový objem maximálně 2133 cm3.

Audi Sport quattro (B2), rok výroby 1984

1984: zážehový pětiválec s elektronickou řídicí jednotkou a sériově dodávaným systémem pro čištění výfukových plynů

V roce 1984 následoval zcela nově vyvinutý motor. Jako první výrobce optimalizovala značka Audi pětiválec zcela elektronickým zapalováním včetně kompletního elektronického řízení a sériově dodávaného katalyzátoru. Ze zdvihového objemu 2309 cm3 nabízel nejvyšší výkon 100 kW (136 k) při 5600 min-1 a maximální točivý moment 188 N.m při 3500 min-1. Nejpoužívanější pětiválec Audi nalézal uplatnění v modelech Audi 100 2.3E (C3), Audi Coupé 2.3E (B3) a Audi 90 2.3 E (B3). Od roku 1990 poháněl také model Audi 100 2.3E (C4) a o rok později modely Audi 80 2.3E (B4) a Audi Cabriolet 2.3E, v nichž byl vyladěn na nejvyšší výkon 98 kW (133 k) při 5600 min-1 a maximální točivý moment 186 N.m při 4000 min-1.

Audi Coupé 2.3E (B3), rok výroby 1989

1987: světový rekord v závodě do vrchu na Pikes Peak s vozem Audi Sport quattro S1 (E2)

V roce 1987 zvítězil Walter Röhrl s vozem Audi Sport quattro S1 (E2) v legendárním závodě do vrchu na Pikes Peak (USA) a stanovil přitom nový rekord. Během 10 minut a 47,85 sekundy projel necelých 20 kilometrů dlouhou trať se 156 zatáčkami a převýšením 1439 metrů. Pětiválec 2,1 litru ve voze Audi Sport quattro S1 (E2) disponoval nejvyšším výkonem 440 kW (598 k) při 8000 min-1 a maximálním točivým momentem 590 N.m při 5500 min-1.

Audi Sport quattro S1 (E2), rok výroby 1987

1988: zážehový pětiválec se čtyřventilovou technikou, přeplňováním výfukovým turbodmychadlem a katalyzátorem (motor S)

Tento agregát se mohl pochlubit velmi vyspělou konstrukcí s účinným systémem čištění výfukových plynů dvěma katalyzátory, čtyřventilovou technikou, uzavřeným systémem odvětrání palivové nádrže a diagnostickou soustavou. Nejprve byl nabízen v modelu Audi 200 quattro 20V (C3), o rok později následoval model Audi quattro 20V (B2) a v roce 1990 Audi S2 Coupé (B3). Turbodmychadlem přeplňovaný pětiválec měl zdvihový objem 2226 cm3, nejvyšší výkon 162 kW (220 k) při 5700 min-1 a maximální točivý moment 309 N.m při 1950 min-1.

Audi 200 quattro 20V (C3), rok výroby 1990

1989: nejvýkonnější tovární pětiválec v motoristickém sportu

V roce 1989 nastupoval vůz Audi 90 quattro do závodů IMSA GTO v USA s nejvýkonnějším továrním pětiválcem. Vysokovýkonný hliníkový motor přeplňovaný turbodmychadlem měl zdvihový objem 2,2 litru a byl zkonstruován speciálně pro motoristický sport. Dosahoval nejvyššího výkonu 530 kW (720 k) při 7500 min-1 a maximálního točivého momentu 720 N.m při 6000 min-1. Vůz Audi 90 quattro IMSA GTO zvítězil během sezony 1989 v celkem sedmi závodech amerického mistrovství cestovních vozů.

Audi 90 quattro IMSA GTO, rok výroby 1989

1989: první pětiválcový turbodiesel s přímým vstřikováním paliva v sériově vyráběném osobním voze

Další milník v historii automobilu představila značka Audi v roce 1989 na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem: Audi 100 TDI. První pětiválcový turbodiesel s přímým vstřikováním paliva pro sériově vyráběný osobní vůz poskytoval ze zdvihového objemu 2,5 litru nejvyšší výkon 88 kW (120 k) a maximální točivý moment 265 N.m. Tento motor se uplatnil v modelových řadách C3 a C4, od roku 1994 s výkonem 103 kW (140 k) a točivým momentem 290 N.m.

Audi 100 TDI (C3), rok výroby 1990

1991: výkonnější pětiválcový motor S s funkcí krátkodobého zvýšení plnicího tlaku

Ve sportovní verzi modelové řady Audi 100 (C4), v modelu Audi S4 z roku 1991, pracoval přeplňovaný řadový pětiválec 2,2 litru s 20 ventily, který byl vyladěn na nejvyšší výkon 169 kW (230 k) při 5900 min-1. Točivý moment dosahoval díky krátkodobému zvýšení plnicího tlaku nejvyšší hodnoty 350 N.m při 1950 min-1. Tento agregát poháněl také modely Audi S2 Avant (B4) a Audi S2 Coupé (B3). Od roku 1994 nesl model Audi S4 označení Audi S6.

Audi S2 Avant (B4), rok výroby 1992

1994: první pětiválcový motor RS

V modelu Audi Avant RS 2 (B4) nastoupil v roce 1994 do služby do té doby nejvýkonnější pětiválec ze sériové výroby Audi. Díky přeplňování turbodmychadlem, vstřikování a sériově dodávanému systému pro čištění výfukových plynů nabízel ze zdvihového objemu 2226 cm3 nejvyšší výkon 232 kW (315 k) při 6500 min-1 a disponoval maximálním točivým momentem 410 N.m při 3000 min-1.

Audi Avant RS 2 (B4), rok výroby 1994

2009: 2.5 TFSI s přímým vstřikováním benzinu, přeplňováním výfukovým turbodmychadlem a mezichladičem stlačovaného vzduchu

Třicet let po představení prvního zážehového pětiválce s přeplňováním turbodmychadlem vystavila značka Audi na autosalonu v Ženevě opět model poháněný zážehovým pětiválcem, přeplňovaným výfukovým turbodmychadlem: TT RS. Agregát dosahoval ze zdvihového objemu 2480 cm3 nejvyššího výkonu 250 kW (340 k) při 6500 min-1 a maximálního točivého momentu 450 N.m při 5300 min-1. Tento motor se uplatnil od roku 2011 také v modelu RS 3 Sportback a od roku 2014 rovněž v přepracovaném modelu RS Q3.

V modelu TT RS plus, vyráběném od roku 2012, byl tento motor vyladěn na 265 kW (360 k) při 6700 min-1 a maximální točivý moment 465 N.m při 5400 min-1.

Audi TT RS Roadster, rok výroby 2009

Audi RS 3 Sportback, rok výroby 2011

2010: Audi TT RS v závodním nasazení

V roce 2010 vstoupila značka Audi do motoristického sportu s modelem TT RS. Závodní vůz vyvinutý pro vytrvalostní závody byl poháněn pětiválcovým motorem ze sériově vyráběného modelu. Díky optimalizaci chlazení stlačovaného vzduchu a výfukové soustavy se výkon zvýšil na 280 kW (380 k) při 5800 min-1. Maximální točivý moment 500 N.m byl k dispozici při 2500 min-1. Závodní vůz s pohonem předních kol zvítězil v mnoha závodech vytrvalostního mistrovství VLN v letech 2010 a 2011 ve třídě SP4T se zdvihovým objemem 2,5 litru. V srpnu 2011 dosáhl celkového vítězství v 6h závodě na Nürburgringu. Značka Audi byla v roce 2011 s vozem TT RS úspěšná také ve 24h závodě na legendárním eifelském okruhu, kde slavila rovněž vítězství ve třídě.

Závodní vůz Audi TT RS, rok výroby 2011

2015: 2.5 TFSI s přímým vstřikováním benzinu, přeplňováním výfukovým turbodmychadlem a mezichladičem stlačovaného vzduchu

V létě 2015 následovala druhá generace modelu RS 3 Sportback* – nejvýkonnější vůz v prémiovém kompaktním segmentu s výkonem 270 kW (367 k). Kombinace přeplňování turbodmychadlem a přímého vstřikování umožnila použít vysoký kompresní poměr 10:1, který přispěl k dobré účinnosti. Řadový pětiválec působí na klikový hřídel maximálním točivým momentem 465 N.m, který je k dispozici již při 1625 min-1 a zůstává na konstantní hodnotě až do 5550 min-1. Audi nabízí další evoluční stupeň tohoto agregátu od jara 2016 v modelu Audi RS Q3 performance*.

Audi RS 3 Sportback, rok výroby 2015

Audi RS Q3 performance, rok výroby 2016

2016: 2.5 TFSI s přímým vstřikováním benzinu, přeplňováním výfukovým turbodmychadlem a mezichladičem stlačovaného vzduchu

Na autosalonu v Pekingu v roce 2016 představila značka Audi nové modely TT RS Coupé* a TT RS Roadster*. Jejich pětiválec byl zdokonalen ve všech oblastech, včetně různých opatření pro lehkou konstrukci, nižší vnitřní tření a zvýšení výkonových parametrů. Přeplňovaný agregát poskytuje z nezměněného zdvihového objemu 2480 cm3 o 17 procent vyšší výkon. S 294 kW (400 k) je výkonnější než dosud. Maximální točivý moment 480 N.m je k dispozici od 1700 do 5850 min-1. Tím je zaručena suverénní akcelerace v jakékoli jízdní situaci, doprovázená nezaměnitelným zvukem pětiválce.

Audi TT RS Coupé, rok výroby 2016

Hodnoty spotřeby paliva uvedených modelů

Audi TT RS Coupé:

Kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 8,4 – 8,2**;
kombinované emise CO2 v g/km: 192 – 187**

Audi TT RS Roadster:

Kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 8,5 – 8,3**;
kombinované emise CO2 v g/km: 194 – 189**

Audi RS 3 Sportback:

Kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 8,3 – 8,1**;
kombinované emise CO2 v g/km: 194 – 189**

Audi RS Q3:

Kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 8,6 – 8,4**;
kombinované emise CO2 v g/km: 203 – 198**

Audi RS Q3 performance:

Kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 8,6;
kombinované emise CO2 v g/km: 203

** Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 se liší podle zvolených kol/pneumatik.

Datum zveřejnění

1.9.2016

Zdroj informací

Audi

Fotogalerie

Výběr jazyka

Test Motoru

MotorCheckUp
Rychlý test pro všechny motory!

Facebook

Naše projekty

Přihlášení

Přihlášení
E-mail:
Heslo:
Page generated in 0.2785 seconds.
Redakční systém teal.cz naprogramoval Vítězslav Dostál